Domov SPRÁVY News 228 km/h vo Fabii. Škoda predstavuje svoj najrýchlejší hatchback

228 km/h vo Fabii. Škoda predstavuje svoj najrýchlejší hatchback

Foto: Škoda

Škoda Fabia 130 je špeciálna edícia modelu Fabia odvodená od variantu Fabia Monte Carlo 1.5 TSI. Model Fabia 130 ponúka vyšší výkon, znížený podvozok, ostrejšiu ovládateľnosť a dizajnové prvky odkazujúce na úspešné pôsobenie značky Škoda v motoršporte.

Srdcom modelu Škoda Fabia 130 je vylepšený motor 1.5 TSI EVO2, ktorý namiesto pôvodných 110 kW poskytuje výkon 130 kW (177 koní). Benzínový štvorvalec má novú saciu komoru, tlmič vibrácií aj vahadlá. Všetky tieto komponenty sú teraz prispôsobené vyššiemu výkonu motora. Maximálny výkon 130 kW je k dispozícii medzi 5750 a 6000 ot./min s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm dostupným medzi 1500 a 4000 ot./min. Úpravami prešla aj 7-stupňová automatická dvojspojková prevodovka DSG. Má teraz vyššie body radenia pre rýchlejšiu akceleráciu a funkciu pridávania medziplynu pri podraďovaní v režime Sport.

Škoda Fabia 130
Foto: Škoda

Lepšia dynamika aj ovládanie

Dynamika vozidla sa nepatrne zlepšila. Škoda Fabia 130 zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy, čo je o 0,4 sekundy rýchlejšie, ako to dokáže Fabia Monte Carlo 1.5 TSI s výkonom 150 koní. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h trvá 3,8 sekundy (zlepšenie o 0,3 sekundy) a zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá 4,8 sekundy (zlepšenie o 0,5 sekundy). Maximálna rýchlosť je teraz 228 km/h, čím sa zo špeciálneho modelu 130 stáva najrýchlejšia sériovo vyrábaná Fabia všetkých čias.

Škoda Fabia 130
Foto: Škoda

Fabia 130 je štandardne vybavená športovým podvozkom zníženým o 15 mm v kombinácii s 18-palcovými diskami. Upravené bolo aj riadenie, ktoré ponúka presnejšiu spätnú väzbu a okamžitú odozvu v nových prispôsobených jazdných režimoch Normal a Sport. Táto špeciálna edícia zahŕňa aj dvojstupňový systém dynamickej kontroly, ktorý je prístupný cez menu vozidla. Systém regulácie preklzu (ASR) možno vypnúť, čím sa deaktivuje kontrola trakcie a vo vhodnom prostredí umožní riadený šmyk. Voľba režimu ASR Sport + ESC Sport umožňuje väčší preklz kolies, pričom systém ESC zasahuje neskôr.

Škoda Fabia 130
Foto: Škoda

Fabia 130, vychádzajúca z výbavy Monte Carlo, je dostupná v štyroch farbách: bielej, červenej, modrej a čiernej, doplnených čiernymi stĺpikmi a strechou. Dizajn exteriéru zahŕňa lesklé čierne detaily, ako je predný spojler, zadné krídlo a difúzor. Špeciálne emblémy 130 sú umiestnené na predných blatníkoch a dverách batožinového priestoru. Full LED svetlomety majú vnútorné čierne orámovanie, zadnú časť vozidla zdobí čierny pás pripomínajúci vozidlá Fabia Rally2. Pod difúzorom je umiestnená dvojitá koncovka výfuku. Dodávky sa začnú v decembri 2025.

Foto: Škoda

Historický kontext

Model Fabia bol prvý raz predstavený v roku 1999 a dodnes sa vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov tohto vozidla. Doposiaľ existovali dva modely RS, prvá generácia Fabia RS s motorom 1,9 TDI a druhá generácia Fabia RS s motorom 1,4 TSI. Tretia generácia oslávila tradíciu motoršportu limitovanou špeciálnou edíciou R5.

Foto: Škoda

Motoršport je súčasťou DNA značky Škoda a silné väzby naň má aj Fabia, konkrétne vozidlá WRC, S2000 a Rally2, ktoré sú od roku 2003 postavené na tejto platforme. Od roku 2015 vyvíja Škoda Motorsport vozidlá Fabia tretej a štvrtej generácie pre súťaže v kategórii Rally2 (predtým R5). Vďaka získaniu mnohých titulov vo WRC2 a ERC, ako aj v národných a regionálnych súťažiach, a takmer 700 predaným kusom súkromným zákazníkom sa z rally špeciálu Fabia stal najúspešnejší automobil vo svojej triede.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!