Domov SPRÁVY News Preteky robotaxi sa vyostrujú, odvetvie čaká 1000-násobný nárast príjmov

Preteky robotaxi sa vyostrujú, odvetvie čaká 1000-násobný nárast príjmov

lidar, kamera a senzory na streche autonómneho vozidla od spoločnosti Waymo
Foto: Waymo

Rok 2025 bol doteraz pre autonómne vozidlá úrovne SAE 4 úspešným. Autonómne vozidlá už jazdia v niektorých mestách USA a Číny, čoskoro sa začne s ich testovacou prevádzkou aj v uliciach európskych miest. 

Správa spoločnosti IDTechEx zaoberajúcej sa prieskumom trhu analyzuje doterajší pokrok v oblasti služieb robotaxi a predpovedá 1000-násobný nárast príjmov do roku 2046, s medziročným rastom na úrovni 50 % a objemom trhu 1 miliardu dolárov v roku 2046. 

Foto: Waymo

Ako to vyzerá s robotaxi dnes

Spoločnosť Waymo sa etablovala ako líder v oblasti robotaxi služieb a v súčasnosti aktívne pôsobí vo Phoenixe, San Franciscu, Los Angeles, Atlante a Austine. Dokonca nadviazala partnerstvá s Uberom a Lyftom, dvoma hlavnými spoločnosťami poskytujúcimi prepravu, ktoré by sa mohli považovať za konkurentov obchodného modelu spoločnosti Waymo. Po testovaní v Tokiu nedávno začala aj s prvými aktivitami na medzinárodných trhoch.

I took a ride in a Waymo Driverless car across San Francisco

Tesla spustila svoju službu robotaxi v júni 2025 a neskôr rozšírila svoju operačnú plochu na približne 170 štvorcových míľ v texaskom Austine. V septembri bola táto služba sprístupnená aj pre verejnosť, pričom robotaxi už nemajú na palube ľudského operátora. Zachovaní sú operátori na diaľku, ktorých majú všetky robotaxi. Na zistenie, či je technológia dostatočne vyspelá na rozsiahle využitie, je však potrebný ďalší čas.

Foto: Tesla

Nováčikovia na trhu

Tento rok otvorili v USA služby robotaxi dve ďalšie spoločnosti: Zoox a May Mobility. Na rozdiel od iných spoločností bolo robotaxi od spoločnosti Zoox od základov postavené ako autonómne vozidlo. Zatiaľ čo robotaxi od spoločnosti Waymo sú v súčasnosti modernizované vozidlá Jaguar I-PACE a Tesla používa svoj Model Y, robotaxi od spoločnosti Zoox nemá volant, pedále ani sedadlo vodiča. Služba zatiaľ funguje v Las Vegas a v San Franciscu, onedlho má pribudnúť Austin a Miami. Spoločnosť May Mobility začala prevádzkovať v Atlante pilotný program robotaxi v septembri 2025 v spolupráci so spoločnosťou Lyft s použitím upravených hybridných minivanov Toyota Sienna.

Foto: Zoox

Od odchodu spoločnosti Cruise v decembri 2024 bola jedinou spoločnosťou, ktorá komerčne prevádzkovala robotaxíky, Waymo. Aktivity ďalších spoločností v posledných dvoch mesiacoch naznačujú, že služby robotaxi by sa mohli rozbehnúť. IDTechEx predpovedá, že do roku 2046 bude trh v USA tvoriť štvrtinu príjmov z celosvetového trhu s robotaxi.

Foto: May Mobility

Čínsky trh ďalej rastie, Európa sa pridá tiež

Vzhľadom na druhú najväčšiu populáciu na svete je trh s robotickými taxíkmi v Číne obrovský. Pokiaľ ide o rozsah, jediným súčasným konkurentom spoločnosti Waymo je spoločnosť Apollo Go, ktorú vlastní technologický gigant Baidu. Apollo Go pôsobí vo viac ako dvanástich čínskych mestách vrátane Pekingu, Šanghaja, Šen-čenu a Wu-chanu. S flotilou viac ako tisíc vozidiel naznačila svoj zámer obsluhovať zahraničné trhy, pričom do roku 2026 sa zameria na Spojené kráľovstvo a Nemecko. Vzhľadom na súčasný stav európskeho trhu a aktivity európskych spoločností ako Wayve a Motor AI by sa Európa mohla v budúcnosti stať kľúčovým bojiskom o technologickú prevahu.

Foto: Apollo Go

Na domácom trhu sú tiež hráči so stovkami vozidiel, ako napríklad Pony.ai a WeRide, a rozvíjajúce sa spoločnosti ako Momenta a Black Sesame, ktoré vyvíjajú technológiu autonómnych vozidiel. Vzhľadom na takýto konkurenčný trh spoločnosť IDTechEx očakáva, že trh v Číne bude v roku 2046 tvoriť viac ako polovicu príjmov z celosvetového trhu s robotaxi.

Ďalší hráč AutoX prišiel s prvým súkromným autonómnym vozidlom na svete spĺňajúcim normy SAE úrovne 4 pod značkou Tensor. Pod názvom AutoX táto spoločnosť so sídlom v USA pred dvoma rokmi ukončila svoju službu robotických taxíkov v Číne. Otázne je, či sa toto vozidlo dostane na trh, koľko bude stáť a či zvládne rôzne zodpovednosti a záväzky spojené so súkromným vlastníctvom autonómneho vozidla.

Foto: Motor AI

Prechod z úrovne SAE 2+ na úroveň SAE 3

Adaptívny tempomat sa vo vozidlách používa už viac ako dve desaťročia a o niekoľko rokov neskôr nasledovali ďalšie funkcie, ako napríklad autonómne núdzové brzdenie a asistent udržiavania v jazdnom pruhu. Tieto funkcie sú používané na základe kombinácie hardvéru (ako sú predné kamery, radar a ultrazvukové senzory) a softvéru, ktorý umožňujú vozidlu udržiavať si dráhu v jazdnom pruhu alebo zasiahnuť v prípade detekcie prekážky. Tieto funkcie sú dnes bežné vo väčšine nových automobilov a využívajú algoritmy založené na pravidlách na objektívne definovanie akcií, ktoré vozidlo vyžaduje, bez toho, aby vodič musel neustále upravovať ich podmienky.

First Tesla Robotaxi Ride [Full Drive]

Prechod z dnešnej úrovne SAE 2+ na úroveň 3 je významný. Zatiaľ čo mnohé systémy úrovne 2+ sa ukázali ako populárne a vo väčšine prípadov účinné, vozidlá úrovne 3 znamenajú, že v niektorých situáciách bude možné odvrátiť pozornosť od cesty. Základnou otázkou, ktorá nie je úplne vyriešená, je, kto bude zodpovedný na prípadnú nehodu, ku ktorej príde počas autonómneho riadenia úrovne 3. Je predpoklad, že zodpovednosť za nehodu počas prevádzky autonómnej jazdy úrovne 3 by niesol výrobca vozidla a nie vodič. V dôsledku toho musí byť celková spoľahlivosť, definovaná hardvérom aj softvérom, oveľa vyššia. To sa odráža v podstatne väčšom požadovanom výpočtovom výkone, zahrnutí väčšieho počtu senzorov, ale aj v softvéri. 
Foto: Waymo

Prvoradá bude kybernetická bezpečnosť

Spoločnosť IDTechEx predpovedá, že do desiatich rokov sa autá úrovne 3 stanú na cestách bežnejšími, a to ako v počte, tak aj v prevádzkových oblastiach. V dôsledku toho IDTechEx očakáva, že funkcie ako bezdrôtové aktualizácie (OTA), HD mapy a technológie X-by-wire získajú na popularite. V súčasnosti je väčšina aktualizácií OTA určená pre funkcie, ktoré nie sú kritické z hľadiska bezpečnosti, ako je napríklad softvér pre informačno-zábavný systém. Kybernetická bezpečnosť bude prvoradá pre zabezpečenie toho, aby sa vozidlá mohli aktualizovať a tiež bezpečne jazdiť bez rizika kybernetického útoku. Do konca 30. rokov 21. storočia IDTechEx očakáva, že softvér úrovne 3 a 4 bude tvoriť väčšinu trhu so súkromnými vozidlami.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!