Rok 2025 bol doteraz pre autonómne vozidlá úrovne SAE 4 úspešným. Autonómne vozidlá už jazdia v niektorých mestách USA a Číny, čoskoro sa začne s ich testovacou prevádzkou aj v uliciach európskych miest.
Správa spoločnosti IDTechEx zaoberajúcej sa prieskumom trhu analyzuje doterajší pokrok v oblasti služieb robotaxi a predpovedá 1000-násobný nárast príjmov do roku 2046, s medziročným rastom na úrovni 50 % a objemom trhu 1 miliardu dolárov v roku 2046.

Ako to vyzerá s robotaxi dnes
Spoločnosť Waymo sa etablovala ako líder v oblasti robotaxi služieb a v súčasnosti aktívne pôsobí vo Phoenixe, San Franciscu, Los Angeles, Atlante a Austine. Dokonca nadviazala partnerstvá s Uberom a Lyftom, dvoma hlavnými spoločnosťami poskytujúcimi prepravu, ktoré by sa mohli považovať za konkurentov obchodného modelu spoločnosti Waymo. Po testovaní v Tokiu nedávno začala aj s prvými aktivitami na medzinárodných trhoch.
Tesla spustila svoju službu robotaxi v júni 2025 a neskôr rozšírila svoju operačnú plochu na približne 170 štvorcových míľ v texaskom Austine. V septembri bola táto služba sprístupnená aj pre verejnosť, pričom robotaxi už nemajú na palube ľudského operátora. Zachovaní sú operátori na diaľku, ktorých majú všetky robotaxi. Na zistenie, či je technológia dostatočne vyspelá na rozsiahle využitie, je však potrebný ďalší čas.

Nováčikovia na trhu
Tento rok otvorili v USA služby robotaxi dve ďalšie spoločnosti: Zoox a May Mobility. Na rozdiel od iných spoločností bolo robotaxi od spoločnosti Zoox od základov postavené ako autonómne vozidlo. Zatiaľ čo robotaxi od spoločnosti Waymo sú v súčasnosti modernizované vozidlá Jaguar I-PACE a Tesla používa svoj Model Y, robotaxi od spoločnosti Zoox nemá volant, pedále ani sedadlo vodiča. Služba zatiaľ funguje v Las Vegas a v San Franciscu, onedlho má pribudnúť Austin a Miami. Spoločnosť May Mobility začala prevádzkovať v Atlante pilotný program robotaxi v septembri 2025 v spolupráci so spoločnosťou Lyft s použitím upravených hybridných minivanov Toyota Sienna.

Od odchodu spoločnosti Cruise v decembri 2024 bola jedinou spoločnosťou, ktorá komerčne prevádzkovala robotaxíky, Waymo. Aktivity ďalších spoločností v posledných dvoch mesiacoch naznačujú, že služby robotaxi by sa mohli rozbehnúť. IDTechEx predpovedá, že do roku 2046 bude trh v USA tvoriť štvrtinu príjmov z celosvetového trhu s robotaxi.

Čínsky trh ďalej rastie, Európa sa pridá tiež
Vzhľadom na druhú najväčšiu populáciu na svete je trh s robotickými taxíkmi v Číne obrovský. Pokiaľ ide o rozsah, jediným súčasným konkurentom spoločnosti Waymo je spoločnosť Apollo Go, ktorú vlastní technologický gigant Baidu. Apollo Go pôsobí vo viac ako dvanástich čínskych mestách vrátane Pekingu, Šanghaja, Šen-čenu a Wu-chanu. S flotilou viac ako tisíc vozidiel naznačila svoj zámer obsluhovať zahraničné trhy, pričom do roku 2026 sa zameria na Spojené kráľovstvo a Nemecko. Vzhľadom na súčasný stav európskeho trhu a aktivity európskych spoločností ako Wayve a Motor AI by sa Európa mohla v budúcnosti stať kľúčovým bojiskom o technologickú prevahu.

Na domácom trhu sú tiež hráči so stovkami vozidiel, ako napríklad Pony.ai a WeRide, a rozvíjajúce sa spoločnosti ako Momenta a Black Sesame, ktoré vyvíjajú technológiu autonómnych vozidiel. Vzhľadom na takýto konkurenčný trh spoločnosť IDTechEx očakáva, že trh v Číne bude v roku 2046 tvoriť viac ako polovicu príjmov z celosvetového trhu s robotaxi.
Ďalší hráč AutoX prišiel s prvým súkromným autonómnym vozidlom na svete spĺňajúcim normy SAE úrovne 4 pod značkou Tensor. Pod názvom AutoX táto spoločnosť so sídlom v USA pred dvoma rokmi ukončila svoju službu robotických taxíkov v Číne. Otázne je, či sa toto vozidlo dostane na trh, koľko bude stáť a či zvládne rôzne zodpovednosti a záväzky spojené so súkromným vlastníctvom autonómneho vozidla.

Prechod z úrovne SAE 2+ na úroveň SAE 3
Adaptívny tempomat sa vo vozidlách používa už viac ako dve desaťročia a o niekoľko rokov neskôr nasledovali ďalšie funkcie, ako napríklad autonómne núdzové brzdenie a asistent udržiavania v jazdnom pruhu. Tieto funkcie sú používané na základe kombinácie hardvéru (ako sú predné kamery, radar a ultrazvukové senzory) a softvéru, ktorý umožňujú vozidlu udržiavať si dráhu v jazdnom pruhu alebo zasiahnuť v prípade detekcie prekážky. Tieto funkcie sú dnes bežné vo väčšine nových automobilov a využívajú algoritmy založené na pravidlách na objektívne definovanie akcií, ktoré vozidlo vyžaduje, bez toho, aby vodič musel neustále upravovať ich podmienky.
