Domov SPRÁVY News Mercedes základnej úrovne dostal komponent z extrémne drahých áut. Má zásadný vplyv...

Mercedes základnej úrovne dostal komponent z extrémne drahých áut. Má zásadný vplyv na jazdu

Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na našich cestách sme absolvovali prvých necelých 200 kilometrov za volantom elektrického Mercedesu celkom novej generácie. Prvý elektromobil zo Stuttgartu s 800 V architektúrou prichádza s kľúčovou vlastnosťou, ktorá zásadne mení zážitok z cestovania plne elektrickým autom.

O novom Mercedese CLA sme písali už niekoľkokrát. V Ríme sme sa zúčastnili oficiálnej premiéry vozidla a bližšie sme vám priblížili aj spoločnú integráciu štyroch umelých inteligencií do MBUX. A napokon sme vás podrobne informovali o vlastnostiach a parametroch verzie Shooting Brake.

EXKLUZÍVNE: Mercedes-Benz CLA | Umelá inteligencia a 770 km bez nabíjania

Prvý dojem

Nové CLA vidím osobne prvýkrát naživo až na redakčnom parkovisku. V šedej farbe vyzerá celkom nenápadne, ale prirodzenejšie ako predchádzajúce modely EQ, ktoré boli pre svoj vzhľad karosérie často prirovnávané k mydlu. Aerodynamika vozidla je skutočne špičková, CLA sa môže pochváliť mimoriadne nízkym aerodynamickým odporom vzduchu len 0,21 (pozor, platí iba pri verzii so základnou veľkosťou kolies). To má reálne pozitívny vplyv na akustický komfort pri cestovaní po diaľnici i spotrebu energie.

Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Motív hviezdy v predných i zadných svetlách ma už až tak nenadchne, ale keď sa rozsvieti maska chladiča s desiatkami malých hviezd, tak vnímaná hodnota letí strmo nahor – skutočne pôsobivé.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Priestoru nie je na rozdávanie

Rýchlo si prezerám batožinový priestor a skúšam si sadnúť na zadné sedadlá. CLA je sedan, takže menší vstupný otvor do batožinového priestoru až tak neprekvapí. CLA je prvým elektrickým Mercedesom, ktorý má úložný priestor aj pod prednou kapotou. Tzv. frunk je možné ideálne využiť na uloženie nabíjacích káblov, pretože pod dnom batožinového priestoru sa žiadny dostatočne veľký priestor na uloženie káblov nenachádza. Hoci nová generácia je dlhšia ako tá predchádzajúca, na zadných sedadlách sa nárast rozmerov príliš neprejavil. CLA si naďalej zachováva koncepciu štvordverového kupé, teda štýlového a dynamicky tvarovaného vozidla orientovaného na ľudí bez záväzkov. Vstupný otvor na zadné sedadlá je celkom úzky, panoramatické okno mám blízko pri hlave a ani nohy si nemám kam poriadne uložiť. No nič, rýchlo za volant, kde to je s priestorom absolútne v poriadku a môžem pohodlne zapadnúť do sedačky.

Dva motory a 354 koní

Ďalšie dojmy z auta sú už len pozitívne. Multimediálnym a inteligentným funkciám systému MBUX sa budeme podrobnejšie venovať v redakčnom teste, nás teraz zaujímajú predovšetkým jazdné vlastnosti a efektívnosť prevádzky. Udávaný dojazd sa totiž blíži k hranici 800 kilometrov, čo už je skutočne hodnota, ktorá dokonca prekonáva vozidlá so spaľovacími motormi. Najmä ak ich priamo porovnávame s výkonovo podobnými ekvivalentmi.

Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na prvé zoznámenie sme dostali verziu CLA 350 4MATIC, teda prevedenie s dvoma synchrónnymi elektromotormi, pohonom všetkých kolies a výkonom 354 koní. Dynamika je priam zdrvujúca, po zošliapnutí pedálu akcelerátora auto na nič nečaká a vystrelí vpred. Predná náprava je mimoriadne agilná, z auta cítiť neuveriteľnú ľahkosť a obratnosť. Brzdy typu brake-by-wire neprinášajú žiadne prekvapenie, aspoň nie v režime s vypnutou rekuperáciou. CLA výborne plachtí, rýchlosť klesá len veľmi pomaly a pri brzdení necítim žiadne trhania.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Prvá dvojstupňová prevodovka v kompaktnom európskom elektromobile

Pri výjazde na diaľnicu konečne môžem vyskúšať dvojstupňovú prevodovku. Jedným z dôvodov, prečo bola spotreba energie doteraz predávaných elektromobilov na diaľnici taká vysoká v porovnaní s jazdou po meste, bol fakt, že disponovali prevodovkou len s jedným stupňom a na diaľnici sa tým pádom dostávali aj pri zachovaní tempa v rámci zákonných limitov blízko k maximálnej rýchlosti. Práve dvojstupová prevodovka však môže zásadne znížiť spotrebu energie pri diaľničných rýchlostiach a CLA do bodky napĺňa moje vysoké očakávania. Po 40 diaľničných kilometroch svieti na palubnom počítači spotreba 18,5 kWh/100 km a to sa zďaleka nedalo kvôli hustej premávke jazdiť plynulo. Na našom 100-kilometrovom testovacou okruhu zahŕňajúcom diaľnicu, okresky, horský priechod aj mestské ulice, sme napokon dosiahli priemernú spotrebu energie 15,3 kWh/100 km. To je porovnateľné napríklad s ľahším a menej výkonným Fordom Puma Gen-E, s ktorým sme tento okruh zajazdili so spotrebou 15 kWh/100 km.

Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ku komfortu jazdy nemám žiadne pripomienky. Tlmiče v tichosti filtrujú všetky nerovnosti, auto je stabilné aj na zvlnenom povrchu a v zákrutách aj na vlhkom asfalte dobre čitateľné. Mám pocit, že CLA sa zaradí do čoraz početnejšieho zoznamu áut, ktoré sa síce predávajú v elektrickej aj spaľovacej verzii, ale tradičné motory budú zaostávať za komplexnosťou elektropohonu. Vývoj elektrických áut natoľko pokročil, že voľba batériového auta už nie je experiment, ale racionálna voľba tej lepšej alternatívy. Čo sa týka reálneho dojazdu, po prvej skúsenosti absolútne dôverujem tomu, že CLA s 85 kWh batériou typu NMC prekoná dojazd 600 km, najmä pokiaľ sa rozhodnete siahnuť po verzii 250 s výkonom 272 koní, jedným elektromotorom a pohonom zadných kolies.

Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pracovisko vodiča

Palubná doska je v podstate kolmá stena s veľkým lesklým čiernym panelom s integrovaným 10,3-palcovým prístrojovým panelom, hlavnej 14-palcovej obrazovky a voliteľného 14-palcového displeja pred spolujazdcom. Domovskú obrazovku tvorí v podstate veľká mapa navigácie s menšími widgetmi. Úplne na spodnej časti sa nachádza niekoľko samostatných tlačidiel, za ktorými sa treba načiahnuť. Najlepší prístup je k bezdrôtovej nabíjačke a dvom držiakom na poháre. Kontroverzným riešením bude ovládanie sťahovanie zadných okien dve dvomi spínačmi, podobne ako napríklad vo VW ID.4 alebo Volve EX30. Na rozdiel od Volkswagenu, ktorý je postavený ako rodinné vozidlo, sa to v prípade CLA dá ľahšie porozumieť. Napokon, množstvo funkcií sa dá ovládať hlasom.

Cena a edícia Edition 1

Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC štartuje na sume 60 400 € a v súčasnosti je možné siahnuť aj po edícii Edition 1 za príplatok 13 880 €. CLA je prvým Mercedesom postaveným na celkom novej podvozkovej platforme MMA s 800 V architektúrou, na ktorej stojí aj nové GLC EQ a čoskoro sa pridajú aj ďalšie nové modely. Platforma podporuje aj integráciu spaľovacích motorov, takže o niekoľko mesiacov neskôr príde CLA na trh aj s hybridnými štvorvalcovými motormi. Technologicky ide o badateľný skok vpred a my sa tešíme na plnohodnotný redakčný test, aby sme si mohli vychutnať všetky schopnosti a novinky CLA, ktoré prináša a určite sa o ne s vami podelíme.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!