Združenie výrobcov automobilov ACEA varuje, že kritický nedostatok čipov sa zhoršuje každým dňom. Výrobné linky niektorých výrobcov sa preto môžu už o pár dní úplne zastaviť.
Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) je čoraz viac znepokojená hroziacim narušením európskej výroby vozidiel v dôsledku zablokovania dodávok základných mikročipov, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu automobilov. Politický spor, ktorý viedol k zákazu vývozu čipov Nexperia z Číny, zostáva nateraz nevyriešený. Situácia sa preto pre globálny automobilový priemysel stáva každým dňom kritickejšou. Nedostatok dodávok jednoduchých čipov používaných v riadiacich jednotkách elektrických systémov vozidiel zasahuje automobilky na celom svete, vrátane Európy.

Podľa ACEA priemysel v súčasnosti pracuje s rezervnými zásobami, ale zásoby sa rýchlo zmenšujú. Niektoré automobilky, ktoré ACEA nateraz nekonkretizuje, očakávajú bezprostredné zastavenie montážnych liniek už o niekoľko dní. Hoci existuje mnoho alternatívnych dodávateľov, vybudovanie dodatočnej kapacity potrebnej na pokrytie nedostatku dodávok bude trvať mesiace. Automobilový priemysel nemá dostatočný čas na to, aby mohol odvrátiť hroziace škody. „Vieme, že všetky strany tohto sporu usilovne pracujú na nájdení diplomatického riešenia. Zároveň nám naši členovia hovoria, že dodávky dielov sú už kvôli nedostatku zastavené,“ uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries. „To znamená, že zastavenie montážnej linky môže byť vzdialené len pár dní. Naliehavo žiadame všetkých zúčastnených, aby zdvojnásobili svoje úsilie o nájdenie diplomatického riešenia z tejto kritickej situácie.“
Aktualizované 10.11. 2025 o 10:45
Po dlhých mesiacoch napätia nastal výrazný posun v spore okolo čipov Nexperia. Čínske ministerstvo obchodu oznámilo, že zmierňuje exportné obmedzenia a opäť povoľuje vývoz polovodičov do Európy na civilné použitie, vrátane automobilového priemyslu. Rozhodnutie prichádza po sérii intenzívnych rokovaní a predstavuje prvú oficiálnu výnimku z obmedzení platných od začiatku októbra, píše electrive.
V krátkom vyhlásení ministerstvo neuviedlo dôvody tohto kroku, iba potvrdilo, že ide o „opatrenie v záujme civilného použitia“. Očakáva sa, že tento posun prinesie citeľnú úľavu európskym automobilkám, ktoré už museli obmedziť výrobu pre nedostatok komponentov. Spoločnosť Volkswagen potvrdila, že prvé dodávky čipov už dorazili a vývoz z Číny sa postupne obnovuje. Podobne aj dodávateľ Aumovio získal novú exportnú licenciu, čo pre agentúru Reuters potvrdil generálny riaditeľ Philipp von Hirschheydt.
Nexperia vyrába svoje čipy priamo v Európe, no finálne spracovanie a balenie prebieha v Číne, odkiaľ sa následne hotové produkty vracajú na európsky trh. Tento model výroby dal čínskej vláde možnosť prerušiť dodávky a ukázal, ako krehký je globálny dodávateľský reťazec, keď sa do hry vložia politické rozhodnutia.
Hoci rozhodnutie o uvoľnení exportu zmiernilo napätie, spor ešte zďaleka nie je uzavretý. Peking podmienil výnimky tým, že Európska únia by mala vyvinúť tlak na Holandsko, aby prehodnotilo svoje kroky voči Nexperii a zrušilo rozhodnutie o odvolaní čínskeho vedenia spoločnosti. Ak sa tak nestane, Čína môže exportné obmedzenia opäť zaviesť.
Podľa vyhlásenia čínskeho ministerstva ide o „dočasný krok“, ktorý má umožniť obnovenie dialógu medzi stranami. Európski výrobcovia áut však dúfajú, že ide o začiatok stabilizácie situácie a že sa výroba nevráti do chaosu známeho z obdobia pandémie, keď nedostatok čipov paralyzoval celý sektor.
Kontext
Len v priebehu niekoľkých týždňov sa z pomerne nenápadnej holandskej spoločnosti Nexperia stal stredobod medzinárodného konfliktu, ktorý otriasol svetovým dodávateľským reťazcom. Firma, známa najmä výrobou základných polovodičov, sa ocitla medzi mlynskými kameňmi politických záujmov Holandska, Číny a Spojených štátov.
Na konci septembra Spojené štáty rozšírili svoj zoznam subjektov podliehajúcich vývozným obmedzeniam, čím sa do jeho dosahu dostali aj spoločnosti vlastnené aspoň z polovice firmami zo zoznamu. Keďže Nexperia od roku 2019 patrí čínskej skupine Wingtech Technology, automaticky spadla pod nové americké sankcie.
O deň neskôr holandská vláda reagovala nečakane rázne. Využila málo známy zákon z čias studenej vojny, takzvaný Zákon o dostupnosti tovarov, a prevzala kontrolu nad spoločnosťou, informuje z2data.

Vláda argumentovala ochranou kľúčových technologických kapacít Európy a zamedzením odlivu know-how do zahraničia. Peking vnímal tento krok ako nepriateľské prevzatie a odpovedal vlastnými protiopatreniami. Čínske ministerstvo obchodu vydalo zákaz vývozu komponentov vyrobených v čínskych závodoch Nexperie, čo prakticky odrezalo firmu od jej hlavných výrobných kapacít.
Napätie sa rýchlo stupňovalo. Čínske vedenie Nexperie vyhlásilo, že spoločnosť je „čínska firma s koreňmi v Číne“ a vyzvalo zamestnancov, aby ignorovali pokyny z holandského sídla v Nijmegene. Na európskej strane sa zasa vláda v Haagu snažila zachrániť situáciu a vyjednať kompromis, no zatiaľ bez úspechu. Čínsky minister obchodu Wang Wentao obvinil Holandsko z destabilizácie globálnych dodávateľských reťazcov a vyzval ho, aby sa riadilo „celosvetovým záujmom o stabilitu priemyslu“.
Prečo je Nexperia pre automobilky dôležitá
Nexperia síce nie je gigant ako Intel či TSMC, no jej úloha v automobilovom priemysle je neporovnateľne väčšia, než by sa mohlo zdať z jej dvojmiliardových tržieb. Približne 60 percent jej produkcie smeruje priamo do automobilového sektora, pričom dodáva predovšetkým základné komponenty ako tranzistory a diódy. Tie sú súčasťou elektronických riadiacich jednotiek, ktoré zabezpečujú chod všetkých moderných vozidiel od motorového riadenia až po bezpečnostné systémy.

Európska asociácia výrobcov automobilov ACEA upozornila, že Nexperia má až 40-percentný podiel na trhu týchto základných čipov. Bez nich nie je možné vyrábať kľúčové moduly pre automobilové značky ako Volkswagen, BMW, Toyota či Mercedes-Benz. V krízovom vyhlásení ACEA uviedla, že európski dodávatelia nebudú schopní dodávať komponenty výrobcom áut, ak sa dodávky Nexperie nevrátia do bežného režimu.
Zvlášť zraniteľné sú výroby elektromobilov, ktoré obsahujú viac ako dvojnásobné množstvo polovodičov v porovnaní s autami so spaľovacím motorom. Chýbajúci čip môže zastaviť montáž celej riadiacej jednotky a tým aj celého vozidla. Analýzy pritom ukazujú, že skladové zásoby polovodičov od Nexperie vydržia iba niekoľko týždňov.
Domino efekt v automobilovom priemysle
Prvé varovania prišli z Nemecka. Volkswagen oznámil, že ak sa situácia rýchlo nevyrieši, môže dôjsť k prerušeniu výroby už koncom októbra. Hovorca automobilky povedal, že „vzhľadom na dynamickú situáciu nemožno v krátkodobom horizonte vylúčiť vplyv na výrobu“. Podobné obavy zazneli aj z Japonska, kde asociácia JAMA informovala, že Nexperia varovala tamojších výrobcov pred možnými problémami v dodávkach, informuje Reuters.
Šéf nemeckého združenia automobilového priemyslu VDA Hildegard Müller upozornil, že prerušenie dodávok by mohlo viesť k „významným obmedzeniam produkcie alebo dokonca k zastaveniu výroby“. Asociácia zároveň tlačí na vládu a Európsku komisiu, aby hľadali „rýchle a pragmatické riešenia“. Podobne reagovala aj britská spoločnosť SMMT, ktorá varovala, že ak sa problém nevyrieši, môže vážne narušiť výrobu a dostupnosť vozidiel na trhu, píše TheGuardian.
Napätie eskalovalo aj na úrovni dodávateľov. Spoločnosť Bosch, ktorá je jedným z najväčších producentov automobilových súčiastok, začala pripravovať scenár pre čiastočné prepúšťanie zamestnancov vo svojom závode v nemeckom Salzgitteri. Firma potvrdila, že „robí všetko pre to, aby obslúžila zákazníkov a minimalizovala výrobné obmedzenia“, no zároveň pripravuje núdzové opatrenia v prípade dlhšieho výpadku.
Medzitým sa do riešenia zapojila aj nemecká odborová organizácia IG Metall, ktorá upozornila, že niektorí dodávatelia už hlásia „vážne ťažkosti“ a chystajú skrátené pracovné režimy. Hoci automobilky ako BMW a Mercedes zatiaľ pokračujú v normálnom režime, aj ony pripúšťajú, že sieť ich subdodávateľov je napätá.
Čo ukazuje prípad Nexperia
Kríza v Nexperii ukázala, ako ľahko sa môže pretrhnúť sieť, ktorú svetový priemysel roky považoval za samozrejmosť. Jeden výrobca so špecializovanou produkciou dokázal spomaliť celé odvetvie, ktoré stojí na presne načasovaných dodávkach a úzkej závislosti od niekoľkých kľúčových hráčov. Pre automobilky to nie je len nepríjemné upozornenie, ale jasný signál, že stabilita výroby sa už nemôže spoliehať na jediný zdroj.

Odborníci odporúčajú firmám okamžite zabezpečiť zásoby čipov a hľadať alternatívnych dodávateľov. Spoločnosti ako Infineon, NXP či Texas Instruments by mohli čiastočne zaplniť medzeru, no schválenie nových komponentov trvá mesiace. Do tej doby zostáva európsky automobilový priemysel v neistote.
Z dlhodobého hľadiska môže táto kríza urýchliť snahy Európskej únie o posilnenie vlastnej čipovej výroby, ktoré už načrtol tzv. Európsky čipový akt. No kým sa nové fabriky a linky postavia, automobilky musia dúfať, že diplomati nájdu spôsob, ako zmierniť napätie medzi Haagom a Pekingom.








































