Domov SPRÁVY News Spaľováky dostali novú nádej. Mazda má uhlíkovo neutrálny motor

Spaľováky dostali novú nádej. Mazda má uhlíkovo neutrálny motor

Mazda Vision X-Coupe
Foto: Mazda

Vízia japonského Porsche Panamera, ktorá sa predstavuje na prebiehajúcom autosalóne v Tokiu, používa hybridný pohon s rotačným motorom a výkonom 510 koní. 

Vision X-Coupe, elegantná štvordverová štúdia, do veľkej miery nadväzuje na koncept Iconic SP, s ktorým Mazda zaujala motoristický svet práve v Tokiu pred 2 rokmi. Na rozdiel od konceptu Iconic SP má Vision X-Coupe motor umiestnený vpredu. Mazda aj po 10 rokoch naďalej rozvíja svoj úspešný dizajnový jazyk Kodo, ktorý bol prvý raz predstavený na koncepte RX-Vision v roku 2015. Mazda už niekoľko rokov koketuje s myšlienkou hybridného vozidla využívajúceho rotačný benzínový motor. Jediným sériovým modelom je zatiaľ MX-30 R-EV. Konkrétnych technických údajov je zatiaľ veľmi málo, predstavitelia značky však uviedli, že vozidlo používa preplňovanú benzínovú pohonnú jednotku, ktorá je súčasťou plug-in hybridného systému schopného prejsť na elektrinu približne 160 kilometrov a celkovo 800 kilometrov. 

Mazda Vision X-Coupe
Foto: Mazda

Motor má byť tiež schopný prevádzky na uhlíkovo neutrálne palivo získané z mikrorias. Súčasťou vozidla dlhého 5,05 metra je aj technológia na mobilné zachytávanie uhlíka, čo sa dá interpretovať aj štýlom, že čím viac vozidlo jazdí, tým viac prispieva k znižovaniu emisií CO2 v atmosfére. Mazda sa tak ďalším konceptom priznáva skôr k stratégii syntetických palív ako k úplnému prechodu na elektromobily. Možnosti zachytávania emisií CO2 v atmosfére by dokonca mohli viesť k výrobe vozidiel, ktorú budú zachytávať viac emisií ako ich vypúšťať, čo by mohlo predĺžiť životnosť, ak nie úplne zachrániť používanie spaľovacích motorov.

Zariadenie na zachytávanie uhlíka odstraňuje oxid uhličitý z výfukových plynov. Princíp fungovania tohto zariadenia, ktoré je podobné filtru, je podobný ako vo väčších systémoch zachytávania uhlíka v atmosfére, lenže je podstatne účinnejší, keďže hustota uhlíka vo výfukových plynoch je približne 350-krát vyššiu ako hustota okolitého vzduchu. Mazda bude vo vývoji tohto zariadenia pokračovať a experimentovať aj s teplotami výfukových plynov, aby sa proces zachytávania uhlíka ešte viac zefektívnil. V kombinácii s používaním uhlíkovo neutrálnych palív by Mazda skutočne mohla vyvinúť spaľovací motor, ktorý by bol uhlíkovo neutrálny a bol by spoločnosťou akceptovaný ako čisté a zelené riešenie. 

Prototyp tejto technológie bude Mazda používať na pretekárskom vozidle, ktoré bude súťažiť vo vytrvalostných pretekoch série Super Taikyu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!