Domov SPRÁVY News Príprava auta na zimu: pozor na náplne, značenie gúm a vybitú baterku

Príprava auta na zimu: pozor na náplne, značenie gúm a vybitú baterku

VW Passat
Foto: AAA AUTO

Podľa meteorológov sa očakáva veľmi chladná zima s mnohými mrazivými dňami a dostatkom snehu, čo pre motoristov nie je dobrá správa.

Na čo nezabudnúť v príprave na studené mesiace radia odborníci z AURES Holdings, prevádzkovateľa siete automobilových centier AAA AUTO a Mototechna.

Bez ohľadu na to, či máte pod kapotou benzín alebo naftu, v zime nezabudnite s motorom zaobchádzať s rešpektom. Zahrejte ho pomalou jazdou, nestojac na voľnobehu. Pred začiatkom chladnej sezóny roka stojí za to skontrolovať základné zimné vybavenie – škrabku na zamrznuté okná, metličku na sneh, v prípade núdze oceníte aj štartovacie káble. Ešte lepšia je dobíjacia powerbanka, ktorá dokáže zabezpečiť opakované štarty aj pri silných mrazoch, dá sa kúpiť už od cca 30 eur. V kufri je tiež užitočné voziť vrecúško s pieskom na podsyp kolies pri rozbehoch na snehu či ľade. Ešte lepšie poslúžia krátke pásy (ceny od 15 eur) pod kolesá auta. Nezabudnite si nechať v servise skontrolovať nemrznúcu zmes v chladiacom systéme a vymeňte letnú zmes v ostrekovačoch za zimnú.

Automatické osvetlenie nestačí

Absolútnym základom bezpečnej zimnej jazdy je prezutie na zimné pneumatiky (za predpokladu, že nepoužívate celoročné plášte). Na Slovensku sú povinné od 15. novembra do 31. marca, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu alebo ľadu. Rozhodne sa neodporúča jazdiť so staršími letnými pneumatikami, pretože nemajú správne vlastnosti. Zimné zmesi majú vyšší podiel prírodného kaučuku, a preto sú pružnejšie, čo je nevyhnutné pre jazdu pri teplotách pod osem stupňov Celzia. „A pozor, od minulého roka platia nové pravidlá aj pre používanie celoročných pneumatík v zime,“ upozorňuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings. Musia byť označené (rovnako ako zimné) symbolom 3PMSF, čo sú tri vrcholky hôr so  snehovou vločkou. Označenie M+S už nestačí. Väčšina novších pneumatík už má toto označenie, no radšej sa o tom uistite, inak riskujete pri výlete na rakúske zjazdovky značnú pokutu. Mimochodom, lyžiari, ktorí chodia napríklad na Martinské hole, dobre vedia, že pri autách s jednou hnanou nápravou si musia do batožiny zbaliť aj snehové reťaze.

snehové reťaze
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V pochmúrnych zimných dňoch je tiež potrebné mať na pamäti, že mnohé automatické osvetľovacie systémy nerozpoznávajú hmlu alebo dážď a nechávajú zapnuté iba denné svetlá predných LED diód, takže auto je zozadu slabo viditeľné. Preto ručne zapnite hmlové alebo stretávacie svetlá včas, čím sa rozsvietia aj tie zadné. Dážď, sneh a soľ zhoršujú i stav stieračov, zbytočnému poškodeniu primrznutím sa dá predísť pomocou látky alebo lepenky, ktorou ich po zaparkovaní podložíte. V prípade tesnení na dverách je dobrou prevenciou natrieť ich glycerínom alebo silikónovými tyčinkami.

Elektromobily

Zima je najťažším obdobím roka i pre elektromobily. Ich batérie sa pri nízkych teplotách rýchlejšie vybíjajú, takže zimný dojazd so zapnutým kúrením je v priemere o 30 percent nižší. Výhodu majú BEV s tepelným čerpadlom, ktorých vykurovanie spotrebuje približne 800 W za hodinu, zatiaľ čo pre vozidlá s odporovým vykurovaním je to asi 2 000 W. V prípade núdze môžete vypnúť kúrenie a používaním iba vyhrievania volantu a sedadla, čo zabezpečí dostatočný komfort. „Aby ste zistili, ako na tom bude váš elektromobil v zime, vytvorili sme na webovej stránke AAA AUTO špeciálnu kalkulačku. Keď zadáte vonkajšiu teplotu, môžete simulovať dojazd vybraného vozidla s degradáciou konkrétnej batérie. Jednoducho tak zistíte, či auto spĺňa vaše požiadavky na prevádzku aj v náročnejších klimatických podmienkach. Nikto iný na slovenskom trhu takúto službu neponúka,“ hovorí Karolína Topolová.

Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pre úsporu energie sa oplatí predhriať elektromobil diaľkovým kúrením, pokiaľ je pripojený k nabíjačke. Batéria tak nestratí žiadnu energiu a čaká na vás vyhriaty interiér. Ak nemáte garáž, veľkou výhodou mnohých elektromobilov je možnosť odmrazovať okná na diaľku. Navyše, ako potvrdzujú výpočty, moderný BEV dokáže vyhrievať interiér v zápche dlhšie ako rovnako moderné vozidlo so spaľovacím motorom.

V zime je rozumnejšie naplánovať si cestu. Napríklad pomocou aplikácie akou je A Better Routeplanner (ABRP), ktoré zohľadňujú stav auta, jeho nastavenie, ale aj počasie, obsadenosť nabíjacích staníc či protivietor. Odporúča sa nenechávať elektroauto stáť v zime s trakčným akumulátorom vybitým pod 20 percent kapacity. Nízke teploty môžu zvýšiť odpor batérie, čo ovplyvní jej výkon. Ak chcete zabezpečiť jej čo najdlhšiu životnosť, zaobchádzajte s ňou citlivo. A to z hľadiska zrýchlenia aj rekuperácie. „Nielenže to šetrí akumulátor, ale tiež zabraňuje zapísaniu nesprávneho zaobchádzania do jeho riadiacej jednotky. A moderná diagnostika – napríklad Aviloo používaná v sieťach AAA AUTO a Mototechna, potom rýchlo odhalí, že sa v zime s trakčnou batériou zle nakladalo,” uzatvára Karolína Topolová.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!