Čínska vláda prijala prelomové rozhodnutie pre svoj automobilový priemysel. Nový 5-ročný plán na roky 2026 až 2030 už nebude zahŕňať podporu NEV vozidiel, teda New Energy Vehicles (elektromobily a plug-in hybridy). Skončí sa tak obdobie 15-ročnej pomoci, pretože podľa Pekingu je čínsky automobilový priemysel už dostatočne vyspelý a nepotrebuje ďalšiu finančnú podporu.
Čína skončí s masívnou finančnou podporou automobilového priemyslu, ktorá začala v roku 2010 a ktorá podľa niektorých zdrojov stála až takmer 221 miliárd dolárov. Pätnásty päťročný plán prijatý po plenárnom zasadnutí Komunistickej strany, ktorý zverejnila čínska tlačová agentúra Xinhua, už nepočíta s podporou New Energy Vehicles, ktoré označujú plne elektrické a plug-in hybridné vozidlá.

Z Číny sa stal 10 rokov pred pôvodne plánovaným termínom najväčší svetový trh plug-in hybridných a elektrických vozidiel. NEV vozidlá tvoria už viac ako 50 % čínskeho automobilového trhu. V krajine pôsobí približne 130 rôznych značiek vyrábajúcich elektrické a plug-in hybridné vozidlá, ktoré sa už od budúceho roka budú musieť postarať samé o seba, čo pravdepodobne bude viesť k početným bankrotom alebo fúziám a na trhu zostanú len tí najsilnejší hráči. Analytici preto predpovedajú pre čínske značky obdobie veľkej konsolidácie.
Najväčšia ekonomika sveta zápasí s veľkou nadmernou kapacitou, ponuka vozidiel výrazne prevyšuje dopyt. Aj preto množstvo čínskych značiek expanduje na svetové trhy vrátane Európy, kde ich predaj rastie napriek vysokým dovozným clám o stovky percent. Okrem dotácií a stimulov pre samotné automobilky budú do roku 2027 zrušené aj daňové úľavy na nákup týchto vozidiel.
Cui Dongshu, generálny tajomník Čínskej asociácie osobných automobilov, na margo tejto správy vyzval automobilové spoločnosti, aby sa viac zamerali na ponuku inovatívnych vozidiel a obmedzili výrobu vozidiel nižšej kvality.
Na aké sektory zamiera Čína svoju pozornosť, ak už nebude miliardami podporovať automobilový priemysel? Krajina sa zameria na priamu finančnú podporu kvantových technológií, bioprodukciu, vodíkovú energiu a jadrovú fúziu.

Čo to bude znamenať pre svet a automobilový priemysel?
Nové strategické zameranie pokračuje v tendencii dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Vodík aj jadrová fúzia sa považujú za kľúčové pre dekarbonizáciu a energetickú budúcnosť krajín a priemyslu. Ak Čína presunie značnú časť kapitálu a politickej podpory smerom k spomenutým technológiám, môžeme očakávať aj zmenu v globálnom technologickom spektre, nie len v automobilovom či batériovom priemysle.
V Číne už existuje ambícia dosiahnuť priekopníctvo v kvantovom výpočte, kvantovej komunikácii a kvantovej kryptografii. To môže viesť k vytvoreniu komerčne použiteľných kvantových počítačov, kvantových komunikačných sietí alebo kvantových senzorov. Profitovať z toho môže aj automobilový priemysel, keďže bude možné rýchlejšie simulovať správanie batérií a materiálov, presnejšie predikovať výkonnosti systémov a optimalizovať výrobné procesy.
Bioprodukcia znamená využitie biotechnológií, syntetickej biológie a inžinierstva buniek na výrobu tovarov a materiálov. Čína ju vníma ako strategickú oblasť. V autách by sa tak mohli objaviť celkom nové biomateriály vrátane biokompozitov či biologicky vyrábaných polymérov. Tradičné palivá a chemikácie nahradia biozložky a podpora tohto odvetia by Číne umožnila vykonávať v zdravotníctve viac génových terapií, vyrábať väčší počet vakcín či biologických liekov. Vodíkové technológie sa stávajú zasa kľúčom pre dekarbonizáciu ťažkých priemyslov a sektora (nákladnej) dopravy. Čína tak finančne podporí zariadenia na výrobu zeleného vodíka, palivové články pre nákladnú dopravu a lode, vybudovanie infraštruktúry na plnenie vodíka, jeho prepravu a skladovanie.
Jadrová fúzia
Čína výrazne zvýši investície do fúznych reaktorov, supervodičov, magnetov, plazmových komôr a nových foriem energetických služieb, ktoré budú viac decentralizované a s nižšími nákladmi na výrobu elektriny. Keď sa to krajine podarí, bude sa môcť definitívne odstrihnúť od fosílnych palív.
Stratégia krajiny je tak evidentná – Čína rozptyľuje riziko do nových oblastí a namiesto masovej výroby elektromobilov a batérií, ktoré sú už vysoko konkurenčné a ponúkajú nízke marže, sa Čína zamieria na prémiové oblasti s vyššími bariérami vstupu, čím však v budúcnosti môže získať strategickú výhodu.








































