Čínska značka Xpeng počas podujatia AI Day 2025 predstavila technologické novinky, ktoré naznačujú, ako môže vyzerať budúcnosť dopravy a robotiky. Na pódiu v Guangzhou sa nepredstavili len nové elektromobily, ale aj auto s lietajúcim modulom a humanoidný robot, ktorý dokáže viesť rozhovor. Značka tak ukázala, že autonómne riadenie už nie je jej cieľ, ale len začiatok.
Atmosféra v hale pripomínala viac technologickú výstavu než prezentáciu automobilky. Zakladateľ Xpengu He Xiaopeng vystúpil s víziou, ktorá spája všetko, o čom sa v Silicon Valley roky len hovorí. Autá, ktoré jazdia bez máp, robot, ktorý rozumie ľudskému jazyku a lietajúce vozidlo, ktoré možno čoskoro naozaj uvidíme nad mestami.

Centrom pozornosti sa stal systém VLA 2.0 (Vision Language Action) – výpočtová platforma, ktorá dokáže prepájať autonómne vozidlá, robotaxi aj roboty do jedného ekosystému. Beží na cloude Alibaba Cloud, ktorý má k dispozícii viac ako 30-tisíc grafických procesorov a pripravuje sa na expanziu na 100-tisíc. Každých päť dní sa aktualizuje celý reťazec dát a modely sa neustále učia reagovať na nové situácie.
Najväčší dojem však vyvolala funkcia, ktorú Xpeng nazýva „navigačne nezávislé riadenie“. Vozidlo už nepotrebuje vopred načítané mapy, dokáže sa orientovať v neznámom prostredí a reagovať na gestá chodcov, semafory či nečakané prekážky. Pilotná prevádzka sa začne ešte koncom roka 2025, pričom sériová verzia príde do modelov Xpeng P7 Ultra a G9 Ultra v prvej polovici roka 2026.

Spolupráca s Volkswagenom a nové čipy Turing AI
Dôležitým momentom konferencie bolo potvrdenie partnerstva s Volkswagenom, ktorý sa stal prvým zákazníkom platformy VLA 2.0. Nemecká automobilka využije aj Turing AI čipy, ktoré sú srdcom nového systému autonómneho riadenia. Ide tak už o šiesty spoločný projekt oboch značiek po spolupráci na elektrických architektúrach a rýchlonabíjacích sieťach.

Popri softvéri sa predstavili aj futuristické produkty. Xpeng Aridge A868 s modulárnou konštrukciou, šiestimi sedadlami a lietajúcim modulom dosiahne rýchlosť vyše 360 kilometrov za hodinu a dolet cez 500 kilometrov. Vertikálny vzlet bez potreby dráhy má byť základom budúcej mobility v meste, kde sa hranica medzi autom a lietadlom úplne zmaže. Xpeng už dokonca pripravuje licenciu pre pilotov aj jednoduchý tréning, ktorý má fungovať na princípe „jedna obrazovka, jedna páka“.
Ďalšou hviezdou prezentácie bol humanoid robot Iron, poháňaný tromi čipmi Turing AI. Má realistické pohyby, biomimetické svaly, chrbticu a 3D displej namiesto tváre, ktorý umožňuje interaktívnu komunikáciu. Jeho výpočtový výkon dosahuje 2 250 TOPS a robot sa dokáže pohybovať, viesť rozhovory aj vykonávať úlohy vo výrobnom prostredí. Spoločnosť plánuje jeho masovú výrobu do konca roka 2026 a otvára vývojárske rozhranie pre partnerov po celom svete.

Xpeng pritom neplánuje spomaliť. V decembri otvorí nové sídlo v Guangzhou, ktoré bude fungovať ako výskumné centrum pre autonómne riadenie, robotiku a osobnú leteckú mobilitu. He Xiaopeng označil tento krok za začiatok éry „stelesnenej inteligencie“, v ktorej sa umelá inteligencia presunie z obrazoviek do fyzického sveta.





































