Po dvoch rokoch od predstavenia konceptu prichádza sériová verzia malého elektromobilu Renault Twingo. Inšpirovaný originálom z 90. rokov, ide o jedno z najefektívnejších a cenovo najdostupnejších vozidiel, ktoré budú v predaji v roku 2027. Na trhu si bude musieť poradiť s konkurenciou ako Dacia Spring, BYD Seagull či Volkswagen ID1.
Renault vyvinul nové vozidlo za niečo vyše 2 roky, čo je približne polovica času, za ktorý bežné vyvíja nové sériové modely. Reaguje tak na čínsku konkurenciu, ktorá dokáže vyvinúť celkom nové modely dokonca ešte rýchlejšie. Takisto pôjde o jedno z najlacnejších plne elektrických vozidiel na trhu, hoci rozmermi patrí do segmentu A, teda tých najmenších áut ako napríklad Kia Picanto.

Automobilke sa podarilo znížiť výrobné náklady najmä vďaka využitiu malej batérie od čínskeho gigantu CATL. Podobne ako modely 4 a 5, aj Twingo vsadilo na inšpiráciu dobre známeho automobilu, ktoré v minulosti vozidlo státisíce ľudí. Cieľom dizajnérov bolo oživiť ducha pôvodného modelu, ktorý neskôr vznikol v ďalších generáciách a dokonca malo aj pohon zadných kolies. Twingo je plné zaoblených tvarov. Na prvý pohľad zaujmú aj minimálne previsy karosérie, čo značí, že Renault chcel na malom pôdoryse vytvoriť priestranné vozidlo pre 4 cestujúcich.

Namiesto trojdverovej karosérie, akú mal originál, má novinka klasické zadné dvere pre pohodlnejšie nastupovanie na zadné sedadlá. Na vozidle nájdeme aj typické tri lamely na kapote, ktoré však teraz už neslúžia na prívod vzduchu, ale dopĺňa sa tu kvapalina do ostrekovačov. Praktické sú aj ochranné prvky integrované do nárazníkov, ktoré ich chránia pred ľahkými nárazmi a odreninami pri parkovaní. Zástupcovia značky Renault tiež dávajú do pozornosti aj samotný znak nového Twinga, ktorý bol inšpirovaný tlačidlami na ovládači Playstation.

Interiér a výbava
Rovnako ako prvá generácia, aj nové Twingo má veselý interiér s podlhovastými prvkami, ktoré sú farebne zladené s karosériou. To platí napríklad pre bočné lišty na predných dverách i lištu palubnej dosky smerujúcu k spolujazdcovi. Bočná lišta na predných dverách nie je samostatnou súčasťou, ale je súčasťou karosérie lakovanej súčasne s karosériou. Aby bola táto vlastnosť panelov dverí zdôraznená, umiestnili dizajnéri kľučku dverí na koniec lakťovej opierky, tesne pod prsty cestujúcich.
Hoci Renault tvrdí, že toto vozidlo postavil najmä preto, aby mohol konkurovať čínskym automobilkám, zostáva pri tradičnej koncepcii výbavových stupňov. To môže byť menšia nevýhoda, keďže čínske automobilky ponúkajú svoje vozidlá prakticky v plnej výbave a dostupných príplatkových prvkov je minimum. Napriek tomu základná verzia bude vybavená sedempalcovým digitálnym prístrojovým panelom s hravou grafikou a 10-palcovou centrálnou dotykovou obrazovkou s kvalitným informačno-zábavným systémom Renault OpenR Link. Štandardom bude aj bezdrôtový systém Apple CarPlay a Android Auto.

Modely s vyššou výbavou budú mať aplikácie Google Maps, Google Assistant a vďaka prístupu k Google Play aj prístup k ďalším viac než 100 aplikáciám. V Twingu sa objaví aj známy virtuálny asistent Reno s integrovanou umelou inteligenciou ChatGPT. Zadné sedadlá sú posúvateľné v rozsahu 17 centimetrov. Základný objem batožinového priestoru s objemom 250 litrov tak je možné posunutím zadných sedadiel vpred zväčšiť na 360 litrov. V interiéri si našli uplatnenie aj riešenia YouClip známe z nových modelov značky Dacia. Tri kotviace body slúžia na pripevnenie rôzneho príslušenstva vrátane LED svetla, navijaka USB kábla alebo skladacej nákupnej tašky. Okrem toho sa v kabíne nachádza celkovo 19 litrov úložných priestorov.

Batéria a dojazd
Renault Twingo jazdí na rovnakej platforme AmpR Small ako elektromobily Renault 4 a Renault 5. Používa však iný elektromotor, ktorý bol na mieru vyvinutý práve pre Twingo, aby bol ešte viac účinný a dosahoval nižšiu spotrebu energie. Twingo je zároveň prvým vozidlom značky, ktoré používa LFP batériu namiesto nikel-mangán-kobaltovej. Táto technológia využíva hojné a široko dostupné prírodné zdroje, ako je železo a fosfát, a zároveň znižuje závislosť na kritických kovoch ako sú kobalt a nikel. LFP batéria modelu Twingo navyše využíva architektúru cell-to-pack, ktorá umožňuje umiestniť viac článkov do daného priestoru a zároveň znížiť náklady na batériu. To všetko znižuje náklady na batériu približne o 20 %.
Batéria s kapacitou 27,5 kWh poskytne podľa automobilky dojazd na úrovni 263 kilometrov. Pre vozidlo, ktoré je navrhnuté na používanie v meste, to je absolútne postačujúca hodnota. Elektromotor roztáča predné kolesá a dosahuje najvyšší výkon len 80 koní a 175 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy preto neoslní, ale oveľa podstatnejší údaj je čas zrýchlenia z 0 na 50 km/h. Ten je v mestskej premávke predsa len o niečo dôležitejší a tento šprint zvládne Twingo v priebehu 3,8 sekundy.

Kvôli úspore nákladov Twingo nepoužíva viacprvkovú zadnú nápravu ako Renault 5, ale jednoduchšie a lacnejšie riešenie v podobe torznej priečky. Toto technické riešenie využíva napríklad aj model Captur. Maximálny nabíjací výkon batérie je 50 kW, čo znamená, že z 10 na 80 % sa nabije v priebehu 30 minút. K dispozícii bude aj možnosť jazdiť s jedným pedálom.

Renault pri odhalení vozidla uviedol, že na európskych trhoch bude jeho cena nižšia ako 20 000 eur. V mnohých krajinách bude spotrebiteľov stáť ešte menej, keďže mnohé vlády poskytujú na kúpu elektromobilov štedré dotácie. Twingo sa bude vyrábať v slovinskom závode Novo Mesto a na slovenský trh sa pravdepodobne dostane až koncom roka 2026.




















































