Neni týždňa, neni týždňa, kedy by sa na trhu neobjavilo nejaké nové (čínske) elektrické SUV. Všetci výrobcovia na svete chcú napodobniť konštrukčný i predajný úspech Tesla Model Y, no pokiaľ hľadáte nejakú alternatívu k tomuto celosvetovému bestselleru, existuje len niekoľko elektromobilov, ktoré sa Tesle dokážu vyrovnať. Jedným z nich je Xpeng G6.
Podobností s Teslou Model Y je neúrekom – aj Xpeng G6 používa takmer beztlačidlový interiér s ovládaním hlasom alebo dotykmi na centrálnej obrazovke infotainmentu, má podobné vonkajšie rozmery, nafúknutejšiu karosériu v štýle crossoveru, množstvo technológií a vnútorného priestoru za cenu, za ktorú by ste v predajni európskej prémiovej značky dostali trochu lepšie vybavený model základnej úrovne. Dôležitý rozdiel je v tom, že Xpeng sa profiluje ako prémiová značka a najmä v kabíne to je cítiť. Xpeng G6 jednoducho pôsobí hodnotnejším dojmom ako Tesla Model Y. Dá sa povedať, že obe autá majú na európske pomery málo výrazný dizajn, ľahko zapadnú do šedého priemeru mestských ulíc, ale v prípade Xpengu sa dá siahnuť po výraznej oranžovej farbe a auto zrazu kričí.

Kde sa vzal Xpeng?
O značke Xpeng nepíšeme prvý raz, takže len v krátkosti zosumarizujeme čo je zač a odkiaľ sa objavila. Spoločnosť vznikla v roku 2014 a nie je to tradičná automobilka, ale skôr technologická spoločnosť ako americká Tesla, pretože okrem vývoja automobilov sa zaoberá ja robotikou, softvérom a v budúcom roku sa stane pravdepodobne prvým výrobcom na svete, ktorý na komerčný trh uvedie lietajúce vozidlo, resp. vozidlo s integrovaným lietajúcim modulom. Xpeng bude svoje vozidlá vyrábať aj v Európe, konkrétne v Rakúsku vo fabrikách Magna Steyr. Na Slovensku spoločnosť zastupuje firma Hedin, predajné miesta sa nachádzajú zatiaľ v Bratislave a v Košiciach. Zaujímavosťou je, že slovenský trh sa zaradil medzi tie európske trhy, v ktorých predaj vozidiel Xpeng začal skôr, napríklad Rakúsko, Maďarsko, Švajčiarsko, Slovinsko či Chorvátsko nasledovali až štyri mesiace potom, čo značka vstúpila na slovenský trh.

K dispozícii sú u nás tri verzie modelu G6. Na začiatku je potrebné uviesť, že našim redakčným testom prešlo vozidlo ešte predchádzajúcej špecifikácie s nižším maximálnym výkonom nabíjania. Na webovej stránke importéra však už nájdete novšiu verziu s rýchlejším nabíjaním, prípadne siahnuť môžete po nejakým skladových kúskoch s lepšou cenou, pretože Xpeng G6 je na tom technologicky tak vyspelo, že aj tá staršia generácia hravo schová do vrecka mnohých európskych konkurentov. Je totiž postavená na 800V architektúre pre super rýchle nabíjania.

Špecifikácie
Ale aby v tom bolo jasno, vyberať môžete z troch verzií – Standard Range (68,5 kWh batéria, 44 990 €), Long Range (80,8 kWh batéria, 49 290 €) a AWD Performance (80,8 kWh batéria, dva elektromotory, pohon všetkých kolies, cena 53 290 €). Práve verziu Performance sme mali možnosť vyskúšať aj my. Vyznačuje sa rýchlym nabíjaním s výkonom až 280 kW a schopnosťou zrýchliť z 0 na 100 km/h v priebehu 4,1 sekundy. Novší model sa dokáže nabíjať výkonom až 450 kW, čo v rámci slovenskej nabíjacej infraštruktúry prakticky nedokážete úplne využiť, takže vozidlo má niekoľkoročný technologický náskok. Aj staršia verzia sa však dokáže nabiť veľmi rýchlo, z 10 na 80 % už v priebehu necelých 22 minút. Dynamicky je na tom G6 Performance mimoriadne dobre, ale tomuto modelu podľa nás viac svedčí Long Range variant s ešte efektívnejším pohonom a náhonom na zadné kolesá.

Ovládanie
Na riadení je cítiť, že bolo primárne nastavované pre potreby autonómnych funkcií jazdy, takže neposkytuje toľko citu ako vozidlá európskych prémiových značiek, ale na druhej strane má príjemnú odozvu. Rýchlejšie tempo vozidlu nerobí problém a hoci rozumieme obavám niektorých vodičov jazdiť rýchlo v čínskych autách, tu sa toho netreba báť, pretože ovládateľnosť aj stabilita vozidla sú predvídateľné a jazdné vlastnosti do veľkej miery neutrálne. Nie je to síce vzrušujúce, ale to od tohto typu auta ani nikto nemôže čakať. Vozidlo si zachováva svoj prémiový dojem aj pri prejazde nerovností. Jazda je vyvážená a väčšinou dobre tlmená, odhlučnenie tiež veľmi dobré. Aerodynamicky tvarovaná predná časť znižuje aerodynamický hluk na diaľniciach, takže aj jazda vo vyšších rýchlostiach je príjemne tichá a komfortná.

Interiér
Po usadnutí za volant si ako prvé pravdepodobne všimnete široké ramená volantu a spracovanie stredového tunela. Mohutný volant na nás nepôsobil práve esteticky krásne, privítali by sme tenšie ramená volantu, i keď hrúbke samotného venca nemôžeme nič vyčítať. Vysoko položený stredový tunel pripomína skôr riešenia z plnoformátových SUV vozidiel, ale dôležité veci tak môžete mať rýchlo k dispozícii. Pravda, dve odkladacie miesta na mobilné telefóny vrátane bezdrôtovej nabíjačky s chladením spôsobujú, že obrazovka mobilu je neustále na očiach a vodiča tak láka po ňom siahať častejšie. Či to je výhoda lebo nie, ponecháme na vašom uvážení. Na stredovej konzole si našli miesto aj dva držiaky na nápoje a pod mohutnou lakťovou opierkou s príjemne mäkkým čalúnením sa nachádza hlboký odkladací priestor. Veľká obrazovka má ostrý obraz a skutočne rýchle reakcie na dotyky. Funkcií obsahuje neskutočne veľa, takže vám zaberie niekoľko dní až týždňov, kým si ich všetky preštudujete a začne využívať vo svoj prospech. Nastavení je skutočne veľké množstvo, prakticky každý aspekt vozidla si dokáže prispôsobiť osobným preferenciám.

Asistenčné systémy nie sú také otravné ako napríklad v kórejským elektromobiloch a bolo úsmevné, že pokiaľ sa už aj ozval nejaký varovný signál, hneď na obrazovke vyskočila lišta s ponukou daný asistenčný systém deaktivovať. Štandardom v autách tradičných značiek zďaleka nie je ani reproduktor i-Private integrovaný do opierky hlavy vodiča. V prípade telefonátu cez bluetooth alebo pri aktivovanej navigácii dostáva vodič hlasové pokyny práve do tohto reproduktora, takže ich zreteľne počuje, zatiaľ čo zvyšok posádky nimi nie je príliš rušený.

Pri pohľade na šikmú zadnú časť sa nenechajte zmiasť. Priestoru na zadných sedadlách je dostatok aj pre dospelé osoby. Celá kabína pôsobí vzdušne, čomu prispieva aj pevná sklenená strecha, ktorá však neobsahuje žiadnu klasickú roletku. Operadlá zadných sedadiel je možné polohovať, podobne tak aj tie predné, takže v prípade potreby sa v aute veľmi príjemne oddychuje.

Záver
Ak hľadáte vozidlo strednej veľkosti, s veľkým batožinovým aj vnútorným priestorom, ktoré je moderné, plne elektrické a potrpíte si na kvalitu a rýchle nabíjanie, Xpeng bude mať veľmi blízko k voľbe číslo jeden. Minimálne si ho určite choďte vyskúšať, aby ste sa presvedčili, na akej úrovni sú v súčasnosti čínske elektromobily a zistíte, že tradičné značky majú čo robiť, aby tento náskok dobehli.






































