Domov SPRÁVY News Nový tempomat zabraňuje pokutám za rýchlosť, poradí si aj s radarmi

Nový tempomat zabraňuje pokutám za rýchlosť, poradí si aj s radarmi

radary na cestách
Zdroj: Unsplash

Auto, ktoré automaticky spomalí pred rýchlostnými kamerami. Na úsekových meraniach udržiava správnu priemernú rýchlosť. To všetko vďaka novému typu tempomatu a systému, ktorý nemá trestať vodičov, ale pomáha vodičom správať sa zodpovedne a predchádzať dopravným nehodám.  

Tento mesiac sa v Južnej Kórei uskutočnila medzinárodná prezentácia novej generácie vodíkového vozidla Hyundai Nexo. Prezentácie sa zúčastnili aj zástupcovia redakcie z holandského motoristického magazínu Autoweek, ktorý upozornili na jednu zaujímavosť. Hoci v krajine je nainštalovaných množstvo rýchlostných stacionárnych radarov vrátane úsekových meraní rýchlosti, vždy pred nimi v dostatočnom predstihu sa nachádzajú informačné tabule upozorňujúce na prítomnosť radaru. Navyše, Hyundai Nexo je vybavený novým typom adaptívneho tempomatu, ktorý nielenže spolupracuje s navigačným systémom na spomalení v zákrutách, ale aj primerane spomalí vozidlo pred stacionárnymi radarmi. Keď je systém aktívny, v podstate zabraňuje udeleniu pokút za neprimeranú rýchlosť. 

Adaptívny tempomat spoľahlivo funguje aj na úsekových meraniach rýchlosti a priemernú rýchlosť na danom úseku zobrazuje na obrazovke multimediálneho systému. V domovskej krajine značky Hyundai je zatiaľ používanie takejto technickej pomôcky legálne. Keďže podobné funkcionality sú v Európe zakázané, európska špecifikácia vozidla bude disponovať iným softvérom. Samozrejme, bude obsahovať vizuálne a akustické upozornenie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, čo je prvok, ktorý je vo všetkých nových vozidlách predávaných v EÚ povinné od roku 2024.

Najpokrokovejšie vodíkové auto na trhu

Vodíkové vozidlo Hyundai Nexo bude uvedené na globálne trhy začiatkom roka 2026. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou prináša výrazné vylepšenia v technológii pohonných jednotiek, systémov palivových článkov a výkonovej elektroniky. Celkový systémový výkon pohonného systému bol zvýšený zo 135 na 190 kW. Vďaka tomuto zvýšenému výkonu dosahuje nový elektromotor výkon 150 kW, čím sa skracuje čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h na 7,8 sekundy (pôvodne 9,2 s). S predpokladaným dojazdom 826 km podľa normy WLTP a päťminútovým doplnením vodíka ponúka Hyundai Nexo skutočne pôsobivú účinnosť a použiteľnosť. Kórejci vylepšili aj používanie vozidla v chladných podmienkach, takže Nexo ponúka celoročnú istotu jazdy. Vyššia všestrannosť bola docielená aj zvýšením ťažnej kapacity na 1 000 kg, čo nepochybne zvýšia atraktivitu vozidla u väčšej časti populácie.

Foto: Hyundai

Vozidlo je vybavené tiež inteligentným rekuperačným systémom, ktorý automaticky upravuje rekuperačné brzdenie na základe navigačných údajov a blízkosti vozidiel vpredu, pričom využíva informácie z mapy na zohľadnenie dopravných prvkov, ako sú rýchlostné kamery a spomaľovacie prahy.  V kabíne sa Nexo prakticky neodlišuje od konvenčných spaľovacích alebo elektrických vozidiel. Nájdeme tu dva 12,3-palcové zakrivené displeje s bezdrôtovými aktualizáciami a bezdrôtovým rozhraním pre Apple CarPlay a Android Auto, generatívnym rozpoznávaním hlasu s umelou inteligenciou či prémiovým zvukovým systémom od Bang & Olufsen so 14 reproduktormi.

Foto: Hyundai

Podobne ako elektrické vozidlá s batériovým pohonom, aj Nexo obsahuje funkciu napájania vozidla (V2L), ktorá umožňuje napájať elektronické zariadenia vo vnútri aj mimo vozidla prostredníctvom vysokonapäťovej batérie. Nexo bude na vybraných trhoch dostupný s digitálnym vnútorným spätným zrkadlom aj digitálnymi vonkajšími spätnými zrkadlami. Hyundai tvrdí, že tieto systémy poskytujú širšie zorné pole, lepšiu detekciu mŕtveho uhla a lepšiu viditeľnosť pri slabom osvetlení alebo nepriaznivom počasí.

Foto: Hyundai

Čo sa týka bezpečnosti, vozidlo je postavené na robustnej viacskeletovej konštrukcii a je vybavené deviatimi airbagmi. Použitie ultravysokopevnostnej ocele tretej generácie navyše zlepšuje tvárnosť v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Medzi štrukturálne vylepšenia patria zosilnené komponenty prednej časti, viacdielna za tepla lisovaná spodná bočná oblasť, optimalizovaná dráha čelného nárazového zaťaženia a viacnásobná konštrukcia dráhy zaťaženia pre lepšie zvládanie bočných nárazov, čo ďalej zvyšuje bezpečnostné parametre. 

Automobil sa v Európe začne predávať v priebehu nasledujúceho roka, cena zatiaľ nebola stanovená.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!