Trendy v automobilovom priemysle sa neustále menia. To, čo bolo pre spotrebiteľov „in“ dlhé desaťročia, už dnes nemusí vôbec platiť. Rovnaký scenár aktuálne zažíva dieselový pohon.
Ten začal naberať na popularite už v 80. rokoch minulého storočia, pričom najväčší „boom“ zažil začiatkom nového milénia. Naftový pohon totiž v tom čase reprezentoval viac než polovicu nových predajov v Európe. Nebolo sa čomu čudovať. Dieselový motor totiž ponúkal výrazne nižšiu a efektívnejšiu spotrebu paliva, tým pádom aj dlhší dojazd na jednu nádrž a stal sa obľúbenou voľbou zákazníkov. S rastúcim dôrazom na vyprodukované emisie a ochranu životného prostredia však ich popularita začala pomaly upadať a emisné škandály ako Dieselgate definitívne otočili vývoj trhu v neprospech naftového pohonu.

Úpadok dieselov pokračuje
Predaje sa z toho už nikdy nedokázali zotaviť a od roku 2017 sa v Európe opäť vrátili na výslnie benzínové motory. Tam však úpadok dieselov zďaleka nekončí. Podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov sa v roku 2021 po prvýkrát predalo viac hybridných vozidiel ako dieselových. O rok neskôr, ich predbehli aj elektromobily. Trend úpadku však pokračuje aj v roku 2025, keď predaje dieselov preskočili už aj plug-in hybridy.
Tie si počas prvých desiatich mesiacov tohto roka udržali 9,4-percentný podiel na trhu. Do konca októbra predstavovali dieselové vozidlá len 8 percent z celkového predaja nových áut v 27 krajinách EÚ, Islande, Lichtenštajnsku, Nórsku, Švajčiarsku (EFTA) a Spojenom kráľovstve. Už koncom druhého štvrťroka sa PHEV dostali v predajoch pred konvenčný naftový pohon a rozdiel sa pravdepodobne bude už len zväčšovať.
Daný vývoj už nie je žiadnym prekvapením. Prísne emisné normy prinútili výrobcov prejsť na hybridné, plug-in hybridné či elektrické vozidlá. A to predovšetkým na úkor dieselových motorov, ktoré sú teraz napríklad v segmente malých áut takmer úplne absentujúce. Nafta sa navyše v princípe stala nepriateľom väčšiny environmentálnych organizácii a „zelených“ politických strán v Európe.
Benzín je obľúbený, no dominujú hybridy
Na druhej strane, benzínové agregáty sa stále tešia veľkej popularite a výrobcovia naďalej vo veľkom investujú do ich vývoja. Popularita čisto benzínového pohonu však už nedosahuje výšin z čias najväčšej slávy. Aktuálnym lídrom v Európe sú totiž klasické hybridy, ktoré predstavujú až 34,7-percentný podiel na trhu s novými vozidlami. Tradičné benzínové vozidlá nájdeme na druhom mieste s podielom 26,9 %. Tretie najpopulárnejšie sú elektromobily s podielom 18,3 percent. V samotnej EÚ, sú však čísla mierne odlišné, ako ukazuje nižšie graf od ACEA.

Predpokladaný vývoj trhu počíta s postupným nárastom elektrických vozidiel, nakoľko očakáva importný príliv čínskych elektromobilov a odpoveď európskych značiek.


































