Ford po značke Volkswagen bude na vývoji svojich nových elektromobilov určených pre európsky trh spolupracovať s ďalšou európskou automobilkou. Malé a cenovo dostupné elektromobily postaví na platforme, ktorú používajú modely Renault 5 a Renault 4. Prvý elektromobil so značkou Ford by mal prísť na trh v roku 2028.
Spoločnosť Ford oznámila významné strategické partnerstvo s automobilkou Renault. Na základe jej platformy uvedie na trh minimálne dva plne elektrické modely. Prvý z nich by mal byť náhradou za Fiestu, jeho príchod sa očakáva začiatkom roka 2028. Očakáva sa, že druhým elektrickým vozidlom Ford na platforme Renaultu bude malý elektrický crossover odvodený od modelu Renault 4, ktorý by mohol nahradiť model Puma Gen-E, ale zatiaľ neboli poskytnuté žiadne časové rámce ani konkrétne podrobnosti o tomto vozidle. Na rozdiel od Nissanu Micra, ktorý je v podstate preznačeným Renaultom 5 s odlišným dizajnom, Ford síce použije platformu Francúzov, ale celý zvyšok si bude vyvíjať sám. Ford oznámil, že nové elektromobily budú mať výraznú jazdnú dynamiku s autentickou DNA značky Ford a intuitívnym zážitkom.
To, aké elektromotory a batérie použije Ford do nových modelov, je zatiaľ otázne. Pravdepodobne pôjde LFP batérie s kapacitou od 45 do 56 kW a elektromotory s výkonom do 120 do 210 koní. Ford Puma Gen-E má v súčasnosti navrch čo sa týka efektívnosti prevádzky, napríklad našu 100-kilometrovú testovaciu trasu zvládol prejsť o 2 kWh nižšou spotrebou ako Renault 4. Renault do dvoch rokov plánuje inovovať pohonný systém oboch svojich malých elektromobilov, aby batérie poskytovali trochu vyššiu kapacitu a súčasne znížili spotrebu energie, čím sa zvýši dojazd vozidiel na 500 km. Kým Renault 5 zaznamenal úspešný štart predaja, v Európe je aktuálne druhým najpredávanejším elektromobilom za Škodou Elroq a z výrobných liniek už zišiel kus s poradovým číslom 100 000, predaj Renaultu 4 je oveľa pomalší a v porovnaní s menším bratom možno jeho výkon označiť za prepadák.

Ford hodil VW cez palubu, Jim Farley kritizuje EÚ
Ford pri vývoji väčších elektrickým modelov Explorer a Capri spolupracoval s koncernom Volkswagen a použil jeho platformu MEB. Očakávalo sa preto, že pre vývoj menších elektromobilov bude použitá platforma MEB Entry, na ktorej budú stáť pripravované menšie elektrické modely ako VW ID Polo a ID Cross, pretože je spojenie americkej značky s Renaultom relatívne veľkým prekvapením. Generálny riaditeľ spoločnosti Ford Jim Farley nové strategické partnerstvo komentoval nasledovne: „Strategické partnerstvo so skupinou Renault predstavuje pre Ford dôležitý krok a podporuje našu stratégiu vybudovať v Európe vysoko efektívne a na budúcnosť pripravené podnikanie. Spojíme priemyselný rozsah a aktíva skupiny Renault v oblasti elektromobilov s ikonickým dizajnom a jazdnou dynamikou spoločnosti Ford, aby sme vytvorili vozidlá, ktoré sú zábavné, schopné a majú charakteristický charakter značky Ford.“

Farley sa začiatkom tohto týždňa obul do vedenia EÚ, keď pre Financial Times povedal, že súčasný rámec pre dekarbonizáciu európskeho automobilového parku nie je v súlade s trhovou realitou. Nepozdáva sa mu ani nová daň pre elektromobily a plug-in hybridy, ktorá bude v Spojenom kráľovstve zavedená od roku 2028. Toto opatrenie prirovnal k postoju jedna noha na plyne, druhá na brzde. Európsku úniu vyzval, aby výrobcov automobilov poskytla regulačný rámec, ktorý poskytne realistický a spoľahlivý 10-ročný plánovací horizont. Vyzval zákonodarcov EÚ, aby si uvedomili kontrast medzi reguláciou a trhovou realitou, keďže elektrické vozidlá v súčasnosti tvoria 16 % predaja nových automobilov, čo je menej ako 25 % podiel, ktorý Brusel nariadil pre tento rok.







































