Domov SPRÁVY Doprava V Rakúsku otvorili supermodernú železničnú trať s 33 km tunelom za 5,9...

V Rakúsku otvorili supermodernú železničnú trať s 33 km tunelom za 5,9 miliardy eur

železničná trať
Foto: OBB

U našich západných susedov slávnostne uviedli do prevádzky jeden z najvýznamnejších dopravných projektov v krajine – Koralmskú železnicu, ktorej ústredným bodom je 33-kilometrový tunel cez pohorie Koralm. Nová železničná trať bola postavená medzi rokmi 2008 až 2024 za cenu 5,9 miliardy eur a odvtedy prešla rozsiahlym testovaním. Vysokorýchlostná železničná trať spája mestá Graz a Klagenfurt. Na trati budú jazdiť vlaky rýchlosťou až 250 km/h, takže celá cesta potrvá len 41 minút.  Autom trvá táto približne 140-kilometrová trasa až 1:40 hod.

Predstavitelia vlády uviedli, že Graz a Klagenfurt sú teraz prepojené ako štvrte vo Viedni. Politici si od novej železničnej trate sľubujú podporu hospodárskeho rastu. Pozdĺž trasy boli modernizované alebo novovybudované železničné stanice; najväčšia je stanica Západné Štajersko, ktorá bude uvedená do prevádzky v nedeľu s prechodom na nový cestovný poriadok. Záverečné tréningové a skúšobné jazdy sa uskutočnili v novembri. Čiastočná prevádzka na trati funguje už nejaký čas. Pravidelná prevádzka na celej trase sa začína v nedeľu 14. decembra. V Rakúsku ide o významnú udalosť, pretože je to prvýkrát za niekoľko desaťročí, kedy bude v prevádzke nová vysokorýchlostná trať. Rakúske médiá hlásia obrovský dopyt po lístkoch. Mnoho ľudí najmä z Korutánska a Štajerska využíva adventné obdobie a vianočné sviatky na návštevu hlavných miest spolkových krajín a vianočných trhov.

Súbežne so spustením Koralmskej železnice budú spustené aj nové linky InterRegio, ktoré zabezpečia lepšie spojenie v rámci alpského regiónu. Služby sa rozšíria aj na medzinárodnej úrovni, napríklad o rýchlejšie spojenie s Terstom a Benátkami. Spolu s tunelom Semmering bude trať od roku 2030 tvoriť súčasť Baltsko-jadranského koridoru, ktorý umožní rýchlejší pohyb osobných vlakov a širšiu škálu nákladnej dopravy.

Celá trať meria 130 kilometrov, z toho približne 50 kilometrov idú vlaky v tuneloch. Na trati sa nachádza viac ako 100 mostov a vlaky prechádzajú 23 modernými železničnými stanicami a zastávkami. Koralmský tunel s dĺžkou 33 kilometrov je šiestym najdlhším železničným tunelom na svete. Zaujímavosťou je, že konečný účet za stavbu napriek veľkým výkyvom v cenách materiálov stúpol od schválenia v roku 2005 len o 9,25 %.

České dráhy nasadia na novú trasu vlaky ComfortJet, ktorú budú po novom úseku svišťať rýchlosťou až 230 kilometrov za hodinu. Na jar prevezmú pomyselné žezlo jednotky Stadler SMILE od dopravcu Westbahn, ktoré vyťažia z trate maximum, teda 250 km/h. Viacerí vrcholní predstavitelia Rakúska sa zhodli, že v ponímaní doterajšieho cestovania medzi týmito dvoma mestami bude nová trať akousi teleportáciou. S autom bude cesta takmer trojnásobne dlhšia.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!