Domov SPRÁVY Elektromobilita Mercedes skúma možnosti vytvorenia vozidiel bez bŕzd

Mercedes skúma možnosti vytvorenia vozidiel bez bŕzd

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Budúce plne elektrické vozidlá značky Mercedes-Benz možno nebudú vybavené mechanickým systémom bŕzd.

Mercedes-Benz skúma využitie ultraľahkých a výkonných elektromotorov od spoločnosti Yasa, ktoré je možné umiestniť priamo do kolies a ktoré teoreticky dokážu takmer úplne eliminovať potrebu mechanických brzdových systémov, vrátane zadnej časti. Takéto riešenie by mohlo viesť k pôsobivým úsporám hmotnosti a väčšej slobode v dizajne.

Len prednedávnom predstavila dcérska spoločnosť nemeckej automobilky revolučný axiálny elektromotor, ktorý pri hmotnosti len 12,7 kg dosahuje najvyšší výkon až 1 000 koní. Ide v súčasnosti o elektromotor s najnižším pomerom dosahovaného výkonu k hmotnosti, aký bol kedy predstavený. Doteraz boli motory použité v kolesách považované za príliš ťažké a neefektívne. Technické riešenie od spoločnosti Yasa by však v tomto ohľade mohlo byť prelomové. V konečnom dôsledku by to mohlo viesť koncu konvenčných brzdových systémov.

Ak ste niekedy šoférovali elektromobil s funkciou jazdy s jedným pedálom, viete, že rekuperáciu je možné nastaviť až do takej miery, že ovládať rýchlosť je možné iba pomocou pedálu akcelerátora, a to ako pri zrýchľovaní, tak aj pri spomaľovaní, neraz až do úplného zastavenia. To má hneď niekoľko výhod. Okrem plynulejšej a pohodlnejšej jazdy aj získavate energiu hneď späť, keď zdvihnete nohu z pedálu, hoci naše testy zamerané na účinnosť takejto jazdy nám doteraz preukázali, že nižšiu spotrebu energie je možné dosiahnuť v prípade, ak vozidlo počas jazdy plachtí a energiu získava naspäť len pri fyzickom stlačení brzdového pedálu.

Foto: Mercedes-AMG

Vyššia spoľahlivosť, nižšia hmotnosť

Podľa spoločnosti Yasa a informácií CarScoops ponúkajú jej motory v kolesách takú vysokú rekuperačnú brzdnú kapacitu, že by mohli úplne nahradiť brzdový systém v niektorých architektúrach elektrických vozidiel. Okrem zníženia údržby by sa rekuperácia energie stala absolútnou, čo by malo potenciálne zlepšiť účinnosť a tým aj dojazd, prípadne by to umožnilo znížiť kapacitu batérie na dosiahnutie rovnakého dojazdu a tým znížiť hmotnosť. A to dosť radikálne, pretože Yasa komunikuje, že odstránením strmeňov, doštičiek, kotúčov a časti hydraulických potrubí by sa na súčasných vozidlách ušetrila hmotnosť okolo 200 kg a na vozidlách špeciálne navrhnutých na základe tejto architektúry až 500 kg, pričom motory v kolesách by okrem iného viedli k eliminácii hnacích hriadeľov.

Motory Yasa budú inštalované v pripravovaných elektrických modeloch Mercedes-AMG, no zachovajú si konvenčnejšie usporiadanie s jedným motorom vpredu a dvoma vzadu. Vyššie načrtnuté technické riešenie by mohlo prísť do úvahy v prípade budúcej platformy, ktorú však nie je možné očakávať skôr ako po roku 2030.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!