Domov SPRÁVY News 1 000 km bez kompromisov, CNG dáva väčší zmysel než nafta

1 000 km bez kompromisov, CNG dáva väčší zmysel než nafta

IVECO S-Way CNG
Foto: Iveco

Nafta bola desaťročia neohrozeným štandardom diaľkovej kamiónovej prepravy. Dlhý dojazd, vysoký výkon a dostupná infraštruktúra urobili z tohto pohonu prakticky jedinú voľbou. Plynové pohony sa síce dlho brali ako alternatíva vhodná najmä do miest, avšak aktuálny test ťažkého ťahača IVECO S-Way CNG z reálnych podmienok ukazuje, že tento pohľad môžeme už dnes považovať za zastaraný.

V bežnej prevádzke, s plne naloženou 30-tonovou súpravou, dokázalo IVECO S-Way CNG prejsť viac než 1 000 kilometrov na jedno natankovanie. Bez špeciálnych úprav, bez zľahčeného režimu a bez kompromisov vo výkone. Test uskutočnili francúzski novinári na trase medzi belgickými a španielskymi hranicami, čiže v podmienkach, ktoré veľmi dobre poznajú aj európski dopravcovia. Ťahač ťahal plachtový náves s celkovou hmotnosťou súpravy 30 ton. Priemerná spotreba sa ustálila pod hranicou 21 kg CNG na 100 km, čo je hodnota, ktorá má dnes už zásadný ekonomický význam. V praxi totiž znamená, že CNG už nie je len ekologickou, ale aj finančne zaujímavejšou alternatívou k nafte.

Ak porovnáme bežnú diaľkovú prevádzku, počas ktorej dieselový ťahač spotrebuje okolo 30 litrov nafty na 100 km, pri dnešných cenách paliva to znamená náklad okolo 45 až 50 € na 100 km. CNG vozidlo so spotrebou okolo 20 až 22 kg/100 km sa pohybuje v rozmedzí 25 až 30 € na 100 km. Rozdiel tak predstavuje úsporu 15 až 20 € na každých 100 kilometrov, čo v reálnej prevádzke znamená 20 až 30 % nižšie náklady na palivo. Pri ročnom nájazde 120 000 km môže úspora dosiahnuť hodnotu až 20-tisíc eur na jedno vozidlo.

Výkon porovnateľný s dieselom, no tichší a kultivovanejší prejav

IVECO S-Way CNG poháňa nový motor xCursor 13 s výkonom 500 koní a krútiacim momentom 2 200 Nm. Ide o parametre plne porovnateľné s modernými dieselovými agregátmi. Plynový motor však pracuje výrazne tichšie a plynulejšie, čo znižuje únavu vodiča a zlepšuje komfort na dlhých cestách. V kombinácii s automatizovanou prevodovkou ZF TraXon a výkonnou motorovou brzdou ponúka jazdné vlastnosti, ktoré sa dieselovým verziám nielenže vyrovnajú, ale v oblasti kultivovanosti ich aj prekonávajú.

Jednou z hlavných výčitiek voči CNG bol doteraz takmer vždy dojazd. Nová generácia nádrží s celkovým objemom 1 240 litrov, do ktorých sa vojde minimálne 190 kg CNG, však túto tému robí bezpredmetnou. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou ide o nárast o 18 %, a v porovnaní s prvými plynovými modelmi IVECO dokonca o viac než 70 %.

Menej techniky, menej starostí

Okrem paliva prináša CNG výhody aj v oblasti servisu a prevádzky. Plynové motory totižto nepotrebujú AdBlue, nemajú DPF filter, nevyžadujú regeneráciu filtra a produkujú menej sadzí a usadenín. V praxi sa to prejaví nižšími servisnými nákladmi a dlhšou životnosťou niektorých komponentov. Dopravcovia bežne hovoria o úspore ďalších 1 000 až 3 000 eur ročne na vozidlo len na údržbe v porovnaní s moderným dieselom špecifikácie Euro VI.

IVECO S-Way CNG
Foto: Iveco

Najsilnejším argumentom CNG však zostáva jeho ekologický potenciál. Pri použití biometánu vyrábaného z organického odpadu dokáže vozidlo znížiť emisie CO₂ až o 95 %. Zároveň tiež výrazne klesajú aj emisie oxidov dusíka a pevných častíc. Na rozdiel od batériových alebo vodíkových riešení nejde o vzdialenú budúcnosť. Európska sieť CNG a bioLNG staníc sa neustále rozširuje a umožňuje nasadenie týchto vozidiel už dnes.

CNG už nie je o kompromisoch

Test IVECO S-Way CNG v reálnej prevádzke jasne ukazuje, že plyn dnes dokáže ponúknuť rovnaký výkon a dojazd ako ťahač s naftovým motorom, no zároveň nižšie náklady, tichšiu prevádzku a výrazne lepšiu emisnú bilanciu. Kým diesel bude čeliť čoraz prísnejším reguláciám a rastúcim nákladom, CNG, najmä v kombinácii s biometánom, ponúka riešenie, ktoré funguje okamžite.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!