Európska Komisia po tlaku európskych automobiliek a niektorých členských krajín vrátane Nemecka, Talianska, Česka alebo Slovenska zmierňuje cieľ nulových emisií do roku 2035, čím bude naďalej dovolené predávať nové vozidlá vybavené spaľovacími motormi.
Nový návrh znižuje emisie CO2 z výfuku o 90 percent v porovnaní s rokom 2021. Zvyšných 10 percent emisií bude musieť byť kompenzovaných udržateľnými biopalivami alebo syntetickým palivom a nízkouhlíkovou zelenou oceľou vyrobenou v Európe. Znamená to, že aj po roku 2035 sa budú môcť predávať plug-in hybridné vozidlá, elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom (tzv. EREV vybavené spaľovacím motorom ako generátorom energie) ale i full-hybridov či mild-hybridov prispôsobených na spaľovanie vyššie uvedených palív.
Nemecký kancelár Friedrich Merz, ktorý presadzoval úpravu pravidiel na rok 2035, nový balík s upravenými pravidlami pochválil. „Je dobré, že Komisia teraz otvára reguláciu v automobilovom sektore po jasnom signále nemeckej vlády,“ vyhlásil. Upravené pravidlá teraz dajú automobilovým výrobcov možnosti prehodnotiť investície do výške desiatok miliárd eur do elektromobilov, z ktorých časť by sa mohla byť presmerovaná do vývoja udržateľných palív a ešte efektívnejších hybridov. Automobilky dostanú tiež úľavu od cieľov v oblasti emisií do roku 2030, ktoré budú spriemerované za roky 2030 až 2032.
Schválená bola aj žiadosť týkajúca sa úľav pre emisie z úžitkových vozidiel, ktorú presadzovali spoločnosti Renault a Stellantis. Dodávky budú mať tiež v rokoch 2030 až 2032 nižšie cieľové hodnoty priemerných emisií. Európska Komisia však nevyhovela želaniam týkajúcich sa plug-in hybridov – tie budú musieť jazdiť efektívnejšie ako doteraz, pretože sa preukázalo, že používatelia ich nenabíjajú tak často, ako by mali, čo zvyšuje emisie. Firemné vozové parky, ktoré v niektorých krajinách tvoria veľkú časť predaja nových automobilov, budú musieť spĺňať špecifické emisné ciele.






































