Skupina CSG a Ministerstvo obrany Slovenskej republiky oznámili expanziu výroby vojenských vozidiel značky Tatra v závode v Moldave nad Bodvou. Dôvodom je získanie veľkej zákazky na výrobu vojenských vozidiel T-810 M za viac ako miliardu dolárov. V nasledujúcich rokoch tu vďaka tomu vznikne 300 nových pracovných miest.
Rozhodnutie o expanzii výroby vyplýva z nedávno uzavretého rekordného kontraktu pre zákazníka v regióne juhovýchodnej Ázie na dodávku 4 000 vojenských vozidiel T-810 M, ktorý získala spoločnosť Tatra Defence Slovakia. Výrobu bude zaisťovať v závode v Moldave nad Bodvou spoločnosť MSM Land Systems, ktorá je súčasťou skupiny CSG. Ako na tlačovej konferencii vysvetlil Jan Marinov, šéf divízie CSG Defence, materský podnik Tatry v českej Kopřivnici nedokáže zvládnuť takú veľkú objednávku na vojenské vozidlá značky Tatra, preto kontrakt na výrobu 4 000 vozidiel uzatvorila spoločnosť Tatra Defence Slovakia s tým, že vozidlá sa v priebehu 4 rokoch vyrobia na Slovensku.

Tatra T-810 M
Tatra T-810 M je terénne vojenské nákladné vozidlo strednej triedy typu 4×4 alebo 6×6 navrhnuté pre logistické a zabezpečovacie úlohy v ozbrojených silách a iných náročných podmienkach. Model M nadväzuje na úspešný pôvodný typ Tatra T 810 a bol verejne predstavený na obrannom veľtrhu IDET 2025 v Brne. Vozidlo je postavené na robustnom rebrinovom ráme so špeciálnymi portálovými tuhými nápravami Tatra Rigid, ktoré zabezpečujú veľmi dobrú priechodnosť terénom a dlhú životnosť aj pri extrémnych záťažiach. T-810 M má vysokú svetlú výšku a silnú koncepciu podvozku, vďaka čomu bez problémov prekonáva terénne prekážky ako brodenie do hĺbky približne 1,2 m, strmé stúpanie či priečne nerovnosti. Zároveň je vozidlo schopné ťahať prívesy s ťažkou hmotnosťou a sprostredkúvať prepravu materiálu aj mimo asfaltových komunikácií. Pod kapotou sa nachádza naftový šesťvalcový motor s objemom 7,7 litra a výkonom 206 kW, pričom je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Maximálna rýchlosť vozidla je 100 km/h.
Odpruženie prednej nápravy je mechanické s vinutými pružinami, skrutným stabilizátorom a teleskopickými tlmičmi, zadné nápravy sú opatrené listovými perami vo vahadlovom usporiadaní. Všetky nápravy sú opatrené kolesovými redukciami a nápravovými uzávierkami diferenciálov, pri zadných nápravách nechýba ani uzávierka medzinápravového diferenciálu. V pneumatikách je možné pomocou systému centrálneho dohusťovania meniť tlak podľa charakteru terénu alebo dopĺňať vzduch v prípade poškodenia. Hmotnosť T 810 M je okolo 8,8 tony, užitočná hmotnosť dosahuje 5,2 tony. Dojazd je 600 km, stúpavosť 60 percent a vozidlo je schopné prekonať kolmú prekážku do výšky 480 mm alebo priekopu so šírkou 900 mm.

Nový impulz pre Moldavu nad Bodvou
“Som nadšený z toho, že sa výroba tatroviek vo veľkom rozsahu vracia na Slovensko a že je s tým spojený vznik niekoľkých stoviek pracovných miest v Moldave nad Bodvou. Dúfam, že na tento rekordný kontrakt nadviažu v budúcnosti ďalšie,” povedal minister obrany Slovenskej republiky Róbert Kaliňák. Závod v Moldave nad Bodvou sa okrem iného venuje aj opravám ťahaných a samohybných húfnic či opravám bojových vozidiel pechoty západného aj východného pôvodu. Nábor nových zamestnancov a spustenie samotnej výroby nových vozidiel bude nepochybne veľkou výzvou.
Závod v Moldave nad Bodvou už dnes realizuje v obmedzenej miere montáže nadstavieb na vojenských podvozkoch Tatra a poskytuje im servisnú podporu. V poslednom čase do neho smerovali investície do modernizácie servisných a montážnych priestorov a do rozšírenia technologického zázemia. Spoločnosť MSM Land Systems v ňom rozširuje aj kapacity v oblasti opráv delostreleckých systémov a pásovej techniky. CSG a Ministerstvo obrany SR na tlačovej konferencii spoločne deklarovali, že Slovensko bude nielen európskym lídrom vo výrobe modernej delostreleckej munície, ale aj dôležitým výrobným centrom pre vojenské vozidlá Tatra. Prehlbuje sa tým česko-slovenská priemyselná spolupráca a zároveň vzniká ucelený obranný ekosystém, ktorý prepája výrobu munície, pozemnej techniky i servisnej kapacity.
Expanzia výroby delostreleckej munície v Dubnici nad Váhom
V Dubnici nad Váhom bola súčasne spustená nová plniaca linka na delostreleckú muníciu, tzv. šnekovačka. Tá by mala byť jedna z najmodernejších v Európe a zásadne zvýši výrobnú kapacitu podniku. “Otvorenie novej plniacej linky predstavuje významný míľnik dlhodobého rozvoja ZVS holding. Je významným krokom k nášmu cieľu, aby ročná výrobná kapacita v rámci skupiny CSG a jej muničnej časti MSM Group, kam patrí aj ZVS, dosiahla viac ako jedného milióna kusov veľkorážovej munície,“ povedal Jan Marinov, CEO divízie CSG Defence.

Výroba plniacej linky na delostreleckú muníciu kalibru 155 mm trvala 1,5 roka. Linka predstavuje vysoko automatizované riešenie s riadeným ohrevom tela munície a presným dávkovaním trhaviny. Umožňuje plnenie munície od kalibru 81 mm až po 155 mm. Modernizovaná hala v priestoroch podniku je vybavená bezpečnostnými prvkami vrátane osemdesiatcentimetrovej ochrannej steny. Prevádzkové podmienky umožňujú dvojzmenný režim sedem dní v týždni. Celkové investície v závode ZVS holding v Dubnici nad Váhom, vrátane linky a jej zázemia, dosiahli takmer 100 miliónov eur.
O MSM Group
Výrobu veľkorážovej munície na Slovensku zastrešuje skupina MSM Group, ktorá je súčasťou CSG. Pod MSM Group spadajú aj podniky, ktoré sa venujú výrobe veľkorážovej munície a jej komponentov v ďalších európskych štátoch: Španielsku, Nemecku, Srbsku či Grécku. Spoločne vytvárajú výrobný reťazec s vysokým stupňom vertikálnej integrácie, ktorý zaisťuje výrobu od vstupných komodít až po finálny produkt na európskom území. Zvláštnu úlohu v skupine hrá spoločnosť MSM North America, ktorá rozvíja príležitosti na trhu v USA a tento rok získala významný kontrakt od US Army na výstavbu najmodernejšej továrne na plnenie munície kalibru 155 mm (tzv. Future Artillery Complex).
Prínos MSM Group pre slovenskú ekonomiku sa z roka na rok zvyšuje. Dane a odvody do slovenských verejných rozpočtov predstavovali v roku 2022 necelých 10 miliónov eur, v roku 2023 stúpli na 28 miliónov eur, v roku 2024 sa viac ako zdvojnásobili na 65 miliónov eur a za rok 2025 budú predstavovať odhadom okolo 140 miliónov eur. V slovenských firmách MSM Group pracovalo v roku 2023 celkom 761 zamestnancov, v roku 2024 stúpol počet pracovných miest na 1029 a v roku 2025 je to už 1600. V roku 2026 by mal počet zamestnancov MSM Group prekročiť dve tisícky.




































