V Nemecku klesol predaj áut v marci o tretinu, objednávky zo zahraničia sa znížili o 37 percent. Pozitívne je, že na Slovensku by sa mohli showroomy opäť otvoriť, čo by v tejto situácii predajcom áut aspoň čiastočne pomohlo.
Počet zaregistrovaných nových automobilov v Nemecku v marci klesol na najnižšiu úroveň takmer za tri desaťročia. Vyplýva to z oficiálnych údajov, ktoré v piatok zverejnil nemecký úrad pre motorové vozidlá KBA. Dôvodom, prečo predaj áut klesá, sú vládne obmedzenia na spomalenie šírenia nového koronavírusu.
Podľa údajov KBA sa predaj áut v marci znížili medziročne o 38 % na o niečo viac ako 215.100 kusov. Prijaté opatrenia, ako sú masívne obmedzenie verejného života, zatvorenie obchodov vrátane autosalónov a limitovaná schopnosť pracovať v licenčných úradoch, zabrzdili predaj vozidiel, uviedlo nemecké združenie výrobcov automobilov VDA.
Domáci dopyt pritom v marci klesol o 30 %, zatiaľ čo zahraničné objednávky sa znížili o 37 %. Za celý 1. kvartál klesol odbyt áut v Nemecku o 20 %. Hlavní nemeckí výrobcovia, ako sú Volkswagen, BMW a Daimler, materská spoločnosť značky Mercedes-Benz, zatvorili v marci svoje továrne v Nemecku a umiestnili desiatky tisíc zamestnancov do vládnej schémy financovania kratšieho pracovného času, aby zvládli dôsledky blokád a reštrikcií.
U nás možno očakávať podobne dramatický prepad, aj keď zatiaľ oficiálne marcové výsledky od ZAP SR nemáme k dispozícii- Na tento negatívny trend v ťažiskovom sektore nášho priemyslu zareagoval minister hospodárstva Richard Sulík. Ten chce pokračovať v zmierňovaní zákazov prijatých vládou na ochranu pred pandémiou ochorenia COVID-19. Po minulotýždňovom otvorení predajní so záhradkárskymi potrebami, farbami či železiarskym tovarom, chce navrhnúť aj otvorenie predajní automobilov.
Čítajte viac: ACEA – Vo februári predaj áut v EÚ klesol pod milión, marec bude katastrofa
Predajne automobilov majú podľa ministra veľmi nízku koncentráciu ľudí, sú veľké a je ľahké dodržať vládou nastavené pravidlá predaja. Sulík pripomenul, že na jedného zákazníka musí pripadnúť minimálne 25 štvorcových metrov predajnej plochy, predajňa musí zabezpečiť pri vstupe dezinfekciu rúk alebo jednorazové rukavice a do predajne môže vstúpiť zákazník iba s rúškom na tvári.