Dnes je v podstate každé nové auto vybavené funkciou Start & Stop. Ide teoreticky o ďalší aspekt, ktorým výrobcovia lákajú zákazníkov na nižšiu spotrebu a emisie. Skutočne šetrí palivo? Aké sú jeho výhody a nevýhody?
Väčšina vodičov tento systém okamžite po nasadnutí vypína, priznám sa, patrím tiež medzi nich. Veľakrát je prejav a pôsobenie tohto systému nepríjemné, neohrabané a na margo nižšej spotreby to predsa nemôže mať taký vplyv, iba že by skutočne mal. Ako vplýva na mechaniku automobilu?
Odkiaľ sa vzal Start & Stop systém?
Nedostatok paliva a ropná kríza, ktorá vypukla v 70. rokoch minulého storočia tlačili výrobcov automobilov do toho, aby našli riešenie na zníženie spotreby. Prvým vozidlom, ktoré začalo tento systém používať ešte v rannej fáze, bola šesťvalcová Toyota Crown z roku 1974. Už v tých rokoch zaznamenali merania 10 % úsporu paliva.
V roku 1980 sa Fiat Regata a Volkswagen Polo rozhodli použiť podobné technológie. Aj vtedy z nich vodiči mali pocit ako dnes – boli nevrlé a znepokojujúce, pričom vysoká cena týchto automobilov nepriniesla veľký komerčný úspech.
Znižuje Start & Stop spotrebu alebo nie?
Porovnávacie testy skutočne ukazujú, že systém Start & Stop znižuje podľa európskeho jazdného cyklu emisie CO2 a spotrebu paliva až o 5 %. Pre vás možno nič moc, ale klíma sa poteší aj takejto drobnosti, keď vezmeme do úvahy, koľko áut denne behá po svete. V meste sa dosahuje vďaka Start & Stopu zníženie o 8 až 15 %.
Systém je tiež možné odpojiť pomocou tlačidla alebo funkcie, ktorá sa zvyčajne nachádza za volantom alebo na stredovej konzole, v závislosti od vozidla. Systém sa znova pri ďalšom naštartovaní pripojí, pretože ho nemožno odpojiť navždy. Ak vás tento systém štve a už ho nechcete stále vypínať, treba ísť do autorizovaného servisu a zistiť, aké máte možnosti.
Na fungovanie systému je potrebných niekoľko základných podmienok:
- Systém sa neaktivuje, ak má motor teplotu pod určitou úrovňou (spravidla medzi 20 a 50°C, ale pri niektorých autách ani na teplotu nedbá)
- Vonkajšie teplota je tiež faktor, pretože správny systém by mal fungovať iba pri hodnote medzi 3 °C – 55 °C
- Stav batérie. Systém musí vypočítať absolútnu minimálnu úroveň, ktorú môže dosiahnuť napätie a v prípade potreby následne prinúti sám motor naštartovať. Týmto spôsobom sa overujú parametre ako úroveň napätia, stav nabitia, teplota atď.
- Ak beží v aute klimatizácia „na plné gule“, motor sa nezastaví
- Systém motor nevypne, keď pri zastavenom aute klesne tlak posilňovača bŕzd a posilňovača riadenia pod 500 hPa.
- Niektoré systémy Start & Stop majú inteligentný bezpečnostný systém, ktorý zabraňuje naštartovaniu motora v prípade, že sa v motorovom priestore s niečím manipuluje. V niektorých modeloch s automatickou prevodovkou nás systém upozorní, ak odopneme bezpečnostný pás alebo otvoríme dvere bez vypnutia motora.
Aké problémy so sebou táto pomocná funkcia motora prináša?
- Pri každom štarte je mazanie trošilinka oneskorené, ale z dlhodobého hľadiska môže spôsobiť opotrebenie
- Napriek skutočnosti, že ide o zosilnené štartovacie motory, životnosť v porovnaní s modelom, ktorý Start & Stop nevyužíva, výrazne klesá
- Batérie pre tento typ motora sú síce špeciálne, majú však rovnaký problém. Vysoké nároky na napätie mnohokrát oslabujú články vo vnútri batérie. Je potrebné poznamenať, že ide o batérie o niečo drahšie ako tie bežné
- Počas štartovania prebieha teda badateľný pokles napätia, takže všetky systémy sú na to trochu pripravené (rádio, navigácia, vzduchový kompresor atď …). Avšak opakované a nadmerné reakcie na pravidelný pokles napätia môže viesť z dlhodobého hľadiska k problémom s elektrickým vybavením auta.