Dnešný deň sa bude niesť v znamení nostalgie. Zaspomíname si totiž na niektoré superšporty z 90. rokov minulého storočia. Dúfame, že náš výber sa Vám bude páčiť a aj vy si s nami zaspomínate na týchto krásavcov!
*počet vyrobených kusov zahŕňa všetky vyrobené kusy vrátane prototypov aj pretekárskych špeciálov
*ceny vozidiel sú orientačné a nie sú súčasné, t.j. snažili sme sa zistiť ich originálnu cenu v čase, keď sa vozidlá vyrábali a dali kúpiť
- Dodge Viper
Americké superšporty mali vždy úspech. Aj preto sme pre fanúšikov americkej klasiky do zoznamu zaradili ikonický Dodge Viper, ktorého produkcia ako jediného vozidla z nášho zoznamu stále pokračuje. Som si istý, že mnohým z nás sa vybavuje ako červený roadster alebo modré kupé s bielymi pásmi pozdĺž celej karosérie. Tento americký šíp sprvoti ukrýval 8,0 litrový motor V10 o výkone 400 koní, ktorý dosahoval maximálnu rýchlosť 264 km/h. Dnes je však na svete už piata generácia, ktorá disponuje 8,4 litrovým motorom V10 o výkone 645 koní. To už je pekný rozdiel, čo poviete?
Produkcia: 1992 – 2017
Cena: od 10 000 USD
- Lamborghini Diablo
Talianska automobilka Lamborghini robila vždy unikátne vozidlá. Či už si spomenieme na Lamborghini Miura alebo Countach, obidve spôsobili vo svete automobilového priemyslu rozruch. Inak to nebolo ani pri ich modeli Diablo, ktoré bolo predstavené v roku 1990 a bolo označované ako nástupca úspešného modelu Countach. Zo začiatku Diablo disponovalo 5,7 litrovým motorom V12 o výkone 485 koní, ktoré dosiahlo 100 km/h za 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 325 km/h. Neskôr, po roku 1999 sa Diablo montovalo so 6,0 litrovým motorom V12, ktorého vrcholný výkon dosahoval 583 koní. Zlepšilo sa aj zrýchlenie z 0-100 km/h (3,9 sekundy) a maximálna rýchlosť (338 km/h).
Produkcia: 1990 – 2001 (2 884 kusov)
Cena: cca 300 000 USD
- Bugatti EB110
Myslím, že automobilku Bugatti netreba zvlášť predstavovať. Superšporty sú už dlhé roky jej neodmysliteľnou súčasťou. V poslednom období je okolo tejto talianskej značky poriadne rušno, keďže len nedávno predstavili ich nový model Chiron. Ak sa ale vrátime o pár rokov dozadu, dostaneme sa k modelu EB110. Ten bol svojho času naozaj unikátny, pretože narozdiel od svojich konkurentov s obrovskými a objemnými motormi, EB110 disponoval “iba” 3,5 litrovým motorom V12 so štvoricou turbodúchadiel o výkone 560 koní (áno, už vtedy Bugatti montovalo 4 turbodúchadlá). Aj preto sa EB110 z 0-100 km/h rozbehlo za veľmi slušných 3,2 sekundy a dosahovalo maximálnu rýchlosť 348 km/h.
Produkcia: 1991 – 1995 (139 kusov)
Cena: cca 350 000 USD
- Ferrari F50
Aký by to bol zoznam, ak by sme zabudli na legendárnu automobilku z talianskeho Maranella? V ich portfóliu nájdeme mnohé superšporty, ktoré by sme sem najradšej zaradili, museli sme si však vybrať. Keďže sa venujeme naozaj špeciálnym kúskom z obdobia 90. rokov minulého storočia, rozhodli sme sa pre Ferrari F50. Tento taliansky krásavec bol nástupcom staršej F40-ky a konštruktérom sa podarilo vylepšiť nevylepšiteľné. Oproti staršiemu súrodencovi je F50 štíhlejšia a celkovo pôsobí uhladenejším dojmom. Pod kapotou skrývalo 5,0 litrový motor V12 o výkone 513 koní. Ferrari F50 vďaka nemu zrýchlil z 0-100 km/h za približne 3,7 sekundy a dosiahol maximálnu rýchlosť 325 km/h.
Produkcia: 1995 – 1997 (349 kusov)
Cena: 480 000 USD
- Jaguar XJ220
Britskú automobilku Jaguar preslávili hlavne jeho superšporty. Jedným z nich bol aj Jaguar XJ220. Ten sa mohol pochváliť hneď dvomi rekordami. Stal sa totiž najdrahším a najrýchlejším sériovo vyrábaným vozidlom na svete. Jaguar XJ220 vyzeral naozaj unikátne a nadčasovo. Pod kapotou tohto britského superšportu sa skrýval 3,5 litrový motor V6 o výkone 540 koní, ktorý umožňoval vozidlu zrýchliť z 0-100 km/h za 3,6 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 341,7 km/h.
Produkcia: 1992 – 1994 (275 kusov)
Cena: cca 623 000 USD
- McLaren F1
Ani tento skvost nemôže chýbať v našom rebríčku. McLaren, odborník na superšporty, v roku 1992 predstavil svetu naozaj unikátny kúsok, pretože sa jedná o, svojho času, najrýchlejšie vozidlo na svete. V marci 1998 totiž stanovilo nový rýchlostný rekord, a síce 386,4 km/h, pritom z 0-100 km/h vyštartoval za približne 3,2 sekundy. Dosiahol ho prototyp s označením XP5 a pokoril tak dovtedy neprekonaný Jaguar XJ220. McLaren F1 v sebe ukrýva 6,1 litrový motor V12 s označením BMW S70/2 s výkonom 618 koní. Asi najväčšou zaujímavosťou na tomto vozidle je, že zatiaľ čo väčšina jeho konkurentov bolo dvojmiestnych, McLaren F1 dokáže odniesť až troch pasažierov a to v netradičnom usporiadaní, keď sa spolusediaci pasažieri nachádzajú po stranách a medzi nimi sa nachádza šofér.
Produkcia: 1992 – 1998 (106 kusov)
Cena: cca 1 200 000 USD
- Mercedes-Benz CLK GTR
Ani Mercedes-Benz nie je žiadnym benjamínkom, pokiaľ sa jedná o superšporty. V roku 1998 totiž predstavili ich CLK GTR. Jedná sa o veľmi špeciálne auto, ktoré pôvodne malo byť vyrobené iba ako pretekárske vozidlo. Neskôr sa však rozhodlo, že bude vyrobených 26 kusov určených na cesty. CLK GTR bol dostupný aj ako coupé (20 kusov), ale aj ako roadster (6 kusov). Mercedes-Benz CLK GTR skrýval pod kapotou 6,9 litrový motor V12, ktorý produkoval 612 koní. Z 0-100 km/h vystrelil za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 344 km/h. Neskôr prišla aj výkonnejšia verzia s označením CLK GTR Super Sport so 7,3 litrovým motorom V12 s výkonom 664 koní. Tých bolo vyrobených iba 5 kusov.
Svojho času sa Mercedes-Benz CLK GTR dostal do Guinessovej knihy rekordov ako najdrahšie sériové vozidlo.
Produkcia: 1998 – 1999 (35 kusov)
Cena: 1 547 620 USD