Domov Lifestyle O F1 už nikto nezakopne. Na rok 2024 pripravujú sci-fi formulový šampionát

O F1 už nikto nezakopne. Na rok 2024 pripravujú sci-fi formulový šampionát

Spoločnosť Alauda Aeronautics predstavila Airspeeder Mk4. Ide o prvú verziu lietajúceho pretekárskeho auta so živou posádkou na svete.

Stroj je zároveň najrýchlejším elektrickým lietadlom s vertikálnym vzletom na svete. Dosiahne letovú rýchlosť až 360 km/h, vyrovná sa teda monopostom F1 pretekajúcim po súši. Pohon zabezpečuje vodíkový turbogenerátor umožňujúci dojazd 300 km, čo je tiež približne rovnaká vzdialenosť, akú prejdú monoposty F1 počas klasického preteku. V Austrálii momentálne prebiehajú rozsiahle testy. Ak všetko dobre dopadne, už na rok 2024 sú naplánované prvé preteky s posádkou. Airspeeder Mk4 bude oficiálne predstavený na festivale inovácií Southstart 7. marca.

My aj svet sme pripravení na preteky lietajúcich áut s posádkou. Postavili sme lietajúce stroje, vyvinuli úplne nový šport, zabezpečili miesta pretekov, prilákali sponzorov aj technických partnerov. Teraz je čas, aby sa najprogresívnejšie, najinovatívnejšie a najambicióznejšie automobilové značky na svete, OEM výrobcovia a motoršportové tímy,“ uviedol Matt Pearson, generálny riaditeľ spoločnosti Alauda Aeronautics.

Airspeeder Mk4, navrhnutý a vyrobený v austrálskom Adelaide, je najrýchlejšie elektrické lietadlo s vertikálnym vzletom a pristátím na svete. Je schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 360 km/h len za 30 sekúnd od pevného štartu. Vďaka svojmu sofistikovanému elektrickému pohonnému systému, pokrokovej aerodynamike a vzletovej hmotnosti len 950 kg je Airspeeder Mk4 tiež mimoriadne efektívny a neprodukuje takmer žiadne emisie. Nové lietadlo je ďalším stupňom vývoja diaľkovo riadenej verzie Mk3, ktorá úspešne absolvovala viac ako 350 testovacích letov a zúčastnila sa dvoch predvádzacích pretekov.

The first ever electric VTOL drag race | Airspeeder's EXA Series

Zrodený pre pretekanie, inšpirovaný vesmírom

Tak ako všetky Airspeedery, aj Mk4 je určený predovšetkým na preteky, takže je navrhnutý pre maximálnu obratnosť pri vysokých rýchlostiach a nízkych nadmorských výškach. Dve technológie inšpirované vesmírnym priemyslom dodávajú tomuto lietajúcemu stroju bezprecedentnú rýchlosť, manévrovateľnosť a dojazd. Airspeeder Mk4 je poháňaný turbogenerátorom s výkonom 1 000 kW (1360 koní), ktorý dodáva energiu do batérií a motorov. Táto revolučná technológia, ktorá je špeciálne navrhnutá na použitie v lietadle s kolmým vzletom, umožňuje používať zelený vodík ako palivo, čím poskytuje bezpečnú, spoľahlivú a udržateľnú energiu na dlhé vzdialenosti a letové časy.

Airspeeder Mk4

Motor spoločnosti Alauda Aeronautics s názvom Thunderstrike obsahuje unikátnu spaľovaciu komoru vyrobenú pomocou techník 3D tlače vyvinutých vo vesmírnom priemysle pre raketové motory. Konštrukcia spaľovacej komory udržuje teplotu vodíkového plameňa relatívne nízku, čím výrazne znižuje emisie oxidu dusného. Alauda Aeronautics považuje vodík za ideálne palivo pre budúce letectvo a najmä osobnú mestskú leteckú dopravu. Má vysokú hustotu energie a dá sa skladovať v ľahkej kompaktnej forme, vďaka čomu je vhodný pre malé lietadlá. Je tiež netoxický a neprodukuje žiadne emisie okrem čistej vody, takže nespôsobuje znečistenie ovzdušia. Pretože plynný vodík je ľahší ako vzduch, v prípade úniku jednoducho stúpa a rozptýli sa do atmosféry, čím sa zníži riziko požiaru alebo výbuchu.

Airspeeder Mk4

Väčšina lietadiel s kolmým vzletom sa riadi pomocou naklápacích rotorov. Mk4 manévruje pomocou systému ťahu na kardanovom závese. Letový ovládač s umelou inteligenciou individuálne nastavuje štyri páry rotorov namontovaných na ľahkých kardanových závesoch. Vďaka tomu je stroj nielen rýchly v priamom smere, ale je tiež schopný manévrovať s neuveriteľnou presnosťou, ktorá je nevyhnutná pri kontaktných pretekoch. V skutočnosti sa ovláda takmer ako prúdová stíhačka alebo pretekárske auto Formuly 1.

Airspeeder Mk4

Veľká vízia

 Spoločnosť Alauda Aerospace plánuje začať letové testovanie podvozku a hnacieho ústrojenstva, vrátane prvých letov s posádkou, v prvom štvrťroku 2023. Lietadlo chce dokonalo pripraviť na štart pretekov Airspeeder Racing Championship v roku 2024. Pretekárska séria Airspeeder má pritiahnuť najlepších svetových pilotov. Šampionát by však mal byť viac než len veľkolepá ukážka rýchlosti a zručnosti. Je to tiež testovacia plocha pre udržateľné ekologické pohonné systémy s potenciálom zmeniť spôsob, akým všetci budeme v budúcnosti cestovať.

Airspeeder Mk4

Alauda Aeronautics sa už pozerá za hranice pretekov. Pozerá sa do sveta, v ktorom sú súkromné ​​lietajúce autá každodennou realitou a životaschopným prostriedkom mestskej dopravy. Jeho tím inžinierov a dizajnérov zo spoločností ako Airbus, Boeing, Ferrari, MagniX a McLaren, je presvedčený, že vďaka jeho technológiám by cestovanie lietadlom mohlo byť rýchlejšie, efektívnejšie, ekologickejšie a dostupnejšie ako kedykoľvek predtým.

Airspeeder Mk4

Matt Pearson hovorí: „Tieto technológie uvidíte najprv na pretekárskej dráhe. Lietajúce stroje s kolmým vzletom sú však už teraz miliardovým odvetvím. V blízkej budúcnosti vidíme veľmi významný potenciál pre trh súkromných ​​lietajúcich áut. V konvenčnom letectve je v prevádzke približne toľko súkromných lietadiel, koľko je v prevádzke komerčných lietadiel. Veríme, že jedného dňa by to mohlo byť rovnaké s lietajúcimi autami, pričom spočiatku bude približne podobný počet komerčných taxíkov a súkromných áut. Keď vám budeme môcť predať lietajúce auto za rovnakú cenu ako Tesla, rýchlo uvidíte zmenu rovnováhy. Súkromné ​​autá dnes prevyšujú taxíky približne 300 ku jednej, takže potenciál ľudí vlastniť a riadiť raz svoje vlastné lietajúce auto je absolútne obrovský. Je to veľmi vzrušujúce obdobie.

Airspeeder Crewed MK4 | Motorsport Elevated

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAko sú v Nemecku podporované elektromobily? Čoraz menej
Nasledujúci článokMINI v USA spravilo vlastný prieskum. Väčšina ľudí stále preferuje…
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.