To, čo bolo kedysi skôr anomáliou, je dnes bežnou praxou. Nové autá pravidelne meškajú a výrobcovia nedokážu dokončiť vývoj noviniek načas.
Rok 2020 predstavoval pre automobilový priemysel akýsi zlom. Automobilky totiž majú od toho roku pravidelne problém predstaviť a začať vyrábať svoje nové autá načas. Nespochybniteľnú časť viny na tom má aj pandémia koronavírusu, ktorá automobilový svet na pár mesiacov doslova paralyzovala a výrazne narušila celý dodávateľský reťazec. Netreba však zabúdať ani na prechod k elektrickému pohonu, ktorý automobilky taktiež výrazne spomaľuje.
Najnovšia správa od PwC Consulting odhalila, že v roku 2023 sa až 34 % nových vozidiel uviedlo na trh s oneskorením výroby. Ďalších 21 % zaznamenalo oneskorenie “z iných dôvodov”, čo predstavuje viac ako polovicu nových vozidiel. Len 45 % áut tak zažilo v tomto roku úspešný debut bez akéhokoľvek meškania. Napriek tomu však ide o najvyššie číslo od roku 2019.

Viac než polovica áut čelí meškaniu
Keď sa však presunieme do roku 2017, dané čísla sa pohybovali v úplne iných sférach. Až 87 % automobilov debutovalo podľa plánu bez oneskorenia a 13 % meškalo kvôli „iným faktorom“. Žiadne auto však nezaznamenalo odklad začiatku produkcie. Trend „meškania“ však začal následne pomaličky rásť, pričom zlom nastal práve v spomínanom roku 2020. Len 31 % vozidiel malo úspešný debut načas a až 38 % nových áut zažilo odklad výroby. To sú priam alarmujúce čísla. V nasledujúcich rokoch sa však tento stav výrazne nezmenil a bezproblémové uvedenie na trh sa stále týkalo menej než polovice vozidiel. V správe sa uvádza niekoľko vinníkov týchto problémov. Medzi hlavné faktory, prečo nové autá meškajú, patria nové elektrické vozidlá, pokročilé asistenčné systémy či komplikovaný softvér.
Odklady plánovanej výroby pritom nie sú žiadny lacný špás. Podľa PwC Consulting môže oneskorenie o 12 mesiacov stáť automobilku až 200 miliónov dolárov a dodávateľov 15 miliónov dolárov. Prognóza na budúce roky tvrdí, že odklady produkcie budú aj naďalej pretrvávať. Očakáva sa totiž, že počet nových elektrických modelov sa do roku 2026 takmer zdvojnásobí.