Dacia na rok 2026 pripravuje uvedenie veľkého rodinného kombi s pohonom 4×4, ktoré bude k dispozícii aj v karosárskej verzii liftback.
Dacia sa už dávno nezameriava len na lacné hatchbacky segmentu B. S modelom Bigster zaznamenala rumunská automobilka úspešný útok do lukratívnejšieho segmentu C a v tomto trende bude pokračovať aj v nasledujúcom roku. Dacia tento rok uviedla na trh faceliftovaný elektromobil Spring, celkom nový model Bigster a darí sa jej aj s treťou generáciou modelu Duster. V slovenskej ankete Auto Roka Slovensko dokonca toto vozidlo triumfovalo. V nasledujúcom roku sa očakáva príchod dvoch nových modelov založených na podvozkovej platforme Bigsteru. Od toho novinky preberú aj pohoné jednotky, takže okrem populárneho full-hybridu môžeme očakávať aj nový hybridnú dvojpalivovú jednotku, ktorú Dacia len pred niekoľkými dňami ohlásila do modelov Bigster a Duster.

Dacia C-Néo
Projekt celkom nových automobilov sa interne volá C-Néo a zahŕňa liftback a kombi, ktoré však nebudú mať typickú karosérie kombi alebo SUV, ale pôjde skôr o taký mix rôznych karosárskych typov, čiže pokojne ich môžeme nazvať crossovermi. Dacia chce využiť dieru na trhu, pretože mnohé automobilky tieto segmenty buď opúšťajú v prospech vozidiel typu SUV alebo sa pretransformujú na plne elektrické vozidlá. Dopyt zákazníkov po spaľovacích kombi či praktických liftbackov, navyše so zvýšenou svetlou výškou, však pravdepodobne neutíchne, a práve to chce Dacia využiť. Novinka tak môže zaplniť aj dieru, ktorá vznikla premenou Renaultu Mégane na elektrický crossover. Hoci v posledných dňoch predstavitelia značky Renault avizovali, že Mégane čaká rozsiahly facelift, v rámci ktorého dostane väčšiu batériu a zmení sa na športovo strihnutý hatchback, Renault žiadne typické kombi v ponuke nemá. Skôr sa sústredí na výrobu robustnejších modelov ako Austral, Symbioz alebo Rafale.

Kombi a fastback
Dva modely C-Néo by mali merať okolo 4,6 metra. Ako by tieto vozidlá mohli vyzerať, nájdete na tomto odkaze. Budúce kombi, pochopiteľne, preberie viaceré estetické prvky modelu Bigster a tiež sa bude vyznačovať robustným vzhľadom v súlade so súčasným imidžom značky. To isté platí aj pre liftback, ktorý by mal dostať buď siluetu fastbacku s nakloneným zadným oknom alebo formu klasického hatchbacku.

Kde sa budú vyrábať?
Oba automobily by mali prevziať motorovú ponuku modelu Bigster. Počítať tak môžeme s mild-hybridným trojvalcom s objemom 1,2 litra a najvyšším výkonom 140 koní. Táto jednotka by mala byť dostupná aj vo forme spaľujúcej LPG. Verzie s pohonom 4×4 by mali dostať celkom nový hybridný motor s objemom 1,8 litra s celkovým výkonom 160 koní. Vylúčený nie je ani príchod plug-in hybridnej verzie. Čo sa týka cien, nové modely radu C-Néo by na tom mali byť cenovo podobne ako Bigster. Ten sa predáva od 22 000 €.
Len nedávno obohatil ponuku zaujímavý dvojpalivový 4×4 LPG mild-hybrid s 1,2-litrovým benzínovým motorom so 48V mild-hybridnou technológiou a elektromotorom s výkonom 31 koní na zadnej náprave. Celkový výkon je 113 kW (154 koní), s krútiacim momentom 230 Nm pre spaľovací motor a 87 Nm pre elektromotor. Spaľovací motor je spojený so 6-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou s radiacimi pádlami na volante a elektromotor zasa s dvojstupňovou prevodovkou s odpojiteľnou zadnou nápravou. S dvoma 50-litrovými nádržami, jednou na benzín a jednou na LPG, by nové modely mohli ponúknuť dojazd až 1 500 kilometrov.

Po uvedení dvoch nových modelov na trh by Dacia už v roku 2027 mohla vyrobiť a predať až 1 milión vozidiel za rok. Problémom je však súčasná výrobná kapacita, ktorá je na tento počet nedostatočná. Aktuálne sa vozidlá značky Dacia vyrábajú v Rumunsku a v Maroku. Dacia tak bude musieť buď zvýšiť kapacitu existujúcich tovární, alebo môže siahnuť po závode v slovinskom Novom Meste.