Svet zamrzol v momente, keď niekto do Jeepu Wrangler zapojil nabíjací kábel a on skutočne začal nabíjať. Už jednoducho nič nie je ako predtým. Jeep Wrangler Rubicon jazdí aj na elektrinu a hrá to na ekológiu. Svoj charakter však nestratil.
To najdôležitejšie na začiatok. Na bočnej strane naďalej svieti štítok Trail Rated. Môžeme ho brať ako takú maturitu pre autá, ktoré sú hlavne na jazdu mimo spevnených ciest. Už pri prvom prejazde mimo ciest je jeho prítomnosť úplne jasná. Na kopci s mazľavým podkladom sa rozbieha, akoby ste boli v bežnom parkovacom dome. Keď na neho vybalíte motokrosový park, doslova vás vysmeje, pretože prekážku, pri ktorej by sa aspoň trochu zapotil, jednoducho nenájdete. Až v lese, kde bežne jazdia ťažké stroje, sa konečne začal mierne potiť, ale naďalej nás nenechal v štichu.
Vďaka smeruje legendárnemu systému pohonu všetkých štyroch kolies Rock-Trac. Redukčná prevodovka vám umožňuje výber medzi pohon zadných kolies, automatickým pripájaním prednej nápravy, permanentným pohonom všetkých štyroch kolies, rozpojením pre možnosť bezpečného ťahania a nízky prevod, keď budete chcieť čo najjemnejšie dávkovať výkon. Hnacie ústrojenstvo dopĺňajú nápravy Dana M210 a M220 HD, ochranné kryty na podvozku, uzávierka zadného a predného diferenciálu Tru-Lok, možnosť odpojenia predného stabilizátora a off-roadové pneumatiky.
Tie síce nebudú najtichšie na bežných cestách, ale keď raz v bačorine budete márne hľadať kúsok trakcie, budete za ne nesmierne vďační. Lenže, teraz je už Jeep Wrangler aj na každodenné využitie.
Auto na každý deň?
Pod kapotou sa totiž usadil 2-litrový štvorvalec, ktorý sám o sebe ponúka 200 kW (272 k) a 400 Nm. Tento rok by mal Jeep Wrangler prísť aj vo verzii, kde k tomuto motoru nebude pripojený elektrický pohon. Prídete tak o elektromotor s výkonom 107 kW (145 k) a 245 Nm. Výkon stačí na to, aby ste s Wranglerom mohli jazdiť na čisto elektrický pohon. Naň môžete jazdiť až do rýchlosti 130 km/h, ale pri takomto tempe by ste 17,3 kWh batériu vyprázdnili možno aj za menej ako 15 kilometrov.
V meste jeho efektivita nie je nijako úchvatná, nakoľko my sme sa dostali na dojazd 34 kilometrov. Iné SUV by dokázali s takto veľkou batériou prejsť aj raz toľko, ale na druhú stranu tie by skončili na príjazdovej ceste ku kopcu, ktorý by Wrangler prešiel ako nič. O niečo lepšie výsledky by dosiahla verzia Sahara, ktorá je viac prispôsobená na každý deň. Rubicon je s elektrickým pohonom iba o máličko umiernenejší.
Väčší zmysel dáva pri jazde v hybridnom režime. Tu tiež pocítite kombinovaný výkon 280 kW (380 k) a 637 Nm. O hladší prechod medzi benzínovým a elektrickým motorom sa stará štartér-generátor. V meste s vybitou batériou zajazdíte za približne 9 litrov. Presvedčivý bol výkon pri ceste z Bratislavy do Smoleníc, kde kombináciu mesto, diaľnica a okresky zvládol za 10,4 litra. Pri porovnaní s väčšinou benzínových konkurentov ide o veľmi slušnú hodnotu. Samozrejme WLTP spotreby na úrovni 4 litrov dosiahnete iba v špecifických podmienkach. Možno škoda, ktorá neplatí iba pre Wrangler, ale väčšinu plug-in hybridov, že si nenecháva rezervu 10 %, aby po vybití batérie mohol intenzívnejšie kombinovať benzínový a elektrický pohon. Takto sa na elektrinu väčšinu času iba rozbieha a tam to končí.
Rekuperácia ako pri čistom elektromobile
Nabíjanie zo zásuvky trvá približne 5 hodín. Z wallboxu to potrvá menej ako 3 hodiny. Prípadne môžete využiť režim e-Save, v ktorom si môžete vybrať, či chcete zachovať nabitie batérie na neskôr, alebo si ju z benzínového motora nabijete. Obrovským prekvapením bola sila rekuperácie. Môžete aktivovať režime e-Coasting, v ktorom dokážete jazdiť takmer iba s jedným pedálom. Iba pre úplne zastavenie musíte využiť brzdu.
Priestorová ponuka sa napriek veľkej batérii príliš nezmenila. Hlavne kvôli schopnostiam v teréne a brodivosti nie je umiestnená v podlahe, ale pod zadnými sedadlami. Dokonca je v hliníkovom obale, aby sa k nej ani náhodou nedostala voda. Jediným negatívom je, že po sklopení sedadiel vzniká v kufri veľkých schod.
Malo to celé význam?
Nalejme si pohár čistého vína. Ak by neprišiel na trh plug-in hybridný Wrangler, dnes by sme sa s ním mohli tak maximálne lúčiť. Našťastie, elektrifikácia na ňom veľa nezmenila. Je to naďalej tá offroadová ikona, ktorú všetci milujú, len pri jej štartovaní nezobudíte ani spiaceho ježka. Najnegatívnejšie sa premietla do cenovky. Wrangler vo verzii Sahara začína od 76 700 €, v terénnejšom prevedení Rubicon je to o 1 300 € viac. V tejto cene je započítaný aktuálny cenový bonus 5 700 €. Wrangler je tu naďalej, vo veľmi dobrej kondícii a asi aj najcivilizovanejšej.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Jeep Wrangler Rubicon |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 995 cm3 |
Max. výkon | 280 kW / 380 k |
Max. krútiaci moment | 637 Nm |
Palivo | Benzín/Elektro |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 882 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 894 mm |
Výška | 1 848 mm |
Rázvor náprav | 3 008 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 409 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,5 s |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 9,4 l/100 km |
Diaľnica | 13,6 l/100 km |
Okresky | 10,2 l/100 km |
Objem palivovej nádrže | 65 l |
CENA | |
Základná cena modelu | 76 700 € |
Cena testovanej verzie | od 78 000 € |