Opel Astra ako plug-in hybridné kombi môže byť autom snov, ak máte ujasnené priority. Zistili sme aj to, že naďalej trpí malými nedostatkami.
Opel Astra ST vo výbave GSe má nielen moderný pohon a fascinujúco rozsiahlu výbavu, no najmä nápadne vysokú cenu. Chcieť za Opel Astra viac ako 46-tisíc eur, to chce buď poriadnu dávku odvahy, alebo drzosti. Po týždňovom proaktívnom používaní to ale vidíme inak. Nejde o priveľké ego, než skôr o prirodzené zvýšenie ceny odzrkadľujúce potenciál vozidla.
Ceny novej Astry
Keď otvoríte slovenskú webstránku značky Opel, v katalógoch a cenníkoch nájdete hneď 7 verzií tohto ikonického modelu. Nemajte ale obavy z toho, že by ste sa museli preklikávať toľkými cenníkmi, keď máte záujem o porovnanie verzií, pretože v skutočnosti je týchto sedem verzií zahrnutých v troch cenníkoch: pre spaľovacie verzie ICE, pre plug-in hybridy a pre elektrické Astry.
Zatiaľ čo základná cena Astry hatchback začína na cenníkových 23 690 €, za plug-in hybrid zaplatíte prinajmenšom cenníkových 36 490 € a za elektrický hatchback cenníkových 40 990 €. Tisíce eur môžete ušetriť vďaka zvýhodneniam a bonusom, ktoré ponúkajú predajcovia, pričom verzie kombi sú spravidla drahšie o presne tisíc eur.
Nami testovaný variant je ten najsilnejší a najlepšie vybavený, v ktorom nájdete aj benzínový motor. Motorizácia Plug In Hybrid 165kW / 225k vo výbave GSe v cenníku figuruje od 46 190 €, ale vďaka bonusu a financovaniu môže klesnúť až na 40690 €. Lenže zopár prvkov výbavy naviac a dostávame sa k sume 50-tisíc. Je to za Astru priveľa? A čo je vlastne priveľa? To, čo ja považujem za veľa, je pre suseda skoro nič. Namiesto hodnotenia cien sa preto radšej sústredíme na hodnotenie samotného vozidla.
Plug-in hybridné kombi je ideál
Opel Astra stojí na škálovateľnej koncernovej platforme, ktorá umožňuje rôznorodosť pohonov a karosérií. Preto je ponuka Astry tak nevšedne rozmanitá, každý si v nej nájde to svoje.
Zdanlivým ideálom je plug-in hybridné kombi, pretože v porovnaní s hatchbackom ponúka podstatne väčší kufor (352 vs 516 litrov) a pohon s veľmi nízkymi prevádzkovými nákladmi.
Skutočne môže Astra PHEV jazdiť ako elektromobil?
Kto sa bude snažiť, ten vie používať túto Astru ako elektromobil a nabíjať skoro zadarmo. A niekde dokonca ešte stále zadarmo. Škoda, že v základnej výbave má Astra PHEV iba 3,7 kW palubnú nabíjačku a tá zmysluplnejšia 7,4 kW je za doplatok 500 eur.
Vedzte, že to dokáže a bez väčších kompromisov. Elektromotor je umiestnený vpredu. Predné kolesá roztáča silou až 320 Nm, čo je viac krútiaceho momentu, než dodáva jeho hlavný benzínový motor (250 Nm). Na elektrinu môžete jazdiť v meste celkom bez problémov, pretože najvyššia rýchlosť elektrického pohonu je 135 km/h. Po naštartovaní spaľovacieho motora je to až 235 km/h.
Podľa metodiky WLTP prejde plug-in hybridná Astra viac ako 60 kilometrov, ale musíme uznať, že tento údaj je príliš veľkorysý. Napokon, batéria má kapacitu iba 12,4 kWh. V praxi sa pripravte na elektrický dojazd medzi 30 až 40 kilometrami, prípadne ešte menej, ak pôjdete rýchlejšie ako 70 km/h.
Vtedy sa hodnota predpokladaného dojazdu znižuje priamo pred vašimi očami, každý avizovaný kilometer v praxi predstavuje asi tak 500 metrov.
V meste je energetická spotreba Astry podstatne lepšia, pretože pri nižšej rýchlosti je elektrický motor vyťažený menej. V čase vysokých horúčav ale budete mať vypeckovanú klimatizáciu, ktorá čerpá energiu z trakčného akumulátora tiež.
Keď sme po úvodnom vyjazdení Astry z elektriny ponechali bežať benzínový motor 1,6, jazdili sme za 6,2 l/100 km. To je výsledok zo 605 km jázd s minimálnou účasťou elektrickej podpory, čo hodnotíme priaznivo. Dodajme, že dlhodobý priemer súčinnosti elektrického a benzínového pohonu si po 2 200 km vyžiadal priemerne 5,4 l/100 km.
Ako vodič máte na výber, či chcete jazdiť športovo, hybridne alebo čisto elektricky. V prípade športového režimu spotreba paliva nápadne vzrastá, pokojne aj k 8 l/100 km.
Výbava ako v Mercedese
Výbava bola silnou stránkou testovaného kombi. Mnohé z položiek výbavy boli ešte pred zopár rokmi doménou prémiových modelov, avšak technologický pokrok ich priniesol aj do sveta masovo predávaných kompaktov.
Reč je napríklad o rozmernom farebnom head-up displeji, ktorý je pri dlhšej jazde diaľnicami na nezaplatenie.
Ďalej kompletne digitalizovaná palubná doska s dvojicou 10″ samostatných obrazoviek pod naklonenými sklami. Kamerový systém s funkciou pohľadu zhora, adaptívny tempomat, udržiavanie v strede pruhu, systém Opel Connect Navi Pro, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, to všetko sú praktické funkcie na každý deň.
Potom sú tu tie vychytávky, ako obrovské strešné okno nádherne presvetľujúce interiér, bezdotykové otváranie piatych dverí, masážne sedadlá či svetlomety IntelliLux LED Pixel, tie každodennú skúsenosť spríjemňujú. Adaptívne svetlá s 84 LED prvkami v každom svetle sú nielen praktické, no umožňujú vodičov celkom sa spoľahnúť na automatiku a pri každej nočnej jazde mať zapnuté diaľkové svetlá.
Nie všetko je však stopercentné. Napríklad poloautonómny systém jazdy Intelli Drive stále nie je dostatočne spoľahlivý a vyžaduje neustálu pozornosť vodiča. Tiež nás sklamalo, že infotainment ešte stále typický pomalšími reakciami. Navyše, keď pripojíte Android Auto, obraz je nápadne sploštený vo vertikálnom smere. Nezhoršuje to ergonómiu a stabilita pripojenia je v poriadku.
Je Opel Astra PHEV kombi dobré auto?
Čo motorista, to iné preferencie. Opel Astra však dokáže splniť očakávania celého spektra motoristov. Jazdí naozaj dobre, pretože má dynamiku, obratnosť aj presné riadenie. Za volantom sa cítite bezpečne aj vo vysokej rýchlosti, pretože Astra sa prejavuje stabilne, naladenie podvozka je vskutku vydarené, karoséria nemá tendenciu sa nakláňať.
Dobré body stráca na priestore na zadných sedadlách, kde je prekvapivo málo miesta na nohy a kolená. Menej priestoru pocítite už sediac za vodičom s výškou 180 cm. Na druhej strane, batožinový priestor doplnený o sériovo dodávané strešné nosiče považujeme za veľmi solídny.
Ak sa rozhodnete pre kúpu novej Astry, určite vám odporúčame pozrieť si v cenníkoch aj sortiment originálneho príslušenstva. Obsahuje nosiče na bicykle na ťažné zariadenie i strechu, strešné boxy Thule, koberce, vaničky a rôzne šikovné doplnky do interiéru. Ak by ste chceli aj nabíjací kábel s adaptérom na 230 V, jeho cena je 1 300 eur. Pre porovnanie, modrá metalíza vyšla na 800 eur.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Opel Astra ST GSe PHEV |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1598 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | Benzín: 133 kW / 180 k Elektrina: 81,2 kW / 110 k Spolu: 165 kW / 225 k |
Max. krútiaci moment | Benzín: 250 Nm Elektrina: 320 Nm Spolu: 360 Nm |
Palivo | Benzín + elektrina |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 642 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 860 mm |
Výška | 1 480 mm |
Rázvor náprav | 2 732 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 678 kg |
Objem batožinového priestoru | 516/1553 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,6 s |
SPOTREBA (počas testu) | |
Hybrid | |
Spotreba počas testu | 6,2 l/100km |
Spotreba podľa WLTP | 1,3 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu kombi | 24 690 € |
Základná cena testovanej verzie | 46 190 € |