Ford Explorer v Európe nie je úplnou novinkou. Pri prvom zoznámení to bol obrovský americký imigrant s V6 pod kapotou a plug-in hybridom, ktorý sa cenou radil do prémiovej triedy. Teraz je to ale úplne iné auto.
Jeho uhladený dizajn je nielen štýlový, ale aj funkčný. Má totiž výborné aerodynamické vlastnosti. Aj napriek zaoblení si Ford Explorer udržal typické črty jeho americkej predlohy, avšak toto auto nepochádza z Ameriky, ale z Nemecka.

Spolupráca medzi Fordom a Volkswagenom pokračuje a platforma MEB sa stala základom aj pre Explorer. Ford ale nepozbieral nejaké zvyšky, ale práve naopak, bral to najlepšie. V podlahe sa totiž nachádza 84 kWh batéria, ktorá tu je skôr, ako v niektorých ID modelov od VW. Jej využiteľná kapacita je 79 kWh a Ford udáva teoretický dojazd až na 566 kilometrov.

Slušná spotreba a líder v krivke nabíjania
My sme sa v zime pri cestovaní dostali zhruba na 300 km na plnú batériu (240 km pri nabití na 80 %), čo sú veľmi dobré čísla vzhľadom na zimné podmienky. Pri ceste z Bratislavy do Nitry a späť sme dosiahli spotrebu 25 kWh, v meste sme sa hýbali medzi 17-21 kWh a okresky zvládol Explorer za skvelých 17 kWh.

V kombinovanej prevádzke s prevažujúcim mestom sa aj v zime bez problémov dostanete na hranicu 400 km dojazdu, pričom v optimálnych podmienkach to môže byť ešte viac. Nabíjanie je rovnako pôsobivé, keďže maximálny výkon 185 kW dokáže držať pomerne dlho a už za 10 minút nabijete 200 km dojazdu. Čas z 10 % na 80 % je 25 minút, čo je vzhľadom na veľkosť batérie výborná hodnota.

Takýto displej tu ešte nebol
Interiér Exploreru pôsobí moderne, so solídnym spracovaním. Výrazným prvkom je 14,6-palcový displej, ktorého sklon si môžete upraviť podľa vlastných preferencií. Pod ním sa nachádza aj skrytý úložný priestor pre najväčšie cennosti. Aby toto zlodej našiel, musel by nový Explorer podrobne poznať. Celkovo, Explorer si dáva záležať na úložných priestoroch, keďže do lakťovej opierky sa zmestí aj 15″ notebook.

Infotainment je prehľadný, ponúka užitočné funkcie ako manuálne predhriatie batérie, no niektoré ikonky a zobrazenie parkovacej kamery sú vzhľadom na veľkosť displeju príliš malé. Plusové body má za bezdrôtovú konektivitu.

Kompaktnejší, ale vzadu je miesta dosť
Priestor v kabíne je prispôsobený európskym potrebám a aj cestám, keďže Explorer je menší aj ako VW ID.4. Napriek tomu sa zadní pasažieri nemôžu sťažovať a pre rodičov sú úchyty Isofix ľahko dostupné. Chýba však trojzónová klimatizácia alebo vyhrievanie zadných sedadiel. Kufor má objem 450 litrov (štvorkolka 445 l), čo je o niečo menej ako pri niektorých konkurentoch, za čo môže práve skrátenie celkovej dĺžky a zrejme práve tu si VW chcel ponechať istú výhodu.

Jazdou robí radosť
To, čo robí Explorer výnimočným, sú jeho jazdné vlastnosti. Toto nie je prekapotovaná ID.4. Ford si platformu VW upravil podľa svojich štandardov, čo je cítiť najmä pri riadení. Posilňovač riadenia je naladený o niečo tuhšie, čo zvyšuje presnosť a umožňuje vodičovi lepšie čítať, čo sa deje pod kolesami. Explorer je síce tvrdšie naladený než konkurencia, čo môže byť menej pohodlné na nerovnostiach, ale v zákrutách ponúka úžasnú stabilitu a istotu. Aj pri hmotnosti 2,2 tony pôsobí agilne a jazda prináša úsmev na tvár, tak, ako sa pri Forde patrí.

Jedna motorizácia vypadne z ponuky
Opäť ale prichádzame k cene. Ford Explorer je v aktuálnej akcii dostupný od 38 890 € s 52 kWh batériou. Čo je mrzuté, verziu s najväčším dojazdom, a to síce 150 kW zadokolku s 84 kWh batériou kúpite už iba do konca januára. Po tomto dátume zostane najväčšia batéria zrejme dostupná iba s pohonom všetkých štyroch kolies. Tá štartuje od 51 090 € a testovaná výbava Premium je od 53 990 €. Za túto nemalú sumu dostanete nielen technologicky nabité SUV, ale aj poriadny výkon. 250 kW/340 k, 679 Nm a zrýchlenie na stovku za 5,3 sekundy, čo je rýchlejšie ako starý Explorer s V6.
V porovnaní s ID.4 hrá v prospech Exploreru pocit z jazdy, pre niektorých možno aj dizajn a usporiadanie vnútorného priestoru. Volkswagen naopak ponúkne viac výbavy a väčší kufor.