Domov TESTY Nové vozidlá Kodiaq je konečne športovým autom? Škoda znovu plní sen typického Slováka

Kodiaq je konečne športovým autom? Škoda znovu plní sen typického Slováka

Škoda tento rok oslavuje 130. narodeniny a v rámci nich chce pripomenúť aj svoje najšportovejšie modely RS. V Chorvátsku sme ich mohli vyskúšať v netradičných podmienkach.

2025 Škoda Kodiaq RS - PRVÁ JAZDA

Ani Octavia, ani Kodiaq RS nikdy nepatrili k autám, ktoré by ste vyslovene chceli zobrať na okruh. No, v prípade Kodiaqu RS sme ho naň ani nezobrali, lebo sme našli niečo lepšie. Rýchlostnú skúšku chorvátskej rally. Tá priniesla podmienky vhodné skôr pre Rally Monte Carlo, čo dokonale otestovalo vylepšenia, ktoré najšportovejšie SUV s logom Škoda dostalo.

Viac výkonu a skvelý podvozok

V novej generácii sa totiž nekoná žiadna elektrifikácia. 2.0 TSI pod kapotou nielenže ostal, ale zvýšili jeho výkon na 195 kW (265 koní). 7-stupňové DSG pracuje s krútiacim momentom 400 Nm, ktorý naďalej ide na všetky štyri kolesá. Systém pohonu štyroch kolies síce teraz dokáže poslať až 100 % krútiaceho momentu na zadnú nápravu, avšak prísny asistenti vám nejakú extra šmykľavú zábavu nedovolia.

Foto: Škoda

Naopak, nás veľmi bavil nový podvozok DCC+. Vyššia hmotnosť novej generácie síce zakryla výkonové zvýšenie, avšak pokrok pri pocite z jazdy a práci s hmotnosťou je markantný. Pri každodennom používaní je auto veľmi mäkké a krásne tlmí každú nerovnosť. V momente, ako prejdete na opačné 15-bodové spektrum ponuky, je podvozok tuhý a progresívne riadenie komunikatívne a presné. Bez citeľných náklonov alebo odskakovania na nerovnostiach, s Kodiaqom RS viete atakovať zákruty viac, ako sa na prvý pohľad zdá.

Škoda Kodiaq RS
Foto: Škoda

Brzdy bude každý cítiť inak

V našom prípade sme však museli prekonať psychologickú bariéru v podobe naladenia brzdového pedálu. Pre nás bol nástup brzdného účinku príliš pozvoľný a nedával nám pocit dôvery. Avšak majster sveta v triede WRC2 z roku 2022, Emil Lindholm, nám povedal, že jemu toto nastavenie vyhovuje, takže ide čisto o subjektívny pocit a rozdielnu preferenciu. Samotné brzdy majú vpredu rozmer 340 mm a vzadu 310 mm. Ak si zvolíte 7-miestnu konfiguráciu, dostanete síce 335 mm predné kotúče, avšak s dvojpiestikovými brzdovými strmeňmi.

O aktívnu zvukovú kulisu sa stará Dynamic Sound Boost, ktorý umocňuje zvuk motora nie len pre posádku, ale aj okolie. Zvukovo nám pripomínal 5-valec od Audi, ale znel celkom uveriteľne a hlavne, je možné ho vypnúť.

Škoda Kodiaq RS
Foto: Škoda

Octavia RS bojuje o označenie hothatch

Predsa len, Kodiaq RS nie je to echt náradie na pretekársky okruh. Na ten sme sa dostali s faceliftovanou Octaviou RS, ktorá prekvapila. RS-ka totiž bola dlho skôr taký warmhatch, ktorý vedel ísť pomerne rýchlo rovno, ale nemal tie správne ingrediencie na plnohodnotný hothatch. S pribúdajúcimi rokmi a ubúdajúcou konkurenciou dostáva toho Octavia RS čím ďalej tým viac.

Škoda Octavia RS
Foto: Škoda

Nechýba predný elektronický samosvorný diferenciál, ktorý sa stará o plynulý prenos výkonu na asfalt. Má tiež progresívne riadenie, takže na okruhu potrebujete menej otáčok na volante pre väčšie zatočenie. Samozrejmosťou je viacprvková zadná náprava, celkovo odladenejší podvozok znížený o 15 mm s možnosťou adaptívnych tlmičov DCC+. Facelift ako keby celú túto bázu zostril a na okruhu Grobnik sme dokázali auto smerovať presne k apexom zákrut. Ani pri atakovaní obrubníkov sme ho nedostali mimo jeho komfortnú zónu.

Škoda Octavia RS
Foto: Škoda

Na okruhu sme bojovali s jednou vecou

Spokojnosť bola v tomto prípade aj s brzdami, ktoré sme však na tomto rýchlom okruhu až tak nezaťažili, keďže sa skladá prevažne zo stredne rýchlych a rýchlych zákrut. Ale špeciálne v náročnej prvej dvojitej zákrute s veľkým hrboľom a prevýšením dostal podvozok zabrať, avšak ustál to.

V neposlednom rade je tu srdce auta, ktoré je rovnaké ako pri Kodiaqu RS. 265 koní s novým športovým výfukom, ktorý má skutočne pekný zvuk (8-bitová reproduktorová V8 z predfaceliftu je preč), sa postarali o to, že sa nám do úst derie to slovíčko hothatch. Možno poslednú stopku dáva nevypínateľná stabilizácia, ktorá síce bude zasahovať, ale aby sme boli fér, robí tak až v krajných prípadoch, ktoré ale potrebujete pri jazde na okruhu pokúšať. Každopádne, v porovnaní s predfaceliftom je toto prekvapujúci skok vpred.

Foto: Škoda

Porsche východu

Samostatnú kapitolu píše kus histórie menom Škoda 130 RS. Porsche východného bloku pozbieralo úspechy po celej Európe a pýši sa takými vavrínmi, ako majster Európy, či víťaz triedy na Rally Monte Carlo. Jazda v tomto vozidle sa dá opísať iba jedným slovom – emócie.https://youtu.be/bClKoBk9QyQ

2025 Škoda Kodiaq RS - PRVÁ JAZDA

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokS elektromobilmi v EÚ sa deje niečo zvláštne. Na toto odborníci čakali
Nasledujúci článokV európskej krajine sa Porsche 911 stalo najpredávanejším autom
Autá milujem od útleho veku a profesionálne im venujem od roku 2016. Mojou doménou sú videá, kde snažím o autách hovoriť ľudskou rečou a zameriavam sa na veci, ktoré bežný zákazník najviac vníma. Keď ale príde na športové auto, vždy rád nechám vyznieť svoju lásku k motoršportu a rýchlej jazde.