Domov TESTY Nové vozidlá Malé, svižné, lacné a trendy. Takéto e-auto dáva zmysel

Malé, svižné, lacné a trendy. Takéto e-auto dáva zmysel

Fiat kraľoval medzi kompaktnými mestskými autami, aj keď sa v minulosti nestratil ani s modelmi C či dokonca D segmentu. Každopádne mu to však vždy najviac svedčalo medzi kompaktmi, či už hovoríme o modeloch 500, Punto alebo Panda. A práve posledný menovaný model sme otestovali v rámci jeho comebacku. 

Prečo je toto lacné auto lepšie než niektoré SUV?

Štýl dizajnu odkazujúci na historické modely je v súčasnosti jednoducho in. Dizajnéri sa s týmto modelom vyhrali a priniesli niekoľko vtipných odkazov a riešení. Je to napríklad trojrozmerne vylisovaný nápis „Panda“ v spodnej časti dverí a „Fiat“ na ľavej strane dverí batožinového priestoru. Na čiernom lesklom obklade prednej časti zadného stĺpika karosérie, nadväzujúcom na pás bočných okien, je vytvorený nápis Fiat, ktorý sa z
iného uhla pohľadu mení na štyri šikmé čiary historického loga, čím sa vytvára “lentikulárny” efekt, aký si pamätáme z detstva (tzv. „pohyblivé obrázky“). Okrem toho je v lesklej čiernej lište na dverách batožinového priestoru vytvorený vystupujúci trojrozmerný nápis „Panda“.

Fiat Grande Panda
Foto: Marek Gorozdos, startstop.sk

Históriou je inšpirovaná aj predná maska s logom „Fiat“ na pravej strane, ktorá je vytvorená ako lesklá čierna plocha. Z jej stredu vychádzajú vertikálne pixely, ktoré sa smerom k bokom vozidla rozširujú až kým v telesách svetlometov prejdú do horizontálnych obdĺžnikov. Tam sú pixely vytvorené z LED, čím pripomínajú známu videohru z 80. rokov dvadsiateho storočia. Jednotlivé osvetľovacie funkcie sú kompletne integrované do svetlometov, v ktorých podlhovasté LED pripomínajú okná na fasáde historického závodu Lingotto v Turíne. Denné svetlá, ktoré sa v prípade potreby zmenia na smerové svetlá, majú unikátnu šachovnicovú grafiku.

Fiat Grande Panda
Foto: Marek Gorozdos, startstop.sk

Fiat hovorí o rodinnom aute

My si to však nemyslíme, na štyroch metroch sa mu napriek tomu podarilo vytvoriť pomerne priestranné auto nie pre päť, ale reálne skôr štyri osoby. Vnútorná šírka
kabíny vo výške pliec patrí k najlepším v segmente. V kabíne sa skrýva množstvo odkladacích priestorov, často aj na nečakaných miestach. Napríklad v prístrojovom paneli sú odkladacie priestory s celkovým objemom 13 litrov, z ktorých najväčší má objem 3 litre. Aj objem batožinového priestoru Grande Panda je so základnou hodnotou 361 litrov (v elektrickej verzii) nad priemerom triedy. Digitálny prístrojový panel a dotykový displej systému infotainmentu sú zasadené do oválneho rámu, inšpirovaného tvarom skúšobnej dráhy na streche budovy historického závodu Lingotto.

Foto: Marek Gorozdos, startstop.sk

Prvý integrovaný nabíjací kábel na svete

Áno, žiadne elektrické auto ho doteraz nemalo. Výhodou 4,5 metrov dlhého kábla je to, že sa vám kábel nebude váľať po zemi a nezašpiní sa. Treba však poznamenať, že jeho AC nabíjanie má výkon len 7 kW. To nie je žiadna sláva a je to ešte menej ako štandardných 11 kW, čo znamená nabíjací čas až 4,5 hodiny. Čo je však v poriadku pri nabíjaní v práci alebo cez noc doma. Nabíjací port na blatníku už umožňuje klasický výkon 11 kW, čo skráti nabíjanie na 2 hodiny 50 minút. Pri DC nabíjaní je to slušných 100 kW. Väčšinou sme však nabíjali rýchlosťou 50-70 kW, výrobcom udávanú rýchlosť nabíjania sa nám dosiahnuť nepodarilo. Palubný počítač neukazuje údaj o priemernej spotrebe, no neskôr výrobca tento nedostatok doplní.

Fiat Grande Panda
Foto: Marek Gorozdos, startstop.sk

Eko interiér

Prístrojový panel je potiahnutý poťahom vyrobeným z bambusového vlákna a vyzerá a pôsobí to na dotyk príjemne (len pri vyššej výbave La Prima). Každá Grande Panda obsahuje recyklovaný materiál zo 140 kartónových obalov na nápoje. Každý zo 140 kartónových obalov na nápoje pozostáva na 80 % z kartónu a na 20 % z nerecyklovaného plastu a hliníka, ktoré sa zvyčajne pri recyklácii odstraňujú. Predné sedadlá sú vzhľadom na rozmery pohodlné, zadné nás prekvapili veľkorysým priestorom pred kolenami.

Foto: Marek Gorozdos, startstop.sk

Pribudne tretí pohon

Grande Panda nestojí až tak veľa a bude stáť ešte menej. Momentálne je základná cena s mild-hybridom nastavená na 18 490 eur. My sme testovali v podstate najdrahšiu možnú verziu, elektrickú Pandu vo vyššej výbave za 26 990 eur. Koncom roka však cena pôjde ešte nadol, lebo sa objaví čisto spaľovacia verzia. Ako vozidlo B segmentu s batožinovým priestorom z C segmentu, na priestor bohatými štyrmi miestami na sedenie a množstvom odkladacích priestorov by sme teoreticky mohli odporučiť toto auto ako rodinné. Všetko je o osobných preferenciách a auto si treba osobne pozrieť a vyskúšať.

Prečo je toto lacné auto lepšie než niektoré SUV?

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor Elektrický
Typ a kapacita akumulátora Lítium-železo-fosfátová, 44 kWh
Max. výkon 83 kW/113 k
Max. krútiaci moment 122 Nm
Dojazd 300 km
Pohon FWD
Prevodovka bezstupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 999 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 763 mm
Výška 1 573 mm
Rázvor náprav 2 540 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 479 kg
Objem batožinového priestoru 361 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Rozmer pneumatík 205/55 R17
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 15,5 kWh / 100 km
Diaľnica: 18 kWh / 100 km
Okresky: 14,4 kWh / 100 km
Dojazd 300 km
Maximálny nabíjací výkon 100kW
Doba nabíjania 0 – 100% 45 min
Doba nabíjania 20 – 80% 35 min
CENA
Základná cena modelu 18 490 eur
Základná cena testovanej verzie 26 990 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!