Fiat kraľoval medzi kompaktnými mestskými autami, aj keď sa v minulosti nestratil ani s modelmi C či dokonca D segmentu. Každopádne mu to však vždy najviac svedčalo medzi kompaktmi, či už hovoríme o modeloch 500, Punto alebo Panda. A práve posledný menovaný model sme otestovali v rámci jeho comebacku.
Štýl dizajnu odkazujúci na historické modely je v súčasnosti jednoducho in. Dizajnéri sa s týmto modelom vyhrali a priniesli niekoľko vtipných odkazov a riešení. Je to napríklad trojrozmerne vylisovaný nápis „Panda“ v spodnej časti dverí a „Fiat“ na ľavej strane dverí batožinového priestoru. Na čiernom lesklom obklade prednej časti zadného stĺpika karosérie, nadväzujúcom na pás bočných okien, je vytvorený nápis Fiat, ktorý sa z
iného uhla pohľadu mení na štyri šikmé čiary historického loga, čím sa vytvára “lentikulárny” efekt, aký si pamätáme z detstva (tzv. „pohyblivé obrázky“). Okrem toho je v lesklej čiernej lište na dverách batožinového priestoru vytvorený vystupujúci trojrozmerný nápis „Panda“.

Históriou je inšpirovaná aj predná maska s logom „Fiat“ na pravej strane, ktorá je vytvorená ako lesklá čierna plocha. Z jej stredu vychádzajú vertikálne pixely, ktoré sa smerom k bokom vozidla rozširujú až kým v telesách svetlometov prejdú do horizontálnych obdĺžnikov. Tam sú pixely vytvorené z LED, čím pripomínajú známu videohru z 80. rokov dvadsiateho storočia. Jednotlivé osvetľovacie funkcie sú kompletne integrované do svetlometov, v ktorých podlhovasté LED pripomínajú okná na fasáde historického závodu Lingotto v Turíne. Denné svetlá, ktoré sa v prípade potreby zmenia na smerové svetlá, majú unikátnu šachovnicovú grafiku.

Fiat hovorí o rodinnom aute
My si to však nemyslíme, na štyroch metroch sa mu napriek tomu podarilo vytvoriť pomerne priestranné auto nie pre päť, ale reálne skôr štyri osoby. Vnútorná šírka
kabíny vo výške pliec patrí k najlepším v segmente. V kabíne sa skrýva množstvo odkladacích priestorov, často aj na nečakaných miestach. Napríklad v prístrojovom paneli sú odkladacie priestory s celkovým objemom 13 litrov, z ktorých najväčší má objem 3 litre. Aj objem batožinového priestoru Grande Panda je so základnou hodnotou 361 litrov (v elektrickej verzii) nad priemerom triedy. Digitálny prístrojový panel a dotykový displej systému infotainmentu sú zasadené do oválneho rámu, inšpirovaného tvarom skúšobnej dráhy na streche budovy historického závodu Lingotto.

Prvý integrovaný nabíjací kábel na svete
Áno, žiadne elektrické auto ho doteraz nemalo. Výhodou 4,5 metrov dlhého kábla je to, že sa vám kábel nebude váľať po zemi a nezašpiní sa. Treba však poznamenať, že jeho AC nabíjanie má výkon len 7 kW. To nie je žiadna sláva a je to ešte menej ako štandardných 11 kW, čo znamená nabíjací čas až 4,5 hodiny. Čo je však v poriadku pri nabíjaní v práci alebo cez noc doma. Nabíjací port na blatníku už umožňuje klasický výkon 11 kW, čo skráti nabíjanie na 2 hodiny 50 minút. Pri DC nabíjaní je to slušných 100 kW. Väčšinou sme však nabíjali rýchlosťou 50-70 kW, výrobcom udávanú rýchlosť nabíjania sa nám dosiahnuť nepodarilo. Palubný počítač neukazuje údaj o priemernej spotrebe, no neskôr výrobca tento nedostatok doplní.

Eko interiér
Prístrojový panel je potiahnutý poťahom vyrobeným z bambusového vlákna a vyzerá a pôsobí to na dotyk príjemne (len pri vyššej výbave La Prima). Každá Grande Panda obsahuje recyklovaný materiál zo 140 kartónových obalov na nápoje. Každý zo 140 kartónových obalov na nápoje pozostáva na 80 % z kartónu a na 20 % z nerecyklovaného plastu a hliníka, ktoré sa zvyčajne pri recyklácii odstraňujú. Predné sedadlá sú vzhľadom na rozmery pohodlné, zadné nás prekvapili veľkorysým priestorom pred kolenami.

Pribudne tretí pohon
Grande Panda nestojí až tak veľa a bude stáť ešte menej. Momentálne je základná cena s mild-hybridom nastavená na 18 490 eur. My sme testovali v podstate najdrahšiu možnú verziu, elektrickú Pandu vo vyššej výbave za 26 990 eur. Koncom roka však cena pôjde ešte nadol, lebo sa objaví čisto spaľovacia verzia. Ako vozidlo B segmentu s batožinovým priestorom z C segmentu, na priestor bohatými štyrmi miestami na sedenie a množstvom odkladacích priestorov by sme teoreticky mohli odporučiť toto auto ako rodinné. Všetko je o osobných preferenciách a auto si treba osobne pozrieť a vyskúšať.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Elektrický |
Typ a kapacita akumulátora | Lítium-železo-fosfátová, 44 kWh |
Max. výkon | 83 kW/113 k |
Max. krútiaci moment | 122 Nm |
Dojazd | 300 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | bezstupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 3 999 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 763 mm |
Výška | 1 573 mm |
Rázvor náprav | 2 540 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 479 kg |
Objem batožinového priestoru | 361 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Rozmer pneumatík | 205/55 R17 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 15,5 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 18 kWh / 100 km |
Okresky: | 14,4 kWh / 100 km |
Dojazd | 300 km |
Maximálny nabíjací výkon | 100kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 45 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 35 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 18 490 eur |
Základná cena testovanej verzie | 26 990 eur |