Domov TESTY Nové vozidlá Turbobenzín s ovládaním zo starej školy. Toto je rozumná voľba pre vodičov,...

Turbobenzín s ovládaním zo starej školy. Toto je rozumná voľba pre vodičov, ktorí hľadajú istotu

Kia XCeed
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Po šiestich rokoch na trhu a jednom dôkladnom facelifte si Kia XCeed vybudovala pozíciu spoľahlivého crossoveru.

Od svojho vzniku stojí na osvedčenej technike modelu Ceed, no vyšší posed, vlastná identita a prepracovaný podvozok mu postupne zabezpečili samostatný charakter. V období, keď segment kompaktných crossoverov zaplavujú rôzne nové technológie a formy elektrifikácie, ponúka XCeed jednoduchší prístup. Stavia na klasickej koncepcii benzínového pohonu, prehľadnej ergonómii a správaní. Modernizácia priniesla nielen ostrejší dizajn a lepšie svetlá, ale aj citeľne kvalitnejšie odhlučnenie, stabilnejší prejav na nerovnostiach a výbavu, ktorá zvyšuje každodenný komfort. Auto si pritom zachovalo stredobod svojho pôvodného smerovania ponúknuť rozumnú spotrebu a jednoduchú každodennú použiteľnosť.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elegantná evolúcia v športovej výbave

Kia XCeed vo výbave Sport pôsobí po modernizácii sebavedomejšie. Predná časť dostala Full LED svetlomety s ostrejšou grafikou. Denné LED svietenie nadväzuje na tvar masky, ktorá má po facelifte jasnejšie línie a výraznejší rám.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Športová výbava pridáva modelu XCeed optickú dynamiku. Čierne lesklé kryty spätných zrkadiel a ostrejšie tvarované nárazníky vytvárajú dojem, akoby bol model pôvodne navrhnutý s ohľadom na športovejší výraz. Spätné zrkadlá sú elektricky sklopné aj vyhrievané, čo prispieva k praktickosti, no vizuálne zapadajú do celkovej línie karosérie. Bočná líniová chrómová lišta dodáva autu eleganciu, zatiaľ čo strešné lyžiny podčiarkujú crossoverový charakter. Na nami testovanom aute sa nachádzala príplatková metalíza Blue Flame, ktorá naživo prijemne ohúri. Či už na slnku alebo za daždivého počasia, auto s ňou nádherne vynikne a XCeed tak dostáva priam prémiový nádych.

Kia XCeed
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zadná časť pôsobí najvyzretejšie. Pozornosť pútajú nové LED svetlá, ktoré majú moderný svetelný podpis a v tme zanechávajú veľmi výrazný atraktívny vizuálny dojem. Jemné prelisovanie piatych dverí a čistý tvar zadného nárazníka pridávajú autu optickú šírku. Tónované sklá a zatmavenie od B-stĺpika vytvárajú športovejší kontrast so svetlejšími farbami karosérie a zároveň podčiarkujú prémiovejší charakter faceliftovaného dizajnu.

Najsilnejší vizuálny efekt však vytvárajú 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin obuté do pneumatík s rozmermi 235/45 R18.

Kia XCeed
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Funkčnosť a kvalita v interiéri

Kabína Kia XCeed pôsobí na prvý pohľad solídne a premyslene. Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový digitálny prístrojový panel s prehľadnou grafikou a možnosťou prispôsobenia zobrazovaných informácií. V strede prístrojovej dosky dominuje 10,25-palcový dotykový displej infotainmentu.

Kvalita spracovania a použitých materiálov pôsobí mimoriadne kvalite a výrobca kladie dôraz na ich odolnosť. Sedadlá čalúnené kombináciou látky a umelej kože s prešívaním nielenže dobre vyzerajú, ale poskytujú aj dostatočný komfort na dlhšie cesty a výrazne bočné podopretie. V chladnejších mesiacoch ocení vodič aj spolujazdci vyhrievanie predných sedadiel a vyhrievanie volantu, ktoré významne zvyšujú jazdný komfort.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Medzi praktické nedostatky patrí nejednotná typológia USB portov. Zatiaľ čo moderné porty USB-C slúžia výhradne na nabíjanie zariadení, pre pripojenie smartfónu a funkcie Apple CarPlay alebo Android Auto musí vodič využiť starší port USB typu A.

Naopak, pochvalu si zaslúži audiosystém JBL, ktorý poskytuje kvalitný a čistý zvuk. Príjemný dojem z priestoru umocňuje aj príplatkové panoramatické strešné okno, ktoré do interiéru vpúšťa veľa svetla a podieľa sa na jeho vzdušnej a príjemnej atmosfére. Digitálny prístrojový panel prispieva k modernému dojmu, no jeho ovládanie je intuitívne. Celkovo interiér XCeedu hodnotíme ako kvalitný, s dôrazom na funkčnosť a intuitívnosť aj pre menej technicky zdatných vodičov.

Kia XCeed
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Motor: Spoľahlivý agregát s príjemnou dynamikou

Pod kapotou nami testovaného XCeedu nájdeme 1,6-litrový turbobenzínový motor T-GDI, ktorý dodáva 180 koní a 265 Nm krútiaceho momentu. Kia ponúka aj miernejšiu verziu tohto agregátu so 150 koňmi pre vodičov, ktorí uprednostňujú vyššiu úspornosť. So silnejším motorom spolupracuje 7-stupňová dvojspojková prevodovka (DCT).

Motor preukazuje svoju silu už od nižších otáčok, čo sa výrazne odráža na pružnosti a pohotovosti pri každodennom predbiehaní alebo pri jazde v mestskej premávke. Jeho živý charakter umožňuje pokojné a bezpečné manévre. Prevodovka radi hladko a presne. So stúpajúcimi otáčkami však motor výraznejšie zvyšuje hluk.

Kia XCeed
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Priestor: Kompromis s dôrazom na praktickosť

Vnútorný priestor XCeedu prináša dobrý komfort pre vodiča a spolujazdca aj pri dlhších trasách. Vpredu sa sadá pohodlne vďaka vyššiemu podvozku, aj vyššia postava má dostatočný priestor nad hlavou a nohami. Zadné sedadlá ponúkajú pre dve dospelé osoby pohodlný priestor s primeraným sklonom operadiel.

Kia XCeed
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zásadným argumentom praktickosti je batožinový priestor s objemom 426 litrov. Pri bežnom využití to postačuje na nákupy, víkendový výlet či batožinu pre rodinu. V prípade potreby prepravy väčšieho nákladu zaberie sklopenie zadných sedadiel v praktickej konfigurácii 40:20:40 objem sa tým zvýši na 1 378 litrov a ponúkne prekvapivo veľkorysý priestor.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jazdné vlastnosti: Kultivovaný spoločník

Podvozok modelu XCeed pôsobí vyvážene a je naladený tak, aby zvládal každodenné jazdenie s dostatočnou dávkou komfortu. Menšie aj väčšie nerovnosti filtruje pokojne, bez tvrdých rázov, takže jazda v meste prebieha príjemne aj na menej kvalitných povrchoch. Pri rýchlejšom tempe na okreskách sa podvozok správa istejšie a auto si drží stabilnú stopu.

Riadenie je naladené skôr neutrálne. Reaguje presne a predvídateľne, takže vodič má dobrý prehľad o pohyboch prednej nápravy. Citlivosť by mohla byť o niečo výraznejšia, no pri bežnom jazdnom štýle to nepredstavuje problém. Práve naopak – pri dlhších trasách pôsobí neutrálnejšie riadenie príjemne odľahčene a menej unavuje.

Pri kombinácii komfortného podvozka, rozumného riadenia a dobre utlmeného interiéru vzniká veľmi kultivovaný jazdný prejav. XCeed nepôsobí športovo, no vďaka stabilite a pokojnej odozve umožňuje svižnejšie tempo bez stresu. Charakter vozidla tak presne zodpovedá cieľu tohto crossoveru a to priniesť vodičovi spoľahlivý a pohodový jazdný zážitok, ktorý sa dobre hodí na mestské presuny, výlety aj dlhšie cestovanie.

Kia XCeed
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spotreba

Motor 1.6 T-GDi si aj pri svižnejšom jazdnom prejave udržiava rozumnú spotrebu. V bežnom zmiešanom režime sa hodnoty pohybujú okolo 6,3 l/100 km, čo zodpovedá charakteru motora aj prevodovky. Na okreskách pri plynulej jazde spotreba klesá k hranici 5,9 l/100 km, pričom auto nemá problém udržať nízku záťaž aj pri dlhších presunoch. Mestský cyklus sa drží približne na úrovni 6,2 až 6,5 l/100 km podľa premávky a okolitej teploty.

Pri 50-litrovej nádrži ponúka XCeed reálny dojazd okolo 700 kilometrov, takže dlhšie trasy zvládne bez častých zastávok. Stabilné hodnoty spotreby dosiahnete najmä plynulým zrýchľovaním a brzdením, čo motoru aj prevodovke najviac vyhovuje. Celkový pomer spotreby, dynamiky a hmotnosti vozidla vytvára veľmi vyvážený balík vhodný na každodenné jazdenie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Asistenti

Asistenčné systémy v XCeede pôsobia premyslene a neobťažujú vodiča nadmerným zasahovaním. Adaptívny tempomat spolu s asistentom jazdy v pruhu pomáhajú najmä na diaľnici, kde držia stabilný odstup a smer bez nečakaných reakcií. Automatické núdzové brzdenie reaguje včas pri neprehľadných situáciách a systém sledovania pozornosti upozorní na únavu alebo nesústredenosť. V praxi tak automobil ponúka všetko potrebné na bezpečnú jazdu, hoci niektoré prvky v ňom stále chýbajú. Najviac badať absenciu monitorovania mŕtveho uhla, ktoré sa v tejto triede už bežne objavuje. Zadná parkovacia kamera má dobrý obraz aj v horších svetelných podmienkach, no rozšírený 360-stupňový pohľad tu k dispozícii nie je.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Záver: Rozumná voľba pre vodičov, ktorí hľadajú istotu

Kia XCeed 1.6 T-GDi pôsobí ako premyslený crossover, ktorý si dlhodobo drží vyváženú kombináciu komfortu, praktickosti a technickej spoľahlivosti. Aj po rokoch na trhu dokáže zaujať stabilnými jazdnými vlastnosťami, kvalitným spracovaním interiéru a ovládaním, ktoré nestavia na módnych trendoch, ale na skutočnej použiteľnosti. Pre mnohých vodičov je práve táto jednoduchosť a intuitívnosť jedným z hlavných dôvodov, prečo mu dať prednosť pred technologicky preplnenou konkurenciou.

Kia XCeed
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Silný benzínový motor spolu s dobre naladenou automatickou prevodovkou vytvárajú príjemnú kombináciu pre každodennú prevádzku aj svižnejšiu jazdu mimo mesta. Podvozok poskytuje dostatok komfortu na rozbitých cestách, no zároveň si zachováva istotu v zákrutách, čo zvyšuje celkový pocit stability. Praktická výbava, možnosť plnohodnotnej rezervy a jednoduché ovládanie patria medzi prvky, ktoré v tejto triede postupne miznú, no tu stále dávajú modelu hmatateľnú pridanú hodnotu.

Cenová úroveň začína už od 20 990 € a vyššie konfigurácie sa približujú k hranici približne 34 000 €. Vzhľadom na jazdné vlastnosti, motor, výbavu a praktickosť ide o sumu, ktorá dáva v rámci segmentu stále zmysel. XCeed tak ostáva zaujímavou voľbou pre vodičov, ktorí chcú kompaktný crossover so silnejším benzínovým motorom, bezdramatickým správaním na ceste a bez potreby robiť zásadné kompromisy.

TECHNICKÉ ÚDAJE Kia Xceed
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1598 cm3
Max. systémový výkon 132,4 kW / 180 k
Max. krútiaci moment 265 Nm
Palivo benzín
Pohon FWD
Prevodovka 7-stupňová AT (DCT)
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 395 mm
Šírka 1 826 mm
Výška 1 495 mm
Rázvor náprav 2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 344 – 1 466 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,5 s
Objem bat. priestoru 426 l / 1378 l
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 6,2 l/100 km
Diaľnica 6,4 l/100 km
Okresky 5,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 20 990 €
Cena testovanej verzie 34 460 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!