V Nemecku sme absolvovali prvé desiatky kilometrov s hybridnou verziou BMW radu 3, schopnou čisto na elektrinu prejsť vyše 50 kilometrov
Základné technologické inovácie a prvé jazdné dojmy z BMW radu 3 vo verzii sedan sme vám už na našom portáli priniesli skôr, nájdete ich v tomto článku. Teraz sa sústredíme na zmeny, s ktorými prichádza hybridná verzia, doplnená elektromotorom s výkonom 83 kW, respektíve 113 koní.
Oplatí sa?
Otázkou je, či hybrid, presnejšie plug-in hybrid, dáva v takomto aute zmysel. Pred nejakými piatimi rokmi by sme asi napísali, že nie. Pre dôvody by sme nemuseli chodiť ďaleko – vysoká cena, krátky dojazd, chabá infraštruktúra – teda viac než sporná efektivita. Teraz sa situácia mení. Vyššie uvedené argumenty stále do veľkej miery platia pre elektromobily, aj keď pri tých najnovších sa už dojazd hýbe okolo 300-kilometrovej hranie a záruka na batérie sa posunula až niekam k ôsmym rokom. Pri hybridoch je však situácia iná.
Ich cena sa blíži cene porovnateľných modelov s naftovými motormi. Platiť by to malo aj pre BMW 330e, s ktorým sme absolvovali prvé stovky kilometrov počas medzinárodnej prezentácie v Nemecku. Slovenská cena zatiaľ nie je známa, no nemala by sa príliš líšiť od ceny naftovej verzie 330d, teda podľa nášho odhadu by sa mohla pohybovať niekde od 46- do 50-tisíc eur v základe.
Hybrid verzus benzín
Technologicky má ale testované auto samozrejme bližšie k benzínovej verzii 330i, z ktorej vychádza – preto nezaškodí menšie porovnanie. Maximálny výkon benzínovej verzie 330i (190 kW) je o niečo nižší, ako maximálny systémový výkon pri hybride, ktorý je 215 kW. Túto hodnotu je však hybridné auto schopné dosiahnuť len krátkodobo, približne na 10 minút, s funkciou XtraBoost. Štandardný výkon je bez nej inak takmer rovnaký, ako pri benzínovej verzii 300i. Udávaná priemerná spotreba je samozrejme pri benzínovom štvorvalci podstatne vyššia, mala by sa pohybovať niekde v rozpätí od 6,5 do 7,5 litra, zatiaľčo hybrid sľubuje od 1,6- do 1,9-litra.
To však treba brať s veľkou rezervou. Jeho spotreba závisí od rôznych faktorov – predovšetkým od štýlu jazdy, rýchlosti a toho, nakoľko jazda prebieha v meste, na okreskách a na diaľniciach. V BMW dokonca pri oboch modeloch porovnali aj uhlíkovú stopu – od surovín, potrebných na ich výrobu až po finálnu recykláciu. Pri hybride je minimálne o 20 percent nižšia, rozdiel dramaticky ovplyvňuje zohľadnený spôsob výroby energie, respektíve jeho ekologickosť, pri využití obnoviteľných zdrojov môže rozdiel dosiahnuť aj trojnásobok.
Na elektrinu
Zaujímavá je aj spotreba energie, pretože najväčšou výhodou testovaného auta je jeho schopnosť jazdiť čisto na elektrinu. Na ňu dokáže BMW 330e prejsť 50 až 60 kilometrov – a to rýchlosťou až 140 km/h. Samozrejme, „elektrický“ dojazd pri nej radikálne klesá. Pri bežnom jazdení je udávaná kombinovaná spotreba približne 15 kWh/100 km.
Zdrojom energie je li-ion batéria s kapacitou 12 kWh. Tú možno nabiť z minima na 80 percent kapacity za niečo viac ako dve a pol hodiny, pravda ak použijete nabíjačku s výkonom 3,7 kW, teda klasický wall-box.
Pokiaľ ide o jazdné dojmy, hybrid je síce o niečo ťažší, než benzínový sedan, no rozloženie hmotnosti sa dosť výrazne blíži optimálnej hodnote 50:50. Ťažisko je o niečo nižšie najmä vďaka batériám, prítomnosť elektromotoru a batérií má vplyv aj na kufor, ktorého objem je 100 litrov nižší, čim klesol pod 400-litrovú hranicu. Oba motory poháňajú zadnú nápravu, kto chce štvorkolku, je odkázaný na naftovú verziu 320d xDrive.
Dynamika hybridu je takmer rovnaká, ako pri benzínovej verzii, taktiež jazdné vlastnosti, subjektívne sa nám zdal podvozok naladený o niečo tvrdšie, to však bol jediný postrehnuteľný rozdiel.
Výhody
V prospech hybridu – a pri rozhodovaní sa o jeho kúpe – budú dôležité iné faktory, hlavne spôsob, akým bude využívaný. Určite bude výhodnejší pre tých, čo jazdia skôr v meste a trasy, s ktorými s „vojdú“ do deklarovaného elektrického dojazdu – tak dokážu lepšie zužitkovať potenciál elektromotoru a budú jazdiť s výrazne nižšími nákladmi. Navyše sú na hybrid v mnohých štátoch (na Slovensku onedlho oopäť tiež) poskytované ekologické zľavy a tento typ áut bude mať povolený, respektíve zjednodušený prístup do nízkoemisných a bezemisných zón.
TECHNICKÉ ÚDAJE | ||
Usporiadanie a počet valcov | V4 | |
Benzínový motor – Zdvihový objem | 1998 cm3 | |
Benzínový motor – Max. výkon | 135 kW/184 k | |
Benzínový motor – Max. krútiaci moment | 300 Nm | |
Palivo | Benzín + elektrina | |
Elektromotor – max. výkon | 83 kW/113 k | |
Elektromotor – max. krútiaci moment | 265 Nm | |
Max. systémový výkon |
|
|
Max. systémový krútiaci moment | 420 Nm | |
Druh a kapacita batérie | li-ion, 12 kWh | |
Pohon | zadné kolesá | |
Prevodovka | 8-stupňová automatická | |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | ||
Dĺžka | 4 709 mm | |
Šírka | 1 827 mm | |
Výška | 1 444 mm | |
Rázvor náprav | 2 851 mm | |
Pohotovostná hmotnosť | 1 815 kg | |
Objem batožinového priestoru | 375 l | |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,9 s | |
Max. rýchlosť | 230 km/h | |
SPOTREBA | ||
Kombinovaná – benzín | 1,6 – 1,9 l/100 km | |
Elektrina | 14,8 – 15,4 kWh/100 km | |
CENA | ||
Základná cena modelu | Nezverejnená v čase testu | |
Cena testovanej verzie | Nezverejnená v čase testu |