Domov SPRÁVY News Prvé jazdy so Škodou Fabia – toto auto naozaj dospelo

Prvé jazdy so Škodou Fabia – toto auto naozaj dospelo

Škoda predstavila model Fabia už vo štvrtej generácii a jednoznačne ukázala, že Fabia má stabilné miesto vo flotile značky. My sme mali možnosť užiť si prvé jazdy s Fabiou na netradičnom mieste.

Škoda naplánovala prvé novinárske jazdy s novou Fabiou až v Poľskom meste Gdansk. Nová Fabia má pôsobiť oveľa vyspelejšie, športovo a dynamicky. No základom je uchovať jej využiteľnosť a zmysel pre rodinu.

Najväčšia Fabia aká tu kedy bola

Poďme pekne po poriadku a pozrime sa na jednotlivé údaje. Je pravdou, že Fabia medzigeneračne narástla. Čo prispelo jednak k vizuálnej zmene postoja auta ale hlavne sa myslelo na priestor pre posádku. Rázvor kolies narástol o takmer 10 cm a rovnako aj celková dĺžka vozidla až takmer o 11 cm. To robí štvrtú generáciu Fabie tou najväčšou v histórii modelu.

Fabia si zachovala svoje krátke previsy vpredu aj vzadu. Ďalším faktom, ktorý napomohol k lepším jazdným vlastnostiam a ovládateľnosti vozidla je aj nižšie položenie karosérie. Auto tak nie je len schopné lepšie manévrovať ale dostalo aj potrebný športovejší dizajn. K vozidlu je dostupných viacero možných vylepšení aerodynamiky ako napríklad kryty kolies. Tie pri jazde v rýchlosti 120 km/h dokážu ušetriť až 0,2 litra paliva. Aj toto umožnilo, že aktuálna verzia Fabie bude mať historicky najnižší koeficient odporu vzduchu 0,28.

Bezpečnosť je na prvom mieste

Škoda jednoznačne myslela na bezpečnosť a preto Fabiu dostanete vybavenú 9 airbagmi. Pasívna aj aktívna bezpečnosť jednoznačne dosiahla vyššiu úroveň. Škoda zapracovala aj na lepšom vystužení karosérie tak, aby posádka bola čo najlepšie chránená pri náraze. K dispozícii sú viacerí asistenti. K dispozícii je Travel Assist. Ten zahŕňa viacero asistentov ako adaptívny tempomat, udržiavanie v pruhoch (Lane Assist), Front Assist s ochranou chodcov ale aj Park Assist a ďalšie.

Pod kapotu novej Fabie sa opäť dostane aj štvorvalec. No poďme pekne po poriadku. K dispozícii budú trojvalce s objemom 1.0 MPI s výkonmi 48 a 59 kW. Pre tých, ktorí budú chcieť prepĺňané motory budú k dispozícii motory TSi EVO s rovnakým objemom 1.0 litra a výkonmi 70 a 81 kW. Vrcholom ponuky motorov bude štvorvalec  TSi EVO s objemom 1,5 litra a výkonom 110 kW.

My sme mali možnosť otestovať si litrový trojvalec MPI ale aj TSi a získali sme nejaké poznatky. MPI motory s nižšími výkonmi sú ideálnejšie pre nie náročných vodičov, ktorí nečakajú jazdnú dynamiku. O inom je to v prípade TSi-čka. Litrový trojvalček má celkom slušný záťah no turbo začne fungovať až od zhruba 2000 otáčok. Tak na stlačenie akcelerátora nereaguje tak rýchlo ako by ste čakali. Čo sa určite zlepšilo v prípade Fabie sú jazdné vlastnosti. Fabia ide oveľa ochotnejšie za volantom, je príjemnejšia na ceste v oblasti filtrovania nerovností. Rovnako sa tak hluk z vonku neprenáša do kabíny a celkovo odhlučnenie vozidla je na vyššej úrovni.

Ďaleko vyspelejšia

Zvýšil sa aj komfort pre celú posádku. Škoda deklaruje, že robí rodinne orientované autá a nie autá orientované striktne na šoféra. To sa prejavuje celkovo v interiéri. Škoda už vo viacerých svojich modeloch na zadných sedadlách využíva takzvané kino sedenie. To znamená, že zadný rad sedadiel je o niečo vyššie ako sedadlá vpredu. To umožňuje lepší výhľad napríklad na palubnú dosku a infotainment.

Pri interiéri je treba sa zastaviť a pozrieť sa na detaily. Súčasťou bude virtuálny prístrojový štít, no nie vo všetkých stupňoch výbavy. K dispozícii bude obrazovka infotainmentu vo veľkosti 9,2 palca. Celá prístrojová doska dostala líniu obloženú textilom. To pôsobí v skutku dizajnovo. Dynamicky look auta majú podporiť výduchy ventilácie pri dverách v kruhovom tvare. Do auta sa dostalo aj napríklad vyhrievanie čelného skla a volantu. Niekto ako mínus môže hodnotiť použitie tvrdších plastov napríklad na vrchu prístrojovej dosky. Ja osobne určite vyzdvihujem využitie tých kvalitnejších plastov na miestach, kde do kontaktu prichádza používateľ oveľa častejšie.

V jednoduchosti je krása

Priestorovo je cítiť, že Fabia narástla. Priestor pre posádku je veľmi príjemný a vzdušnosť interiéru dopĺňa aj panoramatická strecha. V rámci príslušenstva dostane aj kryciu roletku. Čo by to bolo za model Škoda, keby nemal svoje Simply Clever riešenia. Takže nájdete napríklad vyberateľné držiaky na nápoje, háčiky sú štandardom a aj flexibilná schránka v kufri. Tým však počet Simply Clever riešení nekončí a nájdete ich omnoho viac.

Exteriér dostal charakteristicky Škoda línie, línia ktorá sa tiahne od prednej masky až k veku batožinového kufra. Štandardom budú LED svetlomety. Odkazom na český pôvod je spojenie troch línii na spodnej časti predných dverí. Tie majú evokovať práve tvar českej vlajky. Ďalším odkazom ako aj pri ostatných Škodovkách je český kryštál. Ten je premietnutý v podobe Škoda Crystal Lighting.

Čo dodať na záver ?

Škoda štvrtou generáciou Fabie triafa do čierneho aj cenou. Ide o vyspelé vozidlo s vylepšenou bezpečnosťou, množstvom nových technológii a jednoznačne skvelou využiteľnosťou. Toto auto poslúži bez akýchkoľvek problémov rodinám ako plnohodnotné vozidlo. Svojou bezpečnosťou ochráni posádku, svojim dizajnom pohladí oko a svojimi Simply Clever riešeniami uľahči každodenné aktivity. Jednoducho hotový balík určený pre široké spektrum používateľov. Už teraz sa tešíme na plnohodnotný redakčný test.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Cupra Leon ST 4drive 310 combi expres. Má význam aj pre rodinu?
Nasledujúci článokKIA vyvinula auto pre ľudí s hendikepom. Ako pomáha Slovensko hendikepovaným?