„Aké je najlepšie auto, ktoré si šoféroval?“ Otázku, ktorú úprimne nemám vôbec rád, lebo na ňu nikdy nie je ľahká odpoveď. A potom sa objavil jeden modrý japonský hatchback s krídlom. Honda Civic Type R je auto, ktoré sa dotýka pomyselnej dokonalosti.
Láska na prvé krídlo
Už len pri pohľade naň som sa instantne zamiloval. Už to nie je žiadne infantilné okrídlené vajíčko. Nová Honda Civic Type R je nižšia, dlhšia a širšia než predchádzajúca generácia. Zároveň inžinieri tentokrát urobili auto skutočne funkčné. Žiadne zbytočné otvory, alebo nezmyselne veľké krídelká. Nový Type R je auto, ktoré presne vie, čo je. Okruhové náradie.
Jeho dizajn v sebe skrýva ďaleko väčšiu efektivitu než predchodca. Primárne chladenie je ďaleko lepšie vyladené, vďaka čomu by sa už nemali objaviť problémy s prehrievaním. Stará sa o to premyslený kanálik, ktorý nasáva vzduch v hornej časti prednej masky a ohriaty ho hneď posiela preč skrz otvor na kapote.
Z boku nájdeme 19“ disky kolies. Tie jasne ukazujú, že Honda počúva svojich zákazníkov. 20-tky tu jednoducho boli zbytočné a nové disky sú ideálne pre vzhľad, aj komfort. Zadná časť s trojicou výfukov síce môže byť pre niekoho príliš, ale akékoľvek pochybnosti ničí krídlo. V tomto prípade s prívlastkom plávajúce, čiže vyššie posadené, takže napriek jeho vysokej efektivite stále vidíte cez spätné zrkadlo.
VTEC kicked in yo
Optimalizácia výkonu je heslo, ktoré platí pre motorový priestor. Nárast výkonu o 10 koní nie je nič zásadné. Ale Japonci vedia, že auto športovým nerobí výkon. Dôležitá je jeho odozva, agilita a pružnosť. 2-liter VTEC ponúka výkon 329 koní a 420 Nm. Najväčšie zásluhy si v tomto prípade pripisuje nové turbo. Motor je spárovaný so 6-stupňovým manuálom s extrémne krátkymi dráhami. Na margo podvozku, vpredu dvojité ramená, vzadu 5-prvkové zavesenie, špecifické naladenie pružín a tlmičov, ale hlavne geometrie, ktoré sa stará o najväčší rozdiel. A všetko je samozrejme vyladené stovkami kilometrov na Nurburgringu. A konečne ponúka Type R aj režim individual. Najostrejší jazdný režim bol totiž na bežné cesty jednoducho príliš. Teraz si viete všetko naladiť presne podľa svojho gusta.
Uchvacujúca jazda
A to auto funguje ako sen. Spätná väzba od riadenia je jednoducho fantastická a na milimeter presne môžete smerovať auto k vrcholom zákrut. Predný samosvorný diferenciál, ale aj nie úplne vypínateľné systémy, zabraňujú zbytočnému pretáčaniu kolies. Áno, čítate správne. Civic Type R neumožňuje úplne vypnutie trakčnej a stabilizačnej kontroly jedným tlačidlom. Musíte na to vykonať proces, ktorý skôr pripomína kriesenie aztéckych bohov, než pár sekundovú procedúru.
Vo svete pretekárskych áut nie je pomoc trakčnej kontroly výnimočná, ale v hothatchi je to predsa len zvláštne. Nepredstavujte si to ale tak, že vás bude elektronika brzdiť. Práve naopak, ak si na to zvyknete a budete delikátne pracovať s plynom, Civic bude doslova lietať. Úprimne, neviem ani celkom opísať pocit, aký toto auto prináša pri jazde na obľúbenej okreske. Ak existuje nejaký raj na druhom svete, dúfam, že to je aspoň trošku podobné jazdeniu s Civicom Type R.
Je to veľa, alebo akurát?
Hádam jediná výhrada je cena. Aj keď toto už nie je hothatch, ktorý robí dojem dunivým zvukom výfuku. Toto je superšport. V podstate 911 GT3 RS s pohonom predných kolies. A necelých 57 tisíc za najrýchlejšie auto s pohonom predných kolies na svete, do ktorého prakticky už nemusíte nič priplácať, zas nie je také zlé. Hlavne, keď pomyslíme na to, koľko stoja ostatné autá s prívlastkom „najrýchlejšie“.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
Honda Civic Type R |
Motor |
R4 |
Zdvihový objem |
1996 cm3 |
Max. výkon |
242 kW/329 k |
Max. krútiaci moment |
420 Nm |
Palivo |
benzín |
Pohon |
FWD |
Prevodovka |
6 st. manuál |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY |
|
Dĺžka |
4 594 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) |
1 890 mm |
Výška |
1 401 mm |
Rázvor |
2 734 mm |
Objem palivovej nádrže |
47 l |
Objem batožinového priestoru |
410 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
5,4 s |
Maximálna rýchlosť |
275 km/h |
SPOTREBA (počas testu) |
|
Mesto |
11,5 l/100 km |
Diaľnica |
8,9 l/100 km |
Okresky |
8,4 l/100 km |
CENA |
|
Základná cena modelu |
56 490 € |
Cena testovanej verzie |
57 090 € |
[…] TEST Honda Civic Type R – Porsche GT3 RS pre chudobných? […]