Domov TESTY Jazdené vozidlá Ako nové stálo 40-tisíc. Teraz stojí sotva polovicu, oplatí sa?

Ako nové stálo 40-tisíc. Teraz stojí sotva polovicu, oplatí sa?

Mercedes-Benz GLA je zvláštny úkaz – nie je to klasický hatchback ani poriadny crossover. Taký zvláštny medzistupeň pre niekoho, kto sa nechce škrabať zo zeme ako v áčku. Ale ide o celkom vyhľadávaný artikel na sekundárnom trhu. Nami testovaná jazdenka pochádza z roku 2019, čiže ide o facelift prvej generácie. Nájazd má cez 112 000 km, čo je ideálna príležitosť zistiť, ako si Mercedes-Benz GLA vedie po rokoch používania.

JAZDENKA: Mercedes-Benz GLA - toto musíš vedieť skôr než kúpiš

Dizajnovo GLA nikdy neurazilo. Po facelifte pribudla o niečo modernejšia maska a full LED svetlá, ktoré svietia veľmi obstojne aj na rok 2025. Pozor si však dajte na strešné lyžiny, na ktorých sa môže objaviť oxidácia, ak ich niekto „zodpovedne“ čistil chemikáliou z benzínky alebo iným zvláštnym čistiacim prostriedkom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vozidlo má kompaktné rozmery, čo oceníte najmä v meste. 4,4 m dĺžky a len 1,8 m na šírku z neho robia slušného mestského parťáka. Batožinový priestor s 481 litrami a elektrickým otváraním kufra neurazí a má aj dvojité dno, ktoré patrí do kategórie praktických vecí.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér: obdobie Mercedesov, ktoré má niečo do seba

Vnútri vládne klasická kaplnka z čias, keď Mercedes ešte robil poriadne budíky. Displej medzi nimi je minimalistický, no funkčný. Volant sadne do ruky ako uliaty a pozícia za volantom je jedným z dôvodov, prečo toto auto dáva zmysel, hlavne ak nemáte radi sedenie „na zemi“. Displej multimédií nie je síce dotykový (občas zavŕzga), no to znamená, že doň neťukáte v premávke a nie je celý zababraný od odtlačkov prstov. Ergonomicky je interiér zvládnutý dobre.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Niektoré tvrdé plasty prezrádzajú, že ste si nekúpili GLS-ko a lakťová opierka sa niekedy sekne – síce drobnosť, ale otravná. Vzadu je to skôr pre deti alebo nižších dospelých. S výškou 190 cm sme sa tam necítili komfortne. Naopak, pozitívnym aspektom druhého radu sedadiel je ľahký prístup k úchytom ISOFIX. Čalúnenie sedadiel drží formu aj po 112 000 km.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Motor a prevodovka: viac rozumu než emócie

Diesel s objemom 2,1 litra s výkonom 136 koní má jednu výhodu – spotrebu. Jazdili sme za 6,4 l/100 km v kombinovanom režime a to je na relatívne vyššie auto slušná hodnota. V meste je tento krásavec s hviezdou na kapote trochu hlučnejší a konkrétne tomuto agregátu chýbala kultivovanosť. Naopak, na okreskách alebo diaľnici pôsobí pohonné ústrojenstvo sebavedomo až na automat DCT. Ten je, úprimne, spomalený a to nie je chyba len modelu GLA, je to problém väčšiny Mercedesov tej doby s touto prevodovkou. Vždy som sa čudoval, že prečo v takýchto autách bývajú pádla pod volantom a musím uznať, že v tomto prípade padli naozaj vhod a pomôžu vám, keď prevodovka váha. Odpruženie vozidla je komfortné, no zároveň pevné a prekvapivo dobre filtrovalo aj zničený mestský asfalt.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na čo si dať pozor pri kúpe jazdenky?

Aj keď je GLA vo všeobecnosti považované za spoľahlivé auto, sú tu veci, ktoré si zaslúžia zvýšenú pozornosť. V prvom rade sa uistite, že boli na vozidle vykonané všetky zvolávacie akcie týkajúce sa napríklad airbagov alebo možných únikov paliva. Niektoré kusy totiž trpeli aj problémami s vačkovým hriadeľom, čo nie je lacná záležitosť a určite túto závadu nechcete riešiť z vlastného vrecka.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Z hľadiska karosérie je dobré skontrolovať strešné lyžiny, ak ich predchádzajúci majiteľ umýval nešetrne, môžu byť zoxidované. Ďalej skontrolujte stav diskov, ktoré sú náchylné na škrabance z obrubníkov. V interiéri sa zamerajte na vŕzgajúci displej, tvrdé plasty, ktoré môžu byť poškriabané, a lakťovú opierku, ktorá má občas chuť spolupracovať len pod hrozbou fyzického násilia.

Pri skúšobnej jazde počúvajte prejavy podvozku a interiéru. Ak niečo výrazne vŕzga alebo búcha, môže to signalizovať zbytočné náklady hneď po kúpe. A hlavne, nezabudnite preveriť prevodovku, pretože  sedemstupňové DCT nie je žiadny športovec.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Záver

Ako jazdené auto za necelých 18 000 € ponúka Mercedes-Benz GLA praktické rozmery, veľmi slušnú výbavu, prijateľnú spotrebu a pohodlné sedenie. GLA je dnes zrelým kandidátom pre niekoho, kto chce mestské SUV bez zbytočných kompromisov. Nezabudnite si však poriadne preveriť históriu a hlavne zvolávacie akcie. Ak nájdete kus s poctivým servisom, máte pred sebou veľmi slušné auto.

JAZDENKA: Mercedes-Benz GLA - toto musíš vedieť skôr než kúpiš

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 29

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMotoristi sa konečne dočkali: Oprava diaľnice D1 na dôležitom úseku
Nasledujúci článok6 l/100 km, 200 koní, 24 000 €. O toto SUV sa Slováci potrhajú