Je len málo automobilov, ktoré hrajú v histórii tak podstatnú rolu ako Volkswagen Chrobák. V nasledujúcich riadkoch sa spoločne pozrieme na jazdený Volkswagen Beetle generácie A5 s nájazdom 157 000 km. Rozoberieme tému, či sa vôbec oplatí zamýšľať sa nad takýmto typom auta. Automobil do testu zapožičala spoločnosť AAA auto.
Myšlienka tohto typu vozidla vznikla v roku 1934, kedy vo vtedajšom Nemecku prišlo zadanie vytvoriť dostupné a rodinné vozidlo, čo sa pretavilo v produkčný model v roku 1938 s názvom Volkswagen Type 1. Počas vojny prešiel model rôznymi transformáciami a vzniklo veľké množstvo variantov, pretože samotný model Chrobák Type 1 sa musel prispôsobiť danej situácii. Zaujímavosťou je, že toto vozidlo bolo mimoriadne populárne v Severnej Amerike, pretože bolo veľmi úsporné a priestranné pre tamojšiu mladú generáciu.

K nám do redakcie sa dostala posledná generácia VW Beetle s nájazdom 157 000 km. Dizajnovo je to Chrobák, ako ho poznáme. Sú tu tie typické oblé bacuľaté tvary, avšak posledná generácia sa začala trošku hranatieť, čo vidieť na sklone čelného skla.

Čo sa týka vecí, na ktoré si treba v prípade exteriéru dať pozor, sú drobné poškodenia od kamienkov, no predovšetkým v prípade bezrámových okien skontrolujte, či poriadne fungujú a dobre tesnia. Keby sme pri zadnej časti stáli v roku 1938, tak by sme komentovali vzduchom chladený agregát a zadný náhon. Tieto súčasti sa nám však v najnovšej generácii presunuli pod prednú kapotu a na prednú nápravu a v zadnej časti nám ostalo vozidlo typu liftback, ktorý odkrýva objem batožinového priestoru na úrovni 310 litrov. Volkswagen Beetle má rázvor náprav na úrovni 2,5 m a celková dĺžka je 4,2 m so šírkou 1,8 m a výškou 1,4 m.

Rozsiahla paleta motorov
Pod kapotou sa toho nachádza naozaj veľmi veľa, pretože Volkswagen Beetle A5 je auto z obdobia, kedy sa Volkswagen totálne zbláznil a dával pod kapotu hocijaký motor. Čiže začíname 1,2 benzínovým štvorvalcom, končíme pri 2.0 TSI, ale nájdeme tu aj 2,5-litrový 20 ventil a aj naftové motorizácie. V prípade prevodoviek je to úplne to isté – 5-stupňový manuál, 6-stupňový manuál, 6-stupňové DSG alebo 7-stupňové DSG. Čiže výber je naozaj široký, no z našich skúseností by sme siahli po 1.8 TSI s pružnou dynamikou (a vyššou spotrebou) alebo po úspornejšom agregáte 2.0 TDI.

Interiér ako každý iný?
Ak by ste boli fanúšikom predošlej generácie Beetle, tak si hneď všimnete, že v interiéri chýba vázička na kvietky, ktorá v najnovšej, teda poslednej generácii A5, už nie je, pretože táto generácia je typickým Volkswagenom a v zásade sa ničím príliš neodlišuje od vtedajšieho Golfu či Passatu.

Áno, palubná doska je trošku zaoblenejšia a áno, je tu viacej ozdobných prvkov, na ktoré dajte pozor, pretože materiály v kabíne časom pracujú. Avšak Beetle si aj napriek tomuto zachoval špecifické riešenia, ako sú napríklad priehradky vo dverách, skrytá priehradka na okuliare alebo na telefón a množstvo manuálnych tlačidiel, ktoré už napríklad novodobý nástupca Volkswagen ID.3 nemá. Čo sa týka priestoru, auto je priestranné, aj 190 cm vysoký človek má v prednej časti extrémne množstvo priestoru. Avšak na zadné sedadlá úplne zabudnite a dedukujte ich len deťom, ideálne sediacim v autosedačkách.

Jazda, ktorá je (zábavná) aj s najslabším motorom
Čo sa týka jazdných vlastností, Volkswagen Beetle je na hranici hravosti a priemernosti. Pod kapotou nami testovanej verzie bol osadený základný 1,6-litrový naftový štvorvalec s výkonom 77 kW. Je to optimálny motor pre tých, ktorí sa nepotrebujú nikam ponáhľať a zároveň hľadajú úsporu paliva. Počas testu sme zaznamenali priemernú spotrebu 6,3 l/100 km.

Čo sa týka samotnej dynamiky, tak tá je taká, že ani nepoteší, ani nesklame. Je niekde v strede. A naozaj, ak sa chcete hnať za vyššími výkonmi, určite siahnite po 1.8 TSI, 2.0 TSI alebo 2.0 TDI. Ak sa na toto auto máme pozrieť ako na jazdenku, určite by sme pri výbere skontrolovali vôľu na riadení a riadiaci mechanizmus ako taký a taktiež aj podvozok, pretože 150 000 km je predsa len vyšší nájazd a pri takomto nájazde sa už môžu prejaviť neduhy riadenia a podvozka.

Volkswagen Beetle má skutočne potenciál byť dobre ovládateľným autom, byť zábavným autom a byť autom, ktoré vás jednoducho neprestane baviť jazdiť na dennej báze, pretože kolesá v rohoch karosérie a solídny rázvor 2,5 m vám dáva stabilitu a kompletný prehľad o tom, kde sa vaše vozidlo nachádza. Čiže parkovanie je úplne v pohode, prejazdy zákrutami taktiež a takisto aj hocijaká iná jazda na okresných cestách je jednoducho famózna.

Ak sa zameriame ešte na rozhľad z kabíny, tak síce tu máme kolmejšie čelné sklo, ktoré nám dáva väčšiu plochu, cez ktorú vodič dokáže pozerať smerom von, avšak zároveň nám vznikli aj masívnejšie A-stĺpiky. Dajte si pozor, v niektorých križovatkách vám to môže prekážať. Rovnako ako vyklenuté blatníky v spätných zrkadlách, ktoré zaberajú značnú časť spätného zrkadla.

Načo si dať pozor pri kúpe jazdenky?
Ako každé iné auto, aj táto štýlová klasika má svoje slabé stránky. Medzi tie najčastejšie problémy patria úniky oleja, tesnenia ventilov alebo rozvodovej reťaze, klepanie a prehrievanie motora často spôsobené poruchou vodnej pumpy či poruchy elektrických okien. Preto pri kúpe jazdeného VW Beetle určite zbystrite pozornosť a dajte pozor na tieto nedostatky. Obrovskou výhodou tohto modelu však ostáva fakt, že je to Volkswagen, ktorého opravu zvládne takmer každá dielňa a náhradné diely kúpite doslova v supermarkete.

Volkswagen Chrobák v roku 2012 stál v nami testovanej konfigurácii niečo okolo 17 500 €. Vy ho teraz môžete mať za 9 700 € s nájazdom 157 000 km u predajcu AAA Auto. Dôležitým faktom je, že Volkswagen Beetle už nebude. Jeho nástupcom je v podstate Volkswagen ID.3, no ktovie, môže sa stať to, čo v prípade Renaultu. Príde revitalizácia, oživenie starých modelov a my sa dočkáme elektrického VW Beetle.