Ak hľadáte svižné a zábavné auto na víkendy, ktoré nie je potrebné hnať na limity priľnavosti, aby vám dokázalo vykúzliť úsmev na tvári, koncepciu motora uloženého za prednou nápravou a pohonu zadných kolies, nízke prevádzkové náklady, možnosť jazdiť so stiahnutou strechou a to všetko za rozumný objem peňazí, jazdený Fiat 124 Spider je v tomto prípade vynikajúcou voľbou. Na čo si ale treba dávať pozor?
Podľa siluety tohto roadsteru vám určite napadne, že ide spoločný projekt s Mazdou MX-5, čo je pravda, pretože aj samotná produkcia modelu Fiat 124 Spider sa uskutočnila v Japonsku na produkčnej linke práve tohto legendárneho japonského automobilu. Fiat 124 Spider bol predstavený v roku 2016 a v predaji vydržal až do roku 2020. My sme mali možnosť testovať kus s nájazdom 68 000 km.

Fiat 124 Spider je kompaktným vozidlom, pretože rázvor osi kolies má len 2,3 metra. Celková dĺžka je 4 metre, šírka 1,7 metra a výška 1,2 metra, čo znamená, že vyššie osoby si pri nastupovaní do vozidla musia doslova čupnúť. Samotný dizajn vychádza síce z Mazdy MX5 generácie ND, avšak zachováva si taliansku emóciu a vášeň, ktorá sa odzrkadľuje napríklad na LED dennom svietení a samotných predných svetlometoch a celkovom prednom nárazníku, ale aj na proporčne veľmi dobre stavaných 17-palcových kolesách.

Dizajn s talianskym podpisom
Ak by vás zaujímali mená, ktoré dizajnovali toto auto, tak bol to Alberto Dililo v spolupráci s Rubenom Weinbergom pochádzajúcim z Abarthu. A áno, Abarth 124 Spider existoval s ešte s agresívnejším dizajnom a vyšším výkonom. Pod kapotou tohto Fiatu však nájdeme preplňovaný štvorvalec MultiAir s objemom 1,4 litra, maximálnym výkonom 140 koní a krútiacim momentom 240 Nm. Je uložený za prednou nápravou, čo sa nám odráža práve na fantastických jazdných vlastnostiach.

Áno, nastupovanie je trošku gymnastika, ale nemení to nič na fakte, že za volantom auto dáva vodičovi vynikajúcu spätnú väzbu a extrémne veľa endorfínov. Interiér je veľmi dobre ergonomicky spracovaný. Výhľad z vozidla a samotný posed je trošku náročnejší pre vyšších vodičov. Pokiaľ ide o jazdený kúsok, dajte si pozor na vysedené sedadlá, pretože tie trošku uberajú na samotnom zážitku z jazdy a určite sa pozrite na volant, či nie je nejakým spôsobom opotrebovaný alebo zošúchaný. Veľkou devízou je aj sklápateľná strecha, ktorá sa dá sklopiť alebo vytiahnuť v podstate za 3 sekundy, ale treba to urobiť ručne. Použiteľný odkladací priestor tu je v podstate iba jeden – na zadnej stene medzi sedadlami. Nachádza sa tu síce aj odkladacia plošinka na telefón, ale v nej počas jazdy vydrží mobil len naozaj krátko.

Krátke dráhy radenia a dokonalá spätná väzba
Manévrovateľnosť so Spiderom je na veľmi dobrej úrovni, nakoľko je tu dlhá kapota a vodič v zásade sedí na zadných kolesách, čiže je to trošku iný spôsob ovládania auta, možno na aký sme zvyknutí, ale pridáva to na manévrovateľnosti a samotnom polomery otáčania, ktorý je naozaj famózny. Čo sa nám na 124-ke páči najviac, je kulisa radiacej páky a samotné krátke dráhy radenia. Je to opäť jedna z vecí, ktorá dodáva na zážitku z jazdy pri šoférovaní takéhoto typu auta. Fiat 124 Spider má o čosi tuhšie naladený podvozok, ale stále je o level komfortnejší ako napríklad v prípade BMW Z4. Aj zvukový prejav je, hoci nejde o verziu Abarth, príjemný. Hmotnosť auta je necelých 1,3 tony, takže skromný výkon 140 koní úplne stačí na to, aby v prípade trochu vlhkej cesty vás auto vysielalo signály, že zákrutu chce prejsť kontrolovaným šmykom.

Na čo si dať pozor pri kúpe jazdenky
Majitelia často hlásili problémy s infotainmentom a servisným úkonom sa nevyhli ani brzdy, ktoré sa opotrebujú rýchlejšie než je zvykom. Pri kúpe jazdenky sa na vozidle určite prevezte a vnímajte riadenie. Volant totižto vie pri vyšších rýchlostiach vibrovať a podvozok vydávať rôzne pazvuky. Čo sa týka motora, pozor na nadmernú spotrebu oleja a niektoré kúsky trápia netesnosti na vodnej pumpe. Zhrnuté podčiarknuté, Fiat 124 Spider je skvelá jazdenka, ale oplatí sa poznať jej slabé miesta. Nami testovaný Fiat 124 Spider nájdete u predajcu AAA Auto s nájazdom necelých 70 000 km za sumu 17 500 € s DPH.