Domov TESTY Nové vozidlá Sme nadšení z tohto sedanu: Je nepraktický, ale úžasne analógový

Sme nadšení z tohto sedanu: Je nepraktický, ale úžasne analógový

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Mazda má celkom iný prístup k vývoju, výrobe a predaju automobilov ako zvyšok sveta. Trendom sa prispôsobuje len pomaly, väčšinou pláva proti prúdu a predáva autá, ktoré nachádzajú konkurenciu už iba v bazároch.

Ak si vyberáte nové auto, skúste si položiť otázku, Čo ponúka Mazda? Ľahko sa totiž môže stať, že sa ocitnete za volantom a do auta sa nekontrolovateľne zamilujete. Chcete si užiť jazdu s manuálnou prevodovkou? Mazda MX-5 sa pre vás stane tým, čo bazén plný plastových guličiek pre malé dieťa. Túžite jazdiť v naftovom SUV? Mazda CX-60 a CX-80 ponúkajú fantastický dieselový šesťvalec so silným ťahom a nízkou spotrebou. Láka vás atmosférický motor? Nech sa páči, Mazda 3 aj Mazda CX-30 sú tu pre vás mild-hybridným atmosférickým štvorvalcom s objemom 2,5 litra. Skutočne, takýto typ motora už v žiadnom inom novom aute nenájdete.

Mazda 3 sedan
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čo sa týka aktualizácií modelov, Mazda si s nimi príliš hlavu neláme. Mazda 6 vydržala na trhu s niekoľkými modernizáciami prakticky od roku 2012. Až začiatkom tohto roka predstavila nástupcu s čisto elektrickým pohonom. Mazda 3 je na tom podobne. Je síce mladšia, ale rok 2018 v kolónke dátumu narodenia by za normálnych okolností znamenal výmenu generácií. Nie však u Mazdy. Tá to, čo je dobré, vylepšuje adresnými modernizáciami a aktualizáciami spektra pohonných jednotiek, aby vyhovela všetkým emisným pravidlám.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Motor a jazdné vlastnosti

Lenže to, čo sa inde spája s downsizingom alebo prechodom na plug.in hybridný pohon, u Mazdy neplatí. Tu benzínový dvojliter nahrádza 2,5-litrový atmosférický štvorvalec známy zo šestky. Samozrejme, nemôžeme tu očakávať výkon blížiaci sa k hranici 200 koní, ale tých 140 koníkov v nižšej strednej triede nikdy nebolo málo. Nástup výkonu je lineárny a vďaka mild-hybridnej technológii nie ospalý.

Mazda 3 sedan motor 2,5 litra
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Riadenie je vyladené do posledného detailu. Auto s vodičom komunikuje a poskytuje mu spätnú väzbu, aká sa už v moderných autách, ktoré nie sú vyslovene orientované na vodiča, ani nenosí. Podvozok je poddajnejší, jazdiť s ním po meste už nie je také utrpenie ako predtým, no stále poskytuje dostatok stability pri rýchlom prechádzaní zákrutami. Aerodynamický hluk tu prakticky neexistuje. Aj pri 180 km/h preniká Mazda 3 vzduchom ako nôž maslom. Brzdy majú rýchly nástup, sú výborne dávkovateľné a v ofsajde sa nepohybuje ani prevodovka.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Prevodovka

Musíte vedieť, že Mazda vám vie ponúknuť aj spojenie so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dočerta, to bude voľba, čo? Manuál alebo automat. Oboje je správne. Aj automat má šesť stupňov a hydromenič. Využiť môžete možnosť manuálneho radenia pádlami pod volantom alebo voličom na stredovom tuneli. Potiahnutím od seba podraďuje a otáčky podrží v obmedzovači. Zmenilo sa sprevodovanie. jednotlivé prevodové stupne už nie sú také dlhé ako pôvodne. Na tretí prevodový stupeň vytiahne trojka už iba 140 km/h a nie 160.

Mazda 3 sedan stredový tunel s voličom automatickej prevodovky
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pozícia za volantom je špičková, autu by však svedčal menší priemer volantu. Farebná kombinácia všetko v čiernej neodpútava pozornosť od cesty. Pristihli sme sa, že za volantom Mazdy 3 menej často kontrolujeme telefón, lebo jednoducho nás viac drží zaangažovaných do riadenia. Z auta je cítiť ľahkosť, čo sa prejavuje potrebnými korekciami riadenia pri silnejšom bočnom vetre.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elegancia a nepraktickosť sedanu

Vyskúšali sme sedan, ktorý je už v dnešných časoch takisto raritou. Vstupný otvor do batožinového priestoru je zúfalo malý a kufor dlhý. Keď sa vám nejaký predmet zakotúľa k zadným sedačkám, musíte sa celým telom načiahnuť do čiernej diery. Ak budete nižšieho vzrastu a nohy vám budú lietať vo vzduchu, bude to komické. Samozrejme, k dispozícii je aj praktickejší hatchback alebo crossover s označením CX-30. Na zadných sedadlách je miesta pomenej. Atmosféra tu je ponurá, vyššia línia okien sem neprivádza dostatok svetla a všetko okolo je čierne a tmavo hnedé.

Mazda 3 sedan veko batožinového priestoru
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spotreba

Nesnažte sa urobiť z trojky rodinné auto. Sadnite si za volant a jazdite. Každú cestu sa budete usmievať od ucha k uchu. Takéto emócie vám nedá žiadne auto v segmente. Strpieť treba trochu vyššiu spotrebu, ale pri správnej údržbe vám motor vydrží oveľa väčšiu porciu kilometrov ako preplňované jednotky. Priemer sa nám počas týždňa ustálil na 7 litroch, čo je v kombinovanom jazdnom cykle asi tak o 0,5 až 1 liter benzínu viac ako ponúknu konkurenčné mild-hybridné motory.

Mazda 3 sedan batožinový priestor
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ergonómia a ovládanie

Ergonómia je fantastická, na ovládanie funkcií tu slúžia výhradne fyzické tlačidlá, gombíky a spínače. Upozornenie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti sa dá vypnúť jedným stlačením. Na ovládanie multimédií slúži otočný ovládač. Adaptívny tempomat s udržiavaním vozidla v strede jazdného pruhu sa aktivuje opäť jediným stisnutím tlačidla na volante. Sedadlo vodiča je nastaviteľné elektricky, spolujazdec už musí vykonať tento úkon manuálne.

Mazda 3 sedan ovládanie klimatizácie
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Prístroje pred vodičom kombinujú analóg s digitálom a to najdôležitejšie info sa premieta na čelné sklo. Výhľad je takisto na jednotku. Spätné zrkadlá sú veľké, upozorňujú na prítomnosť vozidiel v mŕtvom uhle a displej infotainmentu nevytŕča do priestoru ale je pekne zarovnaný s hranou čelného okna. Materiálové spracovanie je špičkové. Mazda 3 dýcha aj vonia luxusom a kvalitou. Parkovacia kamera ponúka kvalitný obraz, pohľad spredu, zozadu aj z vtáčej perspektívy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Cena

Dizajn auta je nadčasový. Mazda na ňom za tých 7 rokov na ňom prakticky nič nemenila. Spredu vyzerá ako malá šestka, zadná časť má typický tvar sedanu a atraktívny dve okrúhle koncovky výfuku. Pre Mazdu je typická skôr červená farba, ale aj na túto Platinum Quartz sme počuli len samé slová chvály. A cena? Za plne vybavené vozidlo si treba pripraviť čiastku 35-tisíc €, ale základ dokáže podliezť hranicu 26-tisíc.

TECHNICKÉ ÚDAJE                                  
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 2 488 cm3
Max. výkon 103 kW/ 140 k
Max. krútiaci moment 238 Nm
Palivo benzín
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 660 mm
Šírka 1 795 mm
Výška 1 440 mm
Rázvor náprav 2 725 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 484 kg
Rozmer kolies 215/45 R18
Zrýchlenie 9,8 s
Maximálna rýchlosť 203 km/h
SPOTREBA
Mesto 8,0 l/100 km
Diaľnica 7,1 l/100 km
Okresky 6,2 l/100 km
Priemer 7,0 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 25 790  €
Základná cena testovanej verzie 34 560 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 81

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMOTO TEST BMW R12 nineT: Café racer pre fajnšmekrov
Nasledujúci článokŠesťvalec s objemom 1,6 litra. Toto sú najmenšie V6 na svete
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.