Keď sme prvýkrát videli naživo Land Rover Defender Octa, nijaký extra pocit v nás nevyvolal. Celkom úprimne, oproti štandardu sa dizajnovo nijako špeciálne nelíši a nič nenasvedčovalo tomu, že toto auto bude tak výnimočné, ako ho Land Rover prezentoval. Och, aký to bol omyl.
Land Rover Defender Octa totiž treba zažiť, aby ste pochopili, čo robí toto auto výnimočným. A prekvapivo, vôbec to nemá na ramenách iba nový motor. Atmosférický päťliter bol brutálny. Defender V8 pripomínal zvukom akýsi hotrod a z celého auta sršala surovosť. Čo mohlo teda prísť z uhladeného 4,4-litrového osemvalcu od BMW? Nudná nemecká precíznosť? Nuž, treba povedať, že inžinierstvo z krajiny Bratwurstu sa nemôže podceňovať.

Stovka na úrovni superšportov
V8 má totiž dve turbá, ktoré výkon vystrelili na 635 koní a 750 Nm. Čo je nádherné, tento výkon máte k dispozícii až do momentu, kým vám v nádrži ostane benzín. Štartér-generátor tu má za úlohu pomôcť akcelerácii, keď dočasne zvýši krútiaci moment na 800 Nm, alebo vo výnimočných prípadoch šetrí palivo. Šetrenie paliva s výkonom cez 600 koní a cenou nad 200-tisíc eur však skutočne nie je na programe dňa.

Miesto neho tu je šialené zrýchlenie. 100 km/h sa vám na displeji zobrazí po 4 sekundách. Zrýchlenie superšportu v aute, ktoré je vysoké ako rodinný dom a váži slušných 2,5 tony asi jasne naznačuje gráciu, s akou toto monštrum naberá tempo. A nie je to iba o tých plochých číslach. V dynamickom režime máte neustále perfektnú odozvu na plyn. Kde by náhodou nefúklo turbo, opäť dopomôže mild-hybrid. Spektrum výkonu je dostupné v širokom spektre otáčok, takže aj z vyšších stupňov sa dokáže rýchlo pozbierať do okamžitého záberu.

Nemožno opomenúť ani zvukový prejav. Nie je to už hromobitie Defenderu V8, ale naďalej je to koncert, ktorý vás len tak neomrzí. Je možné, že čo-to prifarbujú reproduktory, ale robia to tak dobre, že vám to bude úplne jedno. A burácanie je počuť aj z vonku, čo len umocňuje zážitok, aký vám Defender Octa poskytuje. Lenže toto celé je až na druhom mieste, ak sa pozrieme na dôležitosť.

Náklony? Aké náklony?
Hlavnú úlohu tu jednoznačne hrá unikátny 6D Dynamics podvozok. Vzduchový podvozok s hydraulicky prepojenými tlmičmi, ktoré v priebehu milisekúnd riadi elektronika. V praxi si to môžete predstaviť ako balansovanie loptičky na tácke. Keď vám ju niekto hodí na tú tácku, asi ju úplne nevybalansujete. Demo 6D podvozku, ktoré fungovalo presne na tomto princípe, to však zvládlo s prehľadom. A teraz si zameňte loptičku karosériou Defenderu a máte výsledok.

Od 2,5-tonového offroadu by ste čakali to isté, čo sme zažili v Defenderi V8. Obrovské náklony nie len na brzdách, ale aj pri akcelerácii a brzdení. Defender Octa však jazdí rozdielom leta a zimy. Náklony sú obmedzené do ťažko badateľného minima, čo vytvára priam neuveriteľný šoférsky pocit. Vy totiž prehadzujete obrovskú krabicu z jednej zákruty do druhej a auto do nej naozaj zatáča. A keď príde na zákrutu, kde by ste s hothatchom museli sklopiť uši a vykrúžiť veľký oblúk, aby ste náhodou neprerezali gumu, s týmto Defenderom len preletíte šotolinový jarok, ako keby tam vôbec ani nebol. Ak niekto hľadá zážitok ako z rely, toto je auto preňho.

Rozchod predných kolies bol rozšírený o necelých 7 centimetrov, čo iba pridáva stabilitu a ochotu zatáčať. Riadenie je oveľa strmšie než pri bežnom modeli, takže nemáte pocit kormidlovania lode, ale kompaktného auta. V kombinácii s ohromným výkonom, ktorý putuje na kolesá, máte auto, pri ktorom si veľmi rýchlo musíte uvedomiť, že tu neexistuje tlačidlo reštart.

Obmedzená maximálka na 160 km/h
A to sme sa ešte nedostali k pneumatikám. Pre Defender Octa máte na výber tri zmesi. Prvá je určená pre asfaltové cesty a obúvajú ju na 22″ disky. Zvyšné dve sú na 20″ a stredná možnosť má ponúknuť vyvážené vlastnosti na ceste, ale aj v teréne. A poslednou možnosťou sú ultra terénne pneumatiky, určené pre ten najťažší terén, ale s obmedzenými jazdnými vlastnosťami na asfalte. Na základe predchádzajúcich riadkov by ste povedali, že sme určite jazdili na tých asfaltových. Opak je pravdou.

To, že sme dokázali takto atakovať španielske serpentíny na tých najterénnejších pneumatikách, nám neustále pokladalo otázku, že ako, preboha, toto auto jazdí na tých cestných? Špeciálne po príhode kolegov zo Švajčiarska, ktorý s Defenderom Octa v serpentínach stíhali Lamborghini, ktoré vraj vôbec nešlo pomaly. Ale predsa len, sú tu aj nejaké negatíva.
Prvé mínus je očividné a vychádza z obmedzenia maximálnej rýchlosti. Ak si vyberiete offroadové pneumatiky, rovno k nim okrem zvýšeného hluku od cesty dostávate aj obmedzovač, ktorý vás zasekne na úrovni 160 km/h. Pri premiére v Nemecku nám naznačovali, že toto obmedzenie je nemenné, čo by znamenalo, že aj po prezutí auta vás utne pri 160-tke. Teraz to už vyzerá, že tento obmedzovač je možné upraviť u predajcov, a tým pádom sa vám odomkne maximum na úrovni 250 km/h.

A druhé negatívum je v nastavení elektroniky. Akokoľvek je podvozok fenomenálny, Land Rover nechce riskovať súdne spory a tak je stabilizácia aj po vypnutí aktívna. V prípade výjazdov zo zákruty vás tak môže nepríjemne držať na uzde a tým pádom sa nedá využívať maximálny potenciál pohonu.

Najschopnejší Defender v teréne
Keď však spomíname potenciál, s Defenderom ostať na asfalte by bolo hriechom. Špeciálne, keď model Octa je Land Roverom označovaný ako tá najterénnejšia verzia, ktorá sa dá kúpiť. V maxime ponúkne svetlú výšku 32 centimetrov. Vďaka 6D dynamickému podvozku si vie prakticky každé koleso žiť vlastným životom, čo ponúka fantastické možnosti kríženia a zvládanie náklonov. Jedinú nástrahu, ktorú sme v 800 hektárovom areáli Les Comes nevyskúšali, bola brodivosť vodou s hĺbkou jedného metra. A áno, stále sme sedeli v rovnakom aute, s akým sme sa deň predtým preháňali po okreskách.

Rally Dakar a Defender
Čerešničkou na torte bola predpoveď blízkej budúcnosti. Land Rover sa totiž od budúceho roku zúčastní Rally Dakar v novej produkčnej triede. A sem nasadí práve Defender Octa, ktorý prejde iba drobnými úpravami. Malou ochutnávkou je špeciálny jazdný režim Octa. Ten je určený pre športovú jazdu v teréne. Zmäkčuje podvozok, posúva viac krútiaceho momentu dozadu a hlavne, upravuje fungovanie ABS pre maximálny brzdný účinok. Na krátkej rýchlostnej skúške sme si to vyskúšali iba veľmi skromne. Kým sme sa rozkukali, už sme boli v cieli.
Oveľa veľavravnejšia bola jazda s inštruktorom, ktorý tu už zopár kôl odjazdil. Sledovať a byť v aute vo chvíli, keď sa ženie diaľničným tempom po vyjazdenej šotoline, ktorá je klzká takmer ako ľad, auto skáče na prevýšeniach, zavesenie dostáva neskutočné šupy a aj tak to celé nielenže funguje, ale je to aj zábavné a relatívne bezpečné, bol skutočne nezabudnuteľný zážitok. Po všetkých tých šmykoch a skokoch sa pokojne môžete s autom vydať na kávu do centra Barcelony. S takto úžasne všestranným autom sme skutočne ešte nejazdili.