Vyrába sa na Slovensku a pred konkurenciou z koncernu Volkswagen má minimálne dvojročný náskok. Cenovo dostupné a bezpečné elektrické vozidlo vďaka nemu už nie je vzdušným zámkom, ale realitou dostupnou v showroomoch. Otestovali sme Citroën ë-C3.
So štvrtou generáciou C3 prišiel Citroën s úplne prvým cenovo dostupným elektrickým autom z Európy. Samozrejme, niekto by mohol namietať, že prvým lacným autom na batérie je veď Dacia Spring, ale po prvé, ide o veľký kompromis v oblasti dynamiky, komfortu aj bezpečnosti (cestovať so Springom v noci po diaľnici je celkom horor) a po druhé, vyrába sa v Číne. Citroën ë-C3 sa vyrába v Európe, konkrétne v trnavskom závode Stellantisu a hoci maximálnou rýchlosťou len ľahko prekonáva zákonný limit 130 km/h, jeho jazdný prejav na ceste pôsobí oveľa dospelejšie.

Uviesť v súčasnosti cenovo dostupné elektrické vozidlo na trh si však vyžaduje veľké dávky kompromisov. Je potom na každom výrobcovi, ako kreatívny bude v nachádzaní úspor a šetrení nákladov. Pretože bez toho to jednoducho nejde a kompromisy musíte strpieť aj v prípade ë-C3, hoci nie sú na prvý pohľad tak do očí bijúce ako v prípade Dacie. Spring však stále boduje cenou, pretože aj v tej najdrahšej verzii Extreme je stále o štyri tisícky lacnejší ako Citroën ë-C3 vo výbave You Plus, ktorú pravdepodobne v cenníku prehliadnete a sústrediť sa budete na najvyšší stupeň výbavy Max za 25 990 €. A tu už cenový rozdiel medzi ë-C3 a Daciou Spring Extreme narastie na 6 000 €.
Citroën ë-C3 však ako jeden z prvých elektromobilov dokázal podliezť cenovú hranicu 25-tisíc eur, ktorá sa ešte pred niekoľkými rokmi zdala priam nedosiahnuteľnou. Základ totiž stojí 22 990 €.

Komfort jazdy
Minimálne jedným atribútom si však Citroën ë-C3 získava sympatie. Už štandardne je vybavený tlmičmi s hydraulickými dorazmi Citroen Advanced Comfort Suspension. Prečo je to dôležité a čo to vlastne je? Ide o klasické tlmiče, ktoré sú ale vylepšené o dve hydraulické komory navyše – jednu pre kompresiu (pri stlačení), druhú pre odskok (pri roztiahnutí). Ide o menej nákladné, ale funkčné riešenie ako vylepšiť komfort jazdy bez použitia vzduchového alebo aktívneho podvozka plného drahej elektroniky.

Pri prechádzaní malých nerovností tlmiče pracujú ako bežné – pružina tlmí nerovnosti a hydraulická kvapalina vo vnútri tlmiča pohlcuje nárazy. Pri väčších nerovnostiach (napr. veľké jamy alebo retardéry) sa už do hry zapájajú hydraulické dorazy, ktoré pomáhajú zmierniť extrémne pohyby podvozka. Keď sa koleso prudko stlačí (napr. v jamách), olej narazí na hydraulický doraz, ktorý zmierni doraz pružiny. To isté platí pri prudkom odskoku (napr. po prechode cez hranu retardéra). Spod podvozka tak nie sú počuť žiadne tvrdé rany, pretože auto nebuchne na doraz ako pri bežných tlmičoch. S vozidlom tak aj po skutočne rozbitých cestách môžete jazdiť rýchlo, pretože v kabíne nepociťujete otrasy, auto je stále výborne ovládateľné a vibrácie, ktoré sa nepodarí utlmiť podvozku, bezpečne pohltí hrubá pena, na ktorej v podstate sedíte.

Ambíciou konštruktérov Citroënu bolo vytvoriť najpohodlnejšie vozidlo vo svojom segmente a aj keď sme tieto vozidlá nemali v porovnaní bok po boku, Citroën ë-C3 po stránke komfortu jazdy prekonáva Mini Aceman, Renault 5 E-Tech, Hyundai Inster aj Dongfeng Box. Obzvlášť ten posledný mal problémy práve pri nerovnostiach, kedy pružiny dosiahli svoje limity a ten prvý na ceste divne poskakuje, čo nemusí byť každému príjemné. Na záver tejto časti už len doplníme, že Citroën ë-C3 stojí na podvozkovej platforme Smart Car, ktorú Stellantis vyvinul v spolupráci s indickým koncernom Tata.

Batožinový priestor a koncepcia
Batožinový priestor je síce možno na prvý pohľad menší svojim pôdorysom, ale je dostatočne hlboký, takže bez problémov doň naložíte tašky s týždňovým nákupom potravín či zložený športový kočík. Jeho základný objem je 310 litrov. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40. Pre používateľov, ktorí požadujú väčšiu prepravnú kapacitu, má Citroën v ponuke model C3 Aircross.

Zmeniť C3 z typického hatchbacku na moderný crossover s vyššou svetlou výškou bolo jedno z najlepších rozhodnutí, aké Citroën pri vývoji štvrtej generácie urobil. Špeciálne v prípade batériovej ë-C3 sa netreba obávať, že by sa svetlosť podvozka vyššia o 3 cm (spaľovacie verzie majú dokonca podvozok medzigeneračne vyšší o 6 cm) negatívne prejavila na stabilite vozidla v zákrutách alebo pri vyhýbacích manévroch. Citroën ë-C3 má totiž vďaka batérii nízko položené ťažisko. Zároveň sa do vozidla ľahšie nastupuje a poskytuje priestrannejší interiér s pohodlným sedením a vzdušným miestom nad hlavou. Navyše, ak zvyknete chodiť na chatu alebo sa kúpať niekde na prírodné jazerá, vyšší podvozok určite oceníte. Bočné prahy však nie sú dverami celkom prekryté.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE