Domov TESTY Nové vozidlá Lepšie terénne auto ako služobné. Nové SUV je hitom roka 2025

Lepšie terénne auto ako služobné. Nové SUV je hitom roka 2025

Pokiaľ automobilka nasadzuje špeciál do najvyššej kategórie Rally Dakar, terénne ambície zákazníkov by mali byť samozrejmosťou. A hlavne, keď vám vzadu hrdo svieti nápis 4×4. Preto sme novú Daciu Bigster zobrali do big terénu.

Toto SUV bude HIT. Je lepšie terénne auto ako služobné

Začíname klasikou, krížením náprav. Bigster tu má výborné predispozície. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies, ale svetlá výška 22 cm a nájazdové uhly 24° vpredu a 29° vzadu sú už serióznou výbavou. Opäť, zvykli sme si, že Dacia svoje SUV nerobí iba pekné, ale hlavne schopné. K tomu si ešte môžete vybrať režimy pre terénnu jazdu, ktoré upravujú reakciu plynu aj trakčnú kontrolu. My sme však pre väčšinu skúšok nechali zapnutý režim AUTO.

Dacia Bigster
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Počas kríženia sme si otestovali aj tuhosť karosérie. Dvere sa zatvorili bez praskotu, čo je vždy dobré znamenie. A keď už sme vonku, Bigster pôsobí ako Duster, ktorý však cvičil len zadok. Nafúknutá zadná časť prináša masívny nárast objemu batožinového priestoru, až 612 litrov. A to aj pri štvorkolke a dokonca s rezervou. A teda samotné kríženie, absolútne bez problémov.

Dacia Bigster
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na bežných cestách prekvapivo uhladený

Za volantom je cítiť, že sedíte vo veľkom aute. Ste vysoko, výhľad máte výborný, opäť aj na masívnu kapotu, rovnako ako v Dusteri. Vďaka predĺženému rázvoru o 4,5 cm má Bigster aj slušnú stabilitu v zákrutách. Áno, náklony karosérie sú, ale všetko je v rozumných medziach. Športové ambície tu jednoducho nehľadajte.

Dacia Bigster
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

O tom vás napokon presvedčí aj motor. Pod kapotou pracuje 1,2-litrový trojvalec s výkonom 130 koní, ktorému pomáha mild-hybrid so štartér-generátorom a malou batériou. Kvôli prítomnosti manuálnej prevodovky tu plachtenie s vypnutým motorom alebo nebodaj krátku elektrickú jazdu nečakajte. Ale práve vďaka hybridnej podpore vie auto plynulo zrýchliť bez potreby podradenia, čo by inak nebolo možné. Na veľké auto s malým motorom to zaváňa číslom, ktoré nechcete pri spotrebe vidieť. Ale v meste je hybrid prekvapivo efektívny. Jazdili sme za 6,7 až 7,1 litra, mimo mesta za 6,3. Len tá diaľnica už prináša osmičku, čo je u malých trojvalcov klasika.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výborný pomocník v teréne

Na nespevnenom podloží sme otestovali aj trakciu, ktorá na celoročných pneumatikách bola úplne bezproblémová. Pohon aktívne rozdeľuje hnaciu silu medzi predné a zadné kolesá, vždy v pomere, aký aktuálne vyhodnotí za správny. Ako vodič to okrem citu viete aj aktívne sledovať cez infotainment. Terénne zobrazenie prináša informácie o práci štvorkolky, uhly stúpania a náklonov, ale hlavne rýchly prístup ku kamerovému systému. Bigster dostal 360-stupňový kamerový obraz, ktorý síce nemá najvyššiu kvalitu v triede, ale je veľkým pomocníkom pri stúpaniach alebo zjazdoch.

Dacia Bigster
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Stúpania ho nezastavili

Vďaka kamere presne vidíte, kam práve smerujete a čo vás čaká za horizontom. To sa nám špeciálne hodilo pri poslednej skúške, ktorú sme si pripravili. Stúpania do rôznych kopcov s odlišnou náročnosťou aj povrchom. Štrkové podložie zvládol Bigster bez zaváhania, aj s rozjazdom. Komplikovanejšie bolo prudšie stúpanie na blatistom povrchu, ktoré si vyžiadalo prudší rozbeh. Ako finále tu bola kombinácia s ľahkým krížením a kombináciou hliny a piesku. To sa ukázalo ako limitný bod, keďže Bigster sa tu už naozaj trápil. Už-už sme to chceli vzdať, ale nakoniec sme ešte otestovali aj volič režimov. Mód pre nespevnené pieskové podložie zafungoval vynikajúco a väčšia možnosť prehrabávania nás doslova vyškriabala na vrchol.

Dacia Bigster
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pri zjazde sme si mohli vyskúšať aj asistent klesania, ktorý držal tempo stabilne na 6 km/h. Schopnosti Bigsteru v teréne sú teda úctyhodné a asi ako jediné drobné negatívum sa dá uviesť manuálna prevodovka, ktorá to celé sťažuje. Ale zase vám dáva plnú kontrolu nad autom a ešte tu využijete aj mild-hybrid, lebo vám motor plynule naštartuje, keď zhasne.

otočný ovládač na zmenu režimov jazdy v teréne
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Príliš drahý na Daciu?

Na záver Bigster symbolicky preliezol aj hranicu 30-tisíc eur. Testovaný kus vo výbave Extreme ponúka 18” disky, dva 10” displeje a kopec asistentov. To všetko za 30 741 €, ale je to takmer plnka. Za nás najväčšou výhodou je, že štvorkolku dostanete už v základnej výbave za 24 090 €. Tým je Bigster atraktívny aj pre firmy, ktoré hľadajú priestranné auto do náročnejších podmienok.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V prípade bežných zákazníkov odporúčame výbavu Expression. Pridajte k nej paket View (360- stupňová kamera) za 600 €, vyhrievanie sedadiel a volantu za 300 € a zmestíte sa do 27-tisíc eur. Za tie peniaze máte auto veľkosti Kodiaqu, kde si musíte stanoviť priority. Ak vám ide o cenu, schopnosti v teréne a celkovo odolnejšiu vizáž, Bigster naplní očakávania. Ak túžite po vyššej úrovni technológií, luxusnejších prvkoch či pohone 4×4 s automatom, treba kasičkou zatriasť viac.

Toto SUV bude HIT. Je lepšie terénne auto ako služobné

TECHNICKÉ ÚDAJE                                  
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 1 199 cm3
Max. výkon 96 kW/ 130 k
Max. krútiaci moment 230 Nm
Palivo benzín
Pohon AWD
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 570 mm
Šírka 1 813 mm
Výška 1 706 mm
Rázvor náprav 2 704 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 450 kg
Rozmer kolies 205/55 R19
Zrýchlenie 11,2 s
Maximálna rýchlosť 180 km/h
SPOTREBA
Mesto 6,7-7,1 l/100 km
Diaľnica 8,0 l/100 km
Okresky 6,3 l/100 km
Priemer 6,9 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 21 990 €
Základná cena testovanej verzie 28 090 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠéf Hyundai N ľutuje zánik modelov i20 N a i30 N
Autá milujem od útleho veku a profesionálne im venujem od roku 2016. Mojou doménou sú videá, kde snažím o autách hovoriť ľudskou rečou a zameriavam sa na veci, ktoré bežný zákazník najviac vníma. Keď ale príde na športové auto, vždy rád nechám vyznieť svoju lásku k motoršportu a rýchlej jazde.