Nových áut s cenou nižšou ako 20 000 eur je v súčasnosti, bohužiaľ, čoraz menej. Ak sa aj nejaké nájdu, ide väčšinou o malé hatchbacky segmentu B, ktoré sú vhodné skôr pre jednotlivcov alebo pár. Nájsť také vozidlo, ktoré spĺňa parametre rodinného, s dostatočným vnútorným priestorom a objemným kufrom, je v tejto cenovej hladine síce náročnejšie, ale nie úplne nemožné. Jedným z kandidátov je aj Citroen C3 Aircross vyrábaný v trnavskom závode Stellantisu, ktorý sa k nám tento raz dostal v základnej motorizácii a strednej výbave.
Začnime úplne vzadu. Batožinový priestor má v základnom prevedení až 460 litrov. Je dostatočne dlhý aj široký a jeho hĺbku si môžete prispôsobiť variabilnou podlahou. Model C3 Aircross je dokonca k dispozícii a s tretím radom sedadiel, čím ide o najkompaktnejšie 7-miestne vozidlo predávané na slovenskom trhu. Po sklopení zadných sedadiel narastie objem kufra až na 1600 litrov, nevznikne však rovná podlaha, ale zadné sedadlá vytvárajú menší schodík.

Medzigeneračne Aircross narástol do všetkých rozmerov, na dĺžku teraz meria takmer 4,4 metra. Zachováva si nafúknutejšiu karosériu, čo sľubuje pohodlné nastupovanie a dostatočný priestor nad hlavou. Vozidlo stojí na koncernovej platforme Smart Car, ktorá je určená pre tie cenovo najdostupnejšie autá. Svedčí o tom jednoduchá zadná náprava s torznou priečkou. Napriek tomu štandardne používa tlmiče s hydraulickými dorazmi, ktoré podstatne vylepšujú komfort jazdy najmä v mestskej premávke.

Interiér
V kabíne je oveľa menej poznať, že ide o low-cost vozidlo ako napríklad v prípade modelov značky Dacia. Priestor v interiéri oživujú farebné motivačné heslá, látkové čalúnenie častí palubnej dosky, prístrojová doska má podobu skôr head-up displeja a hoci volant má menší priemer, nie je položený až tak nízko ako napríklad vo vozidlách značky Peugeot. Od strednej výbavy Plus je vozidlo vybavené aj dotykovou obrazovkou. Tá síce veľa funkcií neponúka, pretože C3 Aircross si stále zachováva veľa analógových tlačidiel, ale k infotainmentu je možné bezdrôtovo pripojiť mobilný telefón.

Lenže niektoré prvky výbavy, ktoré sú už aj v tomto segmente dávno štandardom, Citroen v prípade modelu C3 Aircross neponúka. Spomenúť môžeme napríklad bezkľúčový vstup alebo štartovanie. Otvárať dvere a štartovať musíte kľúčom, nenachádza sa tu ani elektrické otváranie dverí batožinového priestoru. Kuriozitou tiež je, že vozidlo nedisponuje v žiadnej verzii ani otáčkomerom. V prípade mild-hybridu s automatickou prevodovkou to nie je až tak podstatné, ale ak sa za volant tohto vozidla s manuálnou prevodovkou posadí začínajúci vodič, môže pociťovať jeho absenciu.

Podobný typ vozidla ako C3 Aircross radi vyhľadávajú staršie osoby kvôli dobrému výhľadu, pohodlnému nastupovaniu a dostupnej cene. V tomto prípade však odporúčame si najmä to nastupovanie vyskúšať, pretože Aircross má relatívne široké prahy, ktoré nie sú celé prekryté dverami. Takže ak sa ocitnete mimo asfalt, je dobré ísť vozidlo hneď potom opláchnuť od nečistôt.

Základná motorizácia so skromným výkonom
Po mild-hybride s dostatočným výkonom 145 koní sme vyskúšali základnú motorizáciu s výkonom 101 koní spojenú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Medzi prednými sedadlami sa v tejto verzii nachádza klasická ručná brzda, čo je dôvod, pre ktorý ani v najvyššej výbave Citroen neponúka lakťovú opierku so schránkou na uloženie vecí. Pri dlhších cestách, ktoré vozidlu nerobia problém, by sme lakťovú opierku určite privítali.

Priestoru na zadných sedadlách je dostatok, no ani tu nenájdeme vyklápajúcu sa stredovú časť, takže aj cestujúci na zadných sedadlách sú ochudobnení o lakťovú opierku s držiakmi na poháre alebo plechovky. Zadné sedadlá nie je možné posúvať ani polohovať ich operadlá. Úchyty ISOFIX sa nachádzajú na krajných sedadlách za vreckami so zipsom, čo z dlhodobého hľadiska nemusí byť úplne najšťastnejšie riešenie.

Základnej motorizácie, benzínového preplňovaného trojvalca s objemom 1,2 litra, sa určite netreba báť. Ochotne sa nechá vytáčať a je príjemne živý aj v stredných otáčkach. Páka manuálnej prevodovky je veľká a Citroen citeľne zapracoval na hladkosti radenia jednotlivých prevodových stupňov. Občas sme mali problémy s podradením z piateho na štvrtý prevodový stupeň, inak manuálnej prevodovke nemáme čo vyčítať.

Cena a výbava
Cenou začína Citroen C3 Aircross na sume 17 490 €. Ide o benzínovú jedna-dvojku s manuálnou prevodovkou a výbavou You. Tá okrem všetkých povinných prvkov podľa nariadení EÚ obsahuje aj tempomat, LED denné svetlá, 16-palcové kolesá, 6 airbagov alebo výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný volant. Súčasťou tejto výbavy nie je napríklad dotyková obrazovka. Konkurenčná Dacia Duster s pohonom na LPG stojí momentálne na cent rovnako, Jogger sa predáva od 16 700 €. Pravdepodobnejšie však siahnete minimálne po strednom stupni výbavy Plus so zadnou parkovacou kamerou, automatickou klímou, elektricky ovládanými zadnými oknami, volantom potiahnutým umelou kožou a 17-palcovými kolesami za 18 990 €. Za tretí rad sedadiel sa pripláca 1000 €, za metalízu 600 € a na tisícku vás vyjde aj balík Winter s prednými hmlovkami a vyhrievanými prednými sedadlami, čelným oknom a volantom.

Zatiaľ sme ešte nemali možnosť otestovať C3 Aircross v 7-sedadlovej konfigurácii. Predpokladáme, že tretí rad sedadiel bude vyslovene núdzový, ale možno Citroen niečím prekvapí. Objemom kufra to však nebude. S vytiahnutými sedadlami podľa tabuliek zostane na batožinu len 40 litrov a po ich sklopení ponúkne menší objem ako Aircross s 5 sedadlami. Napriek kompaktným rozmerom je model v 5-sedadlovom usporiadaní šikovné auto za normálne peniaze, ktoré dokáže splniť aj funkciu rodinného vozidla pre rodiny s jedným alebo aj dvoma deťmi. Pozitívom je hlboký batožinový priestor, vyššia stavba karosérie s vyššou svetlou výškou a mnohých tiež poteší možnosť konfigurácie dvojfarebnej karosérie.

Záver
Mild-hybrid je pre C3 Aircross určite lepšou voľbou, no pokiaľ vám to váš rozpočet nedovoľuje, aj základná motorizácia s manuálom je pre toto vozidlo postačujúca. Pripraviť sa však treba na spotrebu vyššiu v priemere o 1,5 litra. Mild-hybrid dokáže v kombinovanom cykle a predovšetkým v meste jazdiť okolo hodnoty 5,5 l/100 km, tu sme sa pohybovali v priemere okolo 7 litrov.
Podrobnejšie sme sa vozidlu venovali vo videorecenzii na Youtube.