Môže Volkswagen Passat ostať tradičným moderným, efektívnym a biznisovým kombi aj v plug-in hybridnej verzii a zaujať tým firemných zákazníkov a ekologickejšie zmýšľajúcich vodičov? Zisťovali sme v teste variantu eHybrid s preplňovanou benzínovou jedna-päťkou, elektromotorom a 19,7 kWh batériou.
Nejde však len o taký hocijaký plugin, pretože dvierka na ľavom prednom blatníku umožňujú prístup k nabíjaciemu portu, ktorý medzigeneračne posilnil nielen čo sa týka nabíjania striedavým prúdom (z 3,6 na 11 kW), ale obsahuje aj port na nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW. Pri domácom nabíjaní alebo nabíjaní v práci to síce nehrá až takú rolu, ale pri služobných cestách alebo rodinných výletoch ide o významnú pomoc v tom zmysle, že v prípade zastávky na občerstvenie alebo obed je možné batériu nabiť už v priebehu 30 minút. Keďže Passat, podobne ako Superb iV, výborne funguje na dlhých trasách v hybridom režime, spotreba paliva vie aj v náročnejších podmienkach z hľadiska dynamiky či profilu trasy dosiahnuť hodnoty porovnateľné s naftovými motorizáciami. A v meste dokáže zajazdiť s ešte výraznejšie nižšou spotrebou paliva aj pri vybitej batérii, takže eHybrid dáva zmysel aj ľuďom, ktorí bývajú napríklad na sídliskách.

Passat eHybrid by v Číne nazvali ako superhybrid, pretože sa dokáže nabíjať jednosmerným prúdom a na jedno nabitie prejsť viac ako 100 kilometrov. Táto druhá generácia plug-in hybridného pohonu je podstatne prepracovanejšia ako tá prvá, takže pokiaľ máte skúsenosti s predošlou generáciou a nepresvedčila vás, nad týmto eHybridom nelámte palicu a dajte mu druhú šancu. Vývoj totiž v tejto oblasti postupuje rýchlo dopredu a eHybrid v takomto prevedení dáva skutočne zmysel.

Dve výkonové verzie
V cenníku sa nachádzajú dve verzie Passatu eHybrid. Slabšia, ktorú sme testovali aj my, má systémový výkon 204 koní. Silnejšia ponúka až 272 koní. V oboch prípadoch pod prednou kapotou nájdete benzínový štvorvalec 1,5 TSI, ktorý je v slabšej konfigurácii naladený na 110 kW a v silnejšej na 130 kW. Výkon elektromotora 85 kW je v oboch prípadoch identický. Papierovo je slabšia verzia eHybrid v zrýchlení z nuly na stovku pomalšia o 1 sekundu (8,1 sekundy vs 7,1 sekundy) a má o 5 km/h nižšiu maximálnu rýchlosť (220 km/h vs 225 km/h). O prenos krútiaceho momentu na kolesá (250 Nm, silnejší variant má 360 Nm) sa stará dvojspojková 6-stupňová prevodovka DSG s mokrými spojkami, ktorá prevodové stupne radí aj v prípade jazdy na elektrický pohon.

V minulosti niektoré plug-in hybridné systémy boli konfigurované tak, aby sa spaľovací motor na niekoľko sekúnd, minút alebo prejazdených kilometrov aktivoval pre potreby jeho zahriatia. To však zvyšovalo emisie aj spotrebu pri krátkych trasách, čo nedávalo ekonomický zmysel, preto sú nové spaľovacie jednotky konštrukčne prispôsobené tomu, že môžu byť aktivované vo vysokých otáčkach alebo diaľničných rýchlostiach. Podobne ako pri plne elektrických vozidlách aj Passat eHybrid ponúka výber z troch režimov rekuperácie vrátane automatického režimu, ku ktorému sme nemali zásadné výhrady.

Manažment energií
Prvá generácia takisto ponúkala možnosť dobíjania batérie spaľovacím motorom. Kto to niekedy skúsil, určite potvrdí, že tento spôsob nabíjania batérie nie je efektívny, pretože nabíjanie batérie je pomalé a spotreba paliva vysoká. Druhá generácia pohonu eHybrid preto túto možnosť už vôbec nemá. V menu infotainmentu si však ako vodič môžete nastaviť, koľko percent batérie si má vozidlo zachovať, napríklad pre prípad, že váš cieľ cesty je v nejakej nízkoemisnej zóne. Po znížení stavu nabitia batérie na zvolenú hranicu začne vozidlo poháňa výlučne spaľovací motor až kým vozidlo manuálne neprepnete do elektrického režimu.
Reálny dojazd na elektrickú energiu sa pohybuje okolo 110 km. Samozrejme, čím viac vozidlo používate na rýchlych cestách, tým viac klesá dojazd. Preto v meste môžete rátať s dojazdom okolo 120 km, na diaľniciach to potom klesne na cca 80. Pri teste sme sa snažili simulovať život vodiča, ktorý nemá možnosť nabíjať batériu doma ani v práci. Vozidlo sme nabíjali iba pri návšteve obchodov alebo detských ihrísk. Po týždni takéhoto používanie sme dosiahli kombinovanú spotrebu 3,5 litra benzínu a 6,6 kWh elektrickej energie na 100 km.

Záver
Volkswagen Passat eHybrid je mimoriadne univerzálne kombi, ktoré dokáže využívať nielen sieť čerpacích staníc ale aj nabíjaciu infraštruktúru, čím sa stáva plnohodnotným členom elektrifikovanej budúcnosti. S výborným elektrickým dojazdom, kultivovaným pohonom, vysokým komfortom a modernými technológiami ide o jedno z najlepších plug-in hybridných áut v segmente. Pokiaľ hľadáte reprezentatívne a praktické vozidlo s možnosťou každodennej jazdy bez emisií a Passat vám je sympatickejší ako Superb, existuje len veľmi málo argumentov, prečo si ho nevybrať.
Z hľadiska ešte lepšieho komfortu, prémiovejšieho pocitu a lepšej dynamiky sme síce viac naklonený plne elektrickému modelu ID.7, ale pokiaľ nie ste pripravení sa úplne vzdať tankovania a slobody z toho vyplývajúcej, Passat eHybrid je výborným kompromisom, ktorý prináša to najlepšie zo sveta tradičných áut aj elektromobility. Jedinou väčšou daňou za efektívny a tichý pohon je menší batožinový priestor. Passat eHybrid má objem kufra 510 litrov, kým spaľovací Passat ponúka až 690 litrov. Je to v dôsledku toho, že kufor eHybridu je plytší.

Pokiaľ vás zaujíma, ako tento nový plug-in hybridný systém od koncernu Volkswagen správa na dlhých cestách a ako dokáže kombinovať pohon spaľovacieho motora a elektromotora, prečítajte si test vozidla Škoda Superb iV, s ktorým sme absolvovali cestu na Worthersee. Test klasického Passatu s motorom 2,0 TDI, v ktorom sme sa podrobnejšie venovali interiéru, nájdete TU.

Základná cena VW Passat eHybrid je v súčasnosti 41 690 €. Vozidlo v našej konfigurácii malo výbavu Elegance, ktorá je cenníkovo ohodnotená na 50 090 €. Passat 2,0 TDI vo výbave Elegance stojí od 48 890 €, čo je skutočne malý rozdiel. Elektromobil VW ID.7 Tourer so 77 kWh batériou a udávaným dojazdom 607 km stojí od 52 090 €.