Čínske automobilky do Európy neprišli predávať lacný tovar. Bohužiaľ, u nás na čínske autá za čínske ceny môžeme zabudnúť.
Napriek tomu sú čínske modely pre tradične značky na európskom trhu tvrdou konkurenciou, ktorá sa začína prejavovať už aj v číslach štatistík predaja. Tento rok zažíva Slovensko explóziu príchodov nových značiek na trh. Za posledných 20 rokov v našej krajine nepribudlo toľko nových automobiliek ako práve za posledných 7 mesiacov. Jedným z nováčikov je aj čínska technologická značka Xpeng, ktorá vznikla preto, aby Tesle znepríjemnila v Číne život.
Na Slovensku sú zatiaľ v ponuke 3 modely značky Xpeng – crossover G6, manažérsky sedan P7 a luxusné päťmiestne SUV G9. Do redakcie sa nám ako prvý dostal práve posledný menovaný.

Čo je Xpeng?
Ako vnímať značku Xpeng, čo je vlastne zač? Ide o prémiového výrobcu predávajúceho plne elektrické vozidlá za ceny pohybujúce sa na hranici medzi prémiou a mainstreamom. Xpeng G9 vo verzii Performance je prémiovým SUV kvalitou vypracovania aj výkonom, pričom vo svojej najvybavenejšej verzii stojí o 20-tisíc eur menej ako menej výkonné a pomalšie Audi SQ6 e-tron v základe. Takže takto sa veci majú.

Tri verzie
Model G9 je dostupný v troch verziách. Prvou je verzia Standard Range s jedným elektromotorom s výkonom 230 kW (313 koní) a krútiacim momentom 430 Nm poháňajúcim zadné kolesá. Tento model používa LFP batériu s kapacitou 78,2 kWh, schopnú nabíjať sa maximálnym výkonom 260 kW a podľa normy WLTP disponuje dojazdom 460 km. Cena tohto modelu je stanovená na sumu 59 990 €. Na porovnanie, základná verzia Audi Q6 e-tron, ktoré je o 12 cm kratšie ako Xpeng G9, má elektromotor s výkonom 185 kW (252 koní), krútiaci moment 450 Nm, 83 kWh batériu a základnú cenovku 62 660 €. Samozrejme, je to Audi, takže ďalšie desaťtisíce eur si pripravte na doplnkovú výbavu.
To Xpeng má všetko už v štandardne, a čo mu chýba, nachádza sa v balíku výbavy Premium Comfort & Audio za necelých 4 000 € a túto investíciu vám určite odporúčame podstúpiť. V rámci neho dostanete čalúnenie sedadiel jemnou kožou Nappa, masážne programy na 4 sedadlách a audiosystém Dynaudio s priestorovým zvukom Dolby Atmos.

Poďme ale ďalej, na prostrednú verziu Long Range za 64 990 €, ktorá takisto používa jeden elektromotor s výkonom 313 koní, ale už je vybavené NMC batériou s kapacitou až 98 kWh, vďaka čomu prejde podľa WLTP na jedno nabitie 570 km. NMC batéria sa dokáže nabíjať výkonom až 300 kW, takže nabitie batérie z 10 na 80 % je záležitosťou len 20 minút.

G9 Performance
Nám sa do rúk dostala verzia G9 Performance s 98 kWh NMC batériou, avšak už dvojicou elektromotorov zabezpečujúcich pohon všetkých kolies, s celkovým výkonom 405 kW (550 koní) a krútiacim momentom 717 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,9 sekundy, dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h a podľa WLTP prejde 520 km. Xpeng G9 používa 800 V architektúru. Udávaný maximálny nabíjací výkon je 300 kW. Nám sa na nabíjacej stanici ZSE podarilo dosiahnuť aj 320 kW. Pokiaľ by vás ani tieto hodnoty nepresvedčili, v západnej Európy je už dostupný Xpeng G9 v modernizovanej podobe s maximálnym nabíjacím výkonom 525 (!) kW. Nabitie z 10 na 80 % v takom prípade trvá smiešnych 12 minút. To je čas, za aký si v lete nestihnete ani kúpiť a zjesť nanuk. Ale aby sme nezabudli na cenu – Xpeng G9 Performance je u nás dostupný za 73 490 €.

Rozmery
Vonkajšie rozmery G9 sú 4891 x 1937 x 1680, čiže ide o plnohodnotné rodinné SUV. Verzia Performance je kvôli použitiu vzduchového podvozka nižšia o 1 cm. Rázvor je dlhý necelé 3 metre (2998 mm). Hmotnosťou pritom na tom vôbec nie je zle. Keď si vezmeme do úvahy, že so sebou nosí takmer 100 kWh batériu, hodnota 2340 kg je viac ako akceptovateľná. Matný zelený lak Kaitoke Green Matte na testovacom vozidle je za príplatok 1 290 €, 21-palcové mnoholúčové disky kolies s pneumatikami Michelin Pilot Sport EV rozmerom 255/45 R21 sú štandardom.

Pokračovanie na ďalšej strane





































