Domov TESTY Nové vozidlá Tento rok som šoféroval 30 nových áut. TOTO na mňa urobilo najväčší...

Tento rok som šoféroval 30 nových áut. TOTO na mňa urobilo najväčší dojem

Nevedel by som ich vymenovať spamäti všetky. Hoci dnes sa už vyslovene zlé autá prakticky nevyrábajú, niektoré upadnú do balíka priemernosti a človek si na nich už o niekoľko týždňov ani nespomenie. Potom sú autá, ktoré dokážu vyvolať pozitívne emócie jednotlivými komponentmi alebo niektorými svojimi vlastnosťami. A napokon raz za čas sa objaví auto, na ktoré sa nezabúda. A nemusí byť pritom ani zvučnej značky a stáť nedosiahnuteľne veľa.

Najlepšie nové auto, ktoré sme tento rok šoférovali! (50+ testovaných)

Čínske automobilky do Európy neprišli predávať lacný tovar. Bohužiaľ, u nás na čínske autá za čínske ceny môžeme zabudnúť. Napriek tomu sú čínske modely pre tradične značky na európskom trhu tvrdou konkurenciou, ktorá sa začína prejavovať už aj v číslach štatistík predaja. Tento rok zažíva Slovensko explóziu príchodov nových značiek na trh. Za posledných 20 rokov v našej krajine nepribudlo toľko nových automobiliek ako práve za posledných 7 mesiacov. Jedným z nováčikov je aj čínska technologická značka Xpeng, ktorá vznikla preto, aby Tesle znepríjemnila v Číne život.

Na Slovensku sú zatiaľ v ponuke 3 modely značky Xpeng – crossover G6, manažérsky sedan P7 a luxusné päťmiestne SUV G9. Do redakcie sa nám ako prvý dostal práve posledne menovaný.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Čo je Xpeng?

Ako vnímať značku Xpeng, čo je vlastne zač? Ide o prémiového výrobcu predávajúceho plne elektrické vozidlá za ceny pohybujúce sa na hranici medzi prémiou a mainstreamom. Xpeng G9 vo verzii Performance je prémiovým SUV kvalitou vypracovania aj výkonom, pričom vo svojej najvybavenejšej verzii stojí o 20-tisíc eur menej ako menej výkonné a pomalšie Audi SQ6 e-tron v základe. Takže takto sa veci majú.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Model G9 je dostupný v troch verziách. Prvou je verzia Standard Range s jedným elektromotorom s výkonom 230 kW (313 koní) a krútiacim momentom 430 Nm poháňajúcim zadné kolesá. Tento model používa LFP batériu s kapacitou 78,2 kWh, schopnú nabíjať sa maximálnym výkonom 260 kW a podľa normy WLTP disponuje dojazdom 460 km. Cena tohto modelu je stanovená na sumu 59 990 €. Na porovnanie, základná verzia Audi Q6 e-tron, ktoré je o 12 cm kratšie ako Xpeng G9, má elektromotor s výkonom 185 kW (252 koní), krútiaci moment 450 Nm, 83 kWh batériu a základnú cenovku 62 660 €. Samozrejme, je to Audi, takže ďalšie desaťtisíce eur si pripravte na doplnkovú výbavu. To Xpeng má všetko už v štandardne, a čo mu chýba, nachádza sa v balíku výbavy Premium Comfort & Audio za necelých 4 000 € a túto investíciu vám určite odporúčame podstúpiť. V rámci neho dostanete čalúnenie sedadiel jemnou kožou Nappa, masážne programy na 4 sedadlách a audiosystém Dynaudio s priestorovým zvukom Dolby Atmos.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Poďme ale ďalej, na prostrednú verziu Long Range za 64 990 €, ktorá takisto používa jeden elektromotor s výkonom 313 koní, ale už je vybavené NMC batériou s kapacitou až 98 kWh, vďaka čomu prejde podľa WLTP na jedno nabitie 570 km. NMC batéria sa dokáže nabíjať výkonom až 300 kW, takže nabitie batérie z 10 na 80 % je záležitosťou len 20 minút.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

G9 Performance

Nám sa do rúk dostala verzia G9 Performance s 98 kWh NMC batériou, avšak už dvojicou elektromotorov zabezpečujúcich pohon všetkých kolies, s celkovým výkonom 405 kW (550 koní) a krútiacim momentom 717 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,9 sekundy, dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h a podľa WLTP prejde 520 km. Xpeng G9 používa 800 V architektúru. Udávaný maximálny nabíjací výkon je 300 kW. Nám sa na nabíjacej stanici ZSE podarilo dosiahnuť aj 320 kW. Pokiaľ by vás ani tieto hodnoty nepresvedčili, v západnej Európy je už dostupný Xpeng G9 v modernizovanej podobe s maximálnym nabíjacím výkonom 525 (!) kW. Nabitie z 10 na 80 % v takom prípade trvá smiešnych 12 minút. To je čas, za aký si v lete nestihnete ani kúpiť a zjesť nanuk. Ale aby sme nezabudli na cenu – Xpeng G9 Performance je u nás dostupný za 73 490 €.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Rozmery

Vonkajšie rozmery G9 sú 4891 x 1937 x 1680, čiže ide o plnohodnotné rodinné SUV. Verzia Performance je kvôli použitiu vzduchového podvozka nižšia o 1 cm. Rázvor je dlhý necelé 3 metre (2998 mm). Hmotnosťou pritom na tom vôbec nie je zle. Keď si vezmeme do úvahy, že so sebou nosí takmer 100 kWh batériu, hodnota 2340 kg je viac ako akceptovateľná. Matný zelený lak Kaitoke Green Matte na testovacom vozidle je za príplatok 1 290 €, 21-palcové mnoholúčové disky kolies s pneumatikami Michelin Pilot Sport EV rozmerom 255/45 R21 sú štandardom.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Systémy autonómnej jazdy

Xpeng je automobilkou, ktorá si špeciálne dáva záležať na technologickej výbave svojich vozidiel. Jej cieľom je časom ponúknuť plne autonómne vozidlá a aj model G9 je vybavený technológiami, ktoré v rámci všetkých platných európskych predpisov dokážu riadiť vozidlo s minimálnymi zásahmi vodiča. Automobil dokáže automaticky meniť pruh na diaľnici, samostatne dokáže prejsť kruhovým objazdom, číta signály na semaforoch a vie automaticky zaparkovať. Používanie automatického parkovacieho systému je mimoriadne jednoduché. Keďže systém neustále sleduje a skenuje okolie vozidla, pri vyvolaní funkcie prakticky okamžite dostanete na výber zo všetkých voľných miest v okolí. Potom len stačí kliknúť na príslušné miesto na obrazovke a vozidlo začne s parkovacím manévrom. Samotné parkovanie je rovnako rýchle ako keby ovládal vozidlo človek a vozidlo zastane presne uprostred. Skutočne pôsobivé.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Na karosérii sa nachádza celkovo 12 kamier. Predné svetlomety majú široký svetelný kužeľ aj dlhý dosvit, avšak neponúkajú matrixovú funkciu. Čo je však väčší problém a touto funkciou sme neboli spokojní, je veľmi pomalé prepínanie medzi stretávacím ia diaľkovými svetlami. Na diaľnici Xpeng v tme osvetľoval prakticky každé druhé vozidlo idúce na opačnej strane, pretože reakcia na svetelné podnety bola príliš pomalá.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Nie všetko je dokonalé

Kryt nabíjacieho portu sa vysúva a zasúva elektricky prostredníctvom ovládania na dotykovej obrazovke alebo tlačidlom na kľúči. Pri jednom z nabíjaní sme batériu vozidlami z 18 na 80 % nabili za menej ako 20 minút s priemerným nabíjacím výkonom viac ako 200 kW. Dvere prekvapia v pozitívnom aj negatívnom zmysle. Všetky bočné okná sú bezrámové, čo na takomto SUV vyzerá obzvlášť dobre, no následkom toho je trochu vyšší aerodynamický hluk na diaľnici. Xpeng G9 sme jazdili po týždni strávenom s BYD Seal U a ten na diaľnici poskytoval o niečo lepší akustický komfort. Čo sa týka vysúvateľných kľučiek dverí, radšej by sme boli za klasické riešenie. Batožinový priestor má základný objem 660 litrov. Nabíjacie káble je možné prevážať v priestore dvojitého dna alebo pod prednou kapotou, kde sa nachádza ďalší, 71-litrový úložný priestor.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Čo sa týka úžitkových vlastností, konkurencia v tomto smere ponúka lepšie riešenia. Xpeng G9 nedisponuje výrezom na prepravu dlhších predmetov ani sklápateľným sedadlom uprostred, pretože zadné sedadlá sú delené v pomere 40:60. Po sklopení zadných sedadiel nevznikne rovná podlaha, ale dosť veľký schod. Úchyty ISOFIX na krajných zadných sedadlách sú mimoriadne ťažko prístupné. Na druhú stranu, zadné sedadlá poskytujú nadpriemerný komfort. Nielen z hľadiska priestoru, ale aktivovať si tu môžete vyhrievanie, ventiláciu aj masážny program. Majú polohovateľnú bedrovú opierku aj sklon operadla, nedajú sa však posúvať.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Infotainment a ovládanie

Xpeng, podobne ako aj mnohé iné svetové značky, upriamuje pozornosť na dotykovú obrazovku pred vodičom. Fyzické tlačidlá redukuje na minimum. Zopár sa ich nachádza na volante, tie klasické nájdete aj na paneli vodičových dverí, ale samotná palubná doska či stredový tunel sú vypracované bez nich. Tlačidlo výstražných svetiel sa nachádza na strešnom paneli. Aj také základné funkcie, ako je nastavovanie volantu alebo smerom fúkanie vzduchu z ventilácie, sa vykonáva prostredníctvom centrálnej obrazovky. Niektoré funkcie, ako napríklad nastavenie jazdných režimov, by mohli byť prístupnejšie.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Čo sa týka kvality spracovania, boli sme nadmieru spokojní. Interiér je veľmi príjemný a komfortný a nejednému z nás pripomínal Hyundai Santa Fe, ktorý má jeden z najlepších a najpríjemnejších interiérov súčasnosti. Infotainment má bleskurýchle reakcie a jednotlivé kamery špičkové zobrazenie. Na stredovom tuneli sa nachádzajú dva držiaky na poháre, dve bezdrôtové nabíjačky mobilných telefónov s chladením a masívna lakťová opierka potiahnutá jemnou kožou, ktorá je otvárateľná zo strany vodiča aj spolujazdca. Displej pred spolujazdcom je takisto štandardom. Z pozície vodiča je jeho obraz takmer neviditeľný, takže spolujazdec na ňom môže sledovať počas jazdy filmy alebo iný zábavný audiovizuálny obsah. Súčasťou aplikácií môžu byť rôzne streamovacie platformy vrátane napríklad Disney+, Apple TV, Prime video alebo Youtube. K maximálnemu luxusu chýbajú obrazovky pre zadných pasažierov, ktoré sa nenachádzajú ani v príplatkovej výbave.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Dojazd a spotreba

Udávaný dojazd 520 km sa nám podarilo dosiahnuť. Xpeng G9 mimoriadne pozitívne prekvapil najmä v mestskej premávke. Tu totiž bez väčších problémov dokáže jazdiť so spotrebami od 11 do 15 kWh na 100 km, čo sú čísla, aké spravidla dosahujú malé mestské elektromobily. Na diaľnici sa reálny dojazd pohybuje okolo hodnoty 400 km, čo je o štvrtinu viac, ako sa nám podarilo dosiahnuť napríklad s modelom Kia EV9. Pri rýchlosti 130 km/h sa totiž spotreba energie pohybuje na úrovni 23,5 kWh/100 km. Hyundai IONIQ 5 s pohonom všetkých kolies jazdí pri tejto rýchlosti za cca 26 kWh/100 km, Mercedes EQS sa pohybuje okolo hodnoty 28 kWh a Kia EV9 atakuje 30 kWh/100 km.

Pokiaľ vás zaujímajú ešte podrobnejšie informácie o tomto vozidle, určite si pozrite našu videorecenziu.

Najlepšie nové auto, ktoré sme tento rok šoférovali! (50+ testovaných)

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!