Mercedes-Benz EQE SUV je prvým plne elektrickým SUV modelom, ktoré si pod svoje krídla zobrala divízia AMG. Tá zákazníkom ponúka dve prevedenia – verziu 43 a 53. Obe majú dvojicu elektromotorov, v redakcii sme vyskúšali variant 43.
Dizajn Mercedesu EQE SUV je plne podriadený aerodynamike. Tvar karosérie je prispôsobený nízkemu aerodynamickému odporu vzduchu a s hodnotou len 0,25 ide skutočne o najaerodynamickejšie SUV v súčasnom portfóliu značky Mercedes. Hladké línie karosérie, mnoholúčové disky kolies s nahusto naskladanými lamelami, zapúšťajúce sa kľučky dverí, zadný difúzor, to všetko tu je, aby bolo vozidlo na ceste aerodynamicky čo najúčinnejšie.

Novinkou v prípade verzie AMG je špecifická plaketa na kapote motora s erbom AMG namiesto hviezdy Mercedes. Vôbec po prvýkrát zdobí aj čisto elektrické vozidlo Mercedes-AMG. Špecifický predný nárazník ja lakovaný vo farbe karosérie, to isté platí aj o krytoch výrezov kolies a zadnom nárazníku. Aerodynamicky optimalizované disky AMG majú priemer 21 alebo 22 palcov.

Batožinový priestor
Podlaha v interiéri je úplne rovná, čo privíta prípadný piaty cestujúci sediaci vzadu uprostred. Batožinový priestor má základný objem 520 litrov a dvojité dno pre uloženie nabíjacieho príslušenstva. Podlaha batožinového priestoru je položená trochu vyššie, pretože svoje miesto si tu vyžiadal vzadu umiestnený elektromotor. V testovacom vozidle nechýbalo ani elektricky vysúvateľné ťažné zariadenie. Pod prednou kapotou EQE SUV neponúka dodatočný odkladací priestor. Základná variabilita batožinového priestoru je zachovaná polohovateľnými operadlami zadných sedadiel.

Interiér kombinuje luxus a eleganciu so športovými doplnkami. Pred vodičom sa rozprestiera Hyperscreen s tromi displejmi a krásny AMG volant so sploštenou vrchnou a spodnou časťou. Palubná doska, obklady dverí aj časti stredového tunela sú čalúnené imitáciou semišu s kontrastným červeným prešívaním. Rovnaký materiál sa nachádza aj na volante. Je príjemný na dotyk a volant sa vám nebude v ruke šmýkať ani v prípade spotených dlaní. Výhodu má aj v horúcich letných dňoch, pretože jeho teplota na dotyk je oveľa znesiteľnejšia ako koža. Samozrejme, nemôžu chýbať ani dva otočné ovládače na rýchlejšie ovládanie jazdných funkcií a režimov.

Pohon
O pohon vozidla sa starajú dva elektromotory. Ich kombinovaný najvyšší výkon je 350 kW (476 koní) a krútiaci moment 858 Nm. Vďaka tomu EQE SUV 43 AMG zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h. Pre tých, ktorí chcú ešte vyšší výkon a ešte lepšie dynamické vlastnosti, má Mercedes pripravenú aj verziu EQE 53 4MATIC+ SUV s maximálnym výkonom 687 koní a krútiacim momentom 1000 Nm.

Permanentne aktivované synchrónne motory na oboch nápravách sú špeciálne vyladené divíziou AMG, pričom sú prispôsobené pre jazdu vo vysokovýkonnom elektromobile, akým EQE 43 AMG SUV nepochybne je. Hoci by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že elektromobil s veľkou a ťažkou batériou s vyššou stavbou karosérie bude na ceste neohrabaný, nie je to tak. Elektromotory a elektrické systémy poskytujú konštruktérom oveľa rozmanitejšie naladenia odozvy reakcií a vďaka variabilnému prenosu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá a systému natáčania zadnej nápravy je EQE SUV neuveriteľne agilné. Podobne ako mnohé iné výkonné elektromobily, aj ono obúva vysokovýkonné pneumatiky Michelin Pilot Sport EV špeciálne vyvinuté pre elektrické vozidlá, ktoré dokážu vysoký výkon a potenciál podvozkových komponentov aj preniesť na cestu. Výsledkom je, že EQE SUV je v zákrutách až absurdne rýchle, no zároveň platí, že pokiaľ to s nájazdovou rýchlosťou skutočne prestrelíte, je veľmi náročné korigovať tú veľkú masu hmoty.

Jazdné vlastnosti a brzdový systém
Kvalitou jazdných vlastností a predovšetkým dynamickým repertoárom je EQE SUV podstatne sofistikovanejšie ako čínska konkurencia, ktorá síce dokáže priniesť podobný výkon za nižšiu cenu, ale dynamickými schopnosťami predsa len o trochu zaostáva. Tu jasne vidieť desaťročia skúseností AMG s ladením vysokovýkonných vozidiel. Testovacie vozidlo bolo dokonca vybavené karbón-keramickými brzdami, čiže vodič má pod rukami dôsledne vybavený nástroj na skutočne dynamickú jazdu.

Mercedes EQE SUV 43 AMG používa tzv. iBooster, čo je nteligentný elektromechanický posilňovač bŕzd, ktorý maximálne efektívne kombinuje elektrickú rekuperáciu s hydraulickou brzdou. Je veľmi dobre vyladený, pretože v podstate pretekárska brzdová sústava sa bez problémov veľmi dobre používa aj v meste pri každodenných jazdách a je mimoriadne spoľahlivá i pri dynamických manévroch. Na rozdiel od konkurenčných elektromobilov je dráha brzdového pedálu predvídateľná a brzdná sila sa dobre dávkuje. Pre aktivovaniu skutočne výrazného brzdného účinku je potrebné sa do brzdového pedálu poriadne oprieť. Vpredu sú použité 440-milimetrov kotúče so 6-piestikovými strmeňmi, vzadu 378-milimetrové kotúče s jednopiestikovým strmeňom.

Hoci sa zdá, že EQE SUV je luxusným SUV, vo verzii 43 AMG ide o komplexné športové SUV, ktoré si vyžaduje jazdecké skúsenosti. Aby ste mohli naplno a bezpečne využiť všetky schopnosti pohonu a podvozka, určite odporúčame s týmto vozidlom absolvovať jazdecký kurz so skúseným inštruktorom.

Natáčanie zadných kolies
Inžinieri AMG cielene vyladili všetky komponenty podvozka tak, aby spĺňali náročné požiadavky zákazníkov značky Mercedes-AMG. Podvozok má vzduchové pruženie a adaptívne nastaviteľné tlmenie. S 22-palcovými pneumatikami je jazda o čosi tvrdšia, ale napriek tomu stále dostatočné komfortná na každodenné používanie. V AMG upravili ramená podvozka a použili aj tuhšie priečne stabilizátory. Pri dosiahnutí rýchlosti 120 km/h sa svetlá výška vozidla zníži o 15 milimetrov. V prípade aktivácie jazdných režimov Sport alebo Sport+ sa svetlá výška zníži o 15 mm okamžite.

Jedným z najlepších prvkov celého auta je natáčanie zadných kolies. Nielenže vám táto technológia dovoľuje rýchlejšie prejazdy zákrutami, ale v meste a na parkoviskách je manévrovateľnosť relatívne dlhého vozidla mimoriadne dobrá. Zadné kolesá sa dokážu natočil do smeru až do uhla 9 stupňov, čo je viditeľné aj voľným okom pri pohľade do spätného zrkadla. Do rýchlosti 60 km/h sa otáčajú opačným smerom ako predné kolesá, čím skrátili priemer otáčania vozidla na menej ako 11 metrov.

Spotreba a nabíjanie
Pri častom využívaní vysokého krútiaceho momentu či jazde na diaľnici nad povoleným rýchlostným limitom, sa spotreba energie štverá nad 30 kWh/100 km. Zvoľnite však tempo, predvídajte, deaktivujte rekuperáciu a budete jazdiť v kombinovanom jazdnom cykle s priemernou spotrebou 25 kWh na 100 km. To znamená dojazd niečo cez 350 km na jedno nabitie. V mestskej premávke je možné jazdiť aj so spotrebou 23 kWh/100 km. Výrazne nižšie čísla sme s autom zajazdiť nedokázali.

V základnom režime Comfort používajú elektromotory výkon na úrovni 85 % z celkového výkonu, teda 300 kW. Pre “odomknutie” plného výkonu je potrebné aktivovať režim Sport+. Vozidlo využíva 400V sieť, pričom energiu ukladá do NMC batérie s využiteľnou kapacitou 90,6 kWh. Batéria pozostáva z 10 modulov s celkovo 360 článkami. Batériu je podľa výrobcu možné nabíjať maximálnym výkonom 170 kW. To však platí v prípade predhriatia batérie po zadaní cieľa nabíjacej stanice do navigáciu. Bez tejto funkcie sa maximálny výkon pohybuje na úrovni okolo 145 kW.

Prehľad nabíjania vozidla na DC nabíjacích staniciach od ZSE Drive
Nabíjanie | 1. | 2. | 3. | 4. |
Počiatočná kapacita batérie | 67 % | 18 % | 15 % | 30 % |
Konečná kapacita batérie | 93 % | 81 % | 39 % | 100 % |
Nabitá energia | 24,12 kWh | 62,88 kWh | 23,35 kW | 69,15 kWh |
Čas | 22:23 min. | 32:27 min. | 10:04 min. | 48,46 min. |
Priemerný nabíjací výkon | 64,9 kW | 116,59 kW | 140,74 kW | 85,28 kW |
Tepelné čerpadlo je súčasťou štandardnej výbavy. Maximálny výkon rekuperácie je až 260 kW. Intenzitu rekuperácie je možné nastaviť prostredníctvom pádiel pod volantom. Vozidlo dovoľuje nastaviť si jazdu bez rekuperácie, rekuperáciu klasickú, adaptívnu aj jazdu s využitím len jedného pedálu.

Nabíjacia karta
Mercedes už tradične k vozidlu prikladá službu Mercedes me Charge s nabíjacou kartou, ktorú je možné využívať v sieti Ionity 1 rok bezplatne. Tá má však na Slovensku zatiaľ veľmi riedke zastúpenie – dohromady nájdete na našom území len 4 nabíjacie body Ionity – pri Senci, na čerpacej stanici TANKER pri Čaradiciach na R1, vo Zvolene a v Dubnici. Využívanie služby sa teda oplatí najmä vodičom, ktorí často jazdia na trase medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, resp. Bratislavou a Žilinou. V Európe je však jej zastúpenie podstatne hustejšie, takže jej používanie je výhodné aj pre tých, ktorí často jazdia do zahraničia. Samozrejme, využívať sa dá aj roaming a s kartou nabíjať aj na nabíjacích staniciach iných poskytovateľov. Kartu Mercedes me Charge je v súčasnosti možné používať na viac než 350 000 nabíjacích bodoch po celej Európe.

Mercedes má aj prepracovanú mobilnú aplikáciu a pri diaľkových trasách sa nám osvedčila navigácia s elektrickou inteligenciou. Tá vám hneď na začiatku cesty relatívne presne vypočíta, kde počas cesty bude potrebné nabíjať, respektíve s akou kapacitou batérie prídete do cieľa. S používaním tejto funkcie prakticky odpadá nejaký stres z toho, či sa dostanete tam kam potrebujete, pretože všetky dôležité informácie vám auto poskytne vopred.

Cena a príplatky
Základná cena vozidla je 123 910 € s DPH. Testovacie vozidlo malo hneď niekoľko prvkov, ktorý zvýraznili luxus a príslušnosť k rodine AMG. Karbón-keramická brzdová sústava je za príplatok 5 166 €, sivá farba karosérie z dielne MANUFAKTUR za 3 874 €, ťažné zariadenie za 1 033 €, vyhrievanie zadných sedadiel za 442 €, volant AMG Performance s dizajnom uhlíkových vlákien za 1 008 €, balík AMG Night za 1 168 € či 22-palcové disky kolies za 2 521 €. S ďalšími príplatkovými položkami sa tak pokojne dostanete cez sumu 140-tisíc eur.

Hodnotenie
Mercedes-AMG EQE SUV 43 4MATIC osloví fajnšmekrov značky, ktorí dokážu oceniť a využiť dynamické schopnosti podvozka a pohonnej sústavy a potrpia si na kvalitu a imidž značky Mercedes-Benz a súčasne vidia zmysel a výhody v plne elektrickom vozidle. Samozrejme, verzia 43 AMG je iba jednou z mnohých, z ktorých sa dá vyberať. K dispozícii sú tiež civilné verzie s nižším výkonom a efektívnejšou prevádzkou, na druhej strane je možné siahnuť po vrchole ponuky, variante 53 AMG s výkonom viac než 680 koní.

V prípade tohto vozidla si ale treba dať pozor na rýchly pokles hodnoty, čo je síce všeobecná vlastnosť súčasných plne elektrických vozidiel, ale luxusných Mercedesov z radu EQ sa dotýka ešte o niečo intenzívnejšie. Nič to však nemení na tom, že Mercedes-AMG EQE SUV 43 AMG je presne tým autom, ktoré ukazuje, kam smeruje budúcnosť mobility v sektore výkonných SUV. Kombinuje typickú AMG dynamiku s moderným elektrickým pohonom a technológiami, ktoré sa snažia vyhovieť náročným vodičom. Systém pohonu všetkých kolies, výkon 476 koní a bleskové zrýchlenie zabezpečujú pôsobivú jazdnú dynamiku, zatiaľ čo vzduchový podvozok a adaptívne tlmiče dokážu z SUV spraviť pohodlného spoločníka na dlhé trasy. V interiéri sa spája špičkové spracovanie, moderný infotainment a luxusné materiály s technologickou výbavou, ktorá zodpovedá prémiovej cenovke. Nie je to najextrémnejší AMG model, no ponúka veľmi vyvážený balík pre vodičov, ktorí chcú elektromobil, ale nechcú sa vzdať zážitku z jazdy.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC+ SUV |
Motor | Dva permanentne aktivované synchrónne elektromotory |
Kapacita akumulátora | 96 kWh (90,6 kWh využiteľných) |
Max. výkon | 350 kW / 476 k |
Max. krútiaci moment | 858 Nm |
Dojazd | 350-400 km |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 879 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 940 mm |
Výška | 1 669 mm |
Rázvor náprav | 3 030 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 600 kg |
Objem batožinového priestoru | 520 – 1 675 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,3 s |
Rozmer pneumatík | 275/35 R22 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 22,5 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 28 kWh / 100 km |
Okresky: | 25 kWh / 100 km |
Maximálny nabíjací výkon | 170 kW |
Doba nabíjania 20 – 80% | 30 min |
Doba nabíjania 30 – 100% | 48 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 123 910 € |
Cena testovaného modelu | 144 666 € |