Domov TESTY Nové vozidlá E-auto s 84 kWh batériou pod 40-tisíc? Na toto sa nechytá VW...

E-auto s 84 kWh batériou pod 40-tisíc? Na toto sa nechytá VW ani Čína

Cupra Born e-Boost
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Cupra Born, navrhnutá a vyvinutá v Barcelone, vyrábaná v nemeckom Zwickau, sa dodáva zákazníkom od roku 2021. Tak ako aj ostatné modely Cupra, aj Born vyzerá už na prvý pohľad agresívne, športovo a dravo. Ako jazdí testosterónovo bohatšia dvojička Volkswagenu ID.3? 

Krátko pred modernizáciou, ktorá by sa mala týkať ako dizajnu, tak aj infotainmentu a mierneho zlepšenia kapacity batérie, sme ešte stihli vyskúšať súčasnú verziu. Cupra Born vyzerá stále dobre, či už ide o tvar svetlometov, zadný svetelný LED pás po celej šírke auta, ktorý opticky vozidlo rozširuje. Tak, ako ani na karosérii, ani v interiéri nechýbajú medené prvky typické pre túto značku.

Cupra Born e-Boost
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Moderný a veľkorysý

Platforma MEB maximalizuje priestor a umožňuje dômyselné využitie úložného priestoru, ako je napríklad vysoká stredová konzola. Tento priestor je vyhotovený rovnakým neoprénovým materiálom ako škrupinové sedadlá, čo dodáva dizajnu väčšiu súdržnosť a zvyšuje pocit z kvality kľúčových dotykových bodov. V praxi to vyzerá tak, že Born vyzerá pri pohľade na karosériu pomerne kompaktne, ale vnútorný priestor je prekvapivo priestranný. Batožinový priestor má objem 385 litrov. Plávajúca 12-palcová dotyková obrazovka infotainmentu, ktorá je súčasťou štandardnej výbavy všetkých modelov, je naklonená smerom k vodičovi, čo umožňuje jednoduchý prístup k množstvu funkcií.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Aj mimo mesta

Odporcovia elektromobilov môžu namietať, že Born bude dobrý akurát tak do mesta. Keď si pozriete jednu z fotografií, tak dojazd je pri takmer plne nabitej batérii cez 450 kilometrov. Áno, ide o hodnotu v mestských podmienkach a nie je vôbec zlá. Pri diaľničnej jazde toľko neprejdete, ale zase tých 300 kilometrov tiež nie je úplne na zahodenie. Nabíjací výkon 170 kW nabije batériu z 20 na 80 percent za 30 minút, aj keď áno, konkurencia má už vyššie nabíjacie výkony. Toto je priemerná hodnota, ktorá ale určite neurazí a je stále veľmi dobrá. Cupra sa v rámci koncernu snaží čo najviac odlíšiť od svojich súrodencov, ako napríklad ID.3. Samozrejme, spoločné ovládacie prvky tu sú, ale Born si zachováva stále vlastnú identitu.

Cupra Born e-Boost
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čo je však podstatne dôležitejšie, ak hľadáte na trhu najlepší pomer ceny a hodnoty, Cupra Born e-Boost prekvapuje zaujímavo nastavenou cenovou politikou. Pretože elektrické autá s kapacitou batérie vyššou ako 80 kWh stoja spravidla od 50-tisíc eur a viac. Born je svetlou výnimkou, pretože už dobre vybavená základná verzia má 84 kWh batériu (využiteľných je 79 kWh) a cenu od 39 240 €. V praxi to znamená, že ide o najlacnejší nový elektromobil na Slovensku s takto veľkou batériou.

Cupra Born e-Boost
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jazda na vysokej úrovni

Born je založený na architektúre MEB koncernu Volkswagen s podperami, ktoré spájajú predné zavesenie so vzperami MacPherson a pokročilým viacprvkovým zavesením zadnej časti s cieľom optimalizovať jazdné schopnosti a maximalizovať vnútorný priestor. Jazdný komfort a ovládateľnosť zvyšuje voliteľný systém Dynamic Chassis Control, ktorý umožňuje vodičovi vyladiť nastavenie tlmičov v režimoch Range, Comfort, Performance, Individual, prípadne ešte CUPRA v modeloch e-Boost. S batériou umiestnenou v strede medzi nápravami je rozloženie hmotnosti takmer 50:50 s nízkym ťažiskom.

Cupra na nás nerobila dojem preposilovaného auta bez emócií, ako je to častokrát pri iných elektrických vozidlách. Tu je riadenie presné a tvrdé a auto reaguje okamžite na vaše pokyny. Vďaka progresívnemu elektrickému posilňovaču riadenia citlivému na rýchlosť a špecifickému tlačidlu ESC Sport (elektronická kontrola stability) poskytuje Born vynikajúcu jazdnú dynamiku. Konštruktéri sa zamerali na optimalizované ovládanie bŕzd a pocit z bŕzd, najmä pri kombinácii medzi používaním elektromotora na rekuperáciu energie a používaním trecích bŕzd.

Cupra Born e-Boost
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Resumé

Je jedno, ako budete Born využívať. Či ako plnohodnotné rodinné auto, alebo ako druhé v rodine. Born je prekvapivo praktický, je mimoriadne zábavný a nabijete ho hneď, čiže táto činnosť vás nebude nijako obmedzovať. Born je stále model, za ktorým sa otočíte. Dizajn je jednoducho oblasť, v ktorej to Cupra vie a to s každým jedným modelom. Modernizácia by mu mala pridať niekoľko technických a kozmetických vylepšení, čo ocenia hlavne noví majitelia.

TECHNICKÉ ÚDAJE Cupra Born
Motor Elektrický
Typ a kapacita akumulátora Li-ion, 84 kWh
Max. výkon 170 kW/231 k
Max. krútiaci moment 310 Nm
Dojazd 571 km
Pohon RWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 322 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 809 mm
Výška 1 540 mm
Rázvor náprav 2 771 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 977 kg
Objem batožinového priestoru 385 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,1 s
Rozmer pneumatík 235/40 R20
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 16,2 kWh / 100 km
Diaľnica: 19 kWh / 100 km
Okresky: 17,1 kWh / 100 km
Maximálny nabíjací výkon 170 kW
Doba nabíjania 0 – 100 % 45 min
Doba nabíjania 20 – 80 % 28 min
CENA
Základná cena modelu 33 850 eur
Základná cena testovanej verzie 39 240 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!