Domov TESTY Nové vozidlá Na trhu si ho skoro nik nevšimol, ide pritom o jedno z...

Na trhu si ho skoro nik nevšimol, ide pritom o jedno z TOP áut tohto roka

Ford Puma Gen-E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ford prichádza na slovenský trh s ďalším plne elektrickým autom. Tento raz prestaval na elektrický pohon obľúbený mestský crossover, ktorý je napríklad v Spojenom kráľovstve aktuálne najpredávanejším autom.

U nás spaľovacia Puma síce takú popularitu zatiaľ nezískala, ale to sa môže zmeniť práve príchodom elektromobilu. Ten síce pôsobí najmä papierovými hodnotami nenápadne, možno až neatraktívne, ale Puma Gen-E je v skutočnosti mimoriadne dobre postaveným elektromobilom so zaujímavou cenovou politikou.

Tie elektromobily, ktoré sú od začiatku navrhované ako autá na elektrinu, majú väčšinou v porovnaní s prestavbami spaľovákov na batériové autá navrch. Je to pochopiteľné z viacerých faktorov, ale hoci aj elektrická Puma Gen-E je prestavba spaľovacieho vozidla na elektromobil, Ford si na vývoji vozidla dal veľmi záležať a v konečnom dôsledku nám naservíroval elektromobil, ktorý sa medzi konkurenciou rozhodne nestratí, skôr naopak, vyčnieva mnohými unikátnymi vlastnosťami.

Ford Puma Gen-E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Z úvodu je teda zrejmé, že Puma Gen-E nepochádza zo spoločného vývoja so značkou Volkswagen, ako to je v prípade modelov Explorer a Capri. Elektrickú Pumu spoznáte napríklad podľa žltého laku, bieleho nápisu Puma na dverách batožinového priestoru alebo zakrytej masky chladiča, ktorej čierne lemovanie odkazuje na prednú tlamu modelu Mustang Mach-E.

Ford Puma Gen-E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Lákavá cenová politika

Slovenský importér na model Puma Gen-E zatiaľ poskytuje cenový bonus 4 500 eur, takže základná verzia je dostupná už od sumy 29 900 €. Už tu vám Ford ponúkne 17-palcové kolesá s celoročnými pneumatikami, digitálny kokpit, bezkľúčové štartovanie i parkovaciu kameru. Stačí si priplatiť len 1 900 eur za vyššiu výbavu Premium a v aute sa vám už aj objavia adaptívne matrixové Full-LED svetlomety, bezkľúčové odomykanie, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, 18-palcové kolesá s letnými pneu aj audio od Bang and Olufsen. Pridajte ešte nejaké príplatkové prvky združené do balíčkov a plne vybavené auto stojí 33 660 eur. Nič strašné.

Ford Puma Gen-E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jeden motor, jedna batéria

Čo sa týka pohonu, k dispozícii je prakticky len jediná verzia. Elektromotor s výkonom 123 kW/167 koní, krútiacim momentom 290 Nm a batériou s využiteľnou kapacitou 43 kWh. Puma Gen-E tak stojí na hranici segmentov malých áut a kompaktov. Kapacitou batérie má bližšie k malým autám typu Fiat Grande Panda, Citroen e-C3 alebo Dongfeng Box. Výkonom sa však môže porovnávať so základnou Škodou Elroq. Práve táto kombinácia môže na prvý pohľad prinášať miernu neistotu, že relatívne výkonný elektromotor bude potrebovať príliš veľa energie z malej batérie a vozidlo bude kvôli malému dojazdu nepoužiteľné. Hneď vás ubezpečíme, že to tak vôbec nie a Ford elektrickú Pumu vyladil na jednotku.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Za takto málo nejazdí žiadne elektro

V meste sme bežne jazdili so spotrebou okolo 11-12 kW/100 km, pri jazde po mestskom obchvate spotreba stúpla na 14 kWh/100 km. Keď sme mali skutočne ľahkú nohu alebo sme chytili zelenú vlnu, spotreba energie klesla aj na 8 kWh/100 km. Vozidlo váži len tesne nad 1,5 tony a má výborne vyladené rekuperačné brzdenie s bubnovými brzdami na zadných kolesách, takže jazdí skutočne efektívne a spomínaná kapacita batérie je úplne dostatočná. Reálny dojazd sa totiž pohybuje ďaleko za hranicou 300 km. Kto chce, môže využiť aj funkciu jazdy s jedným pedálom, ktorá je skutočne návyková.

Ford Puma Gen-E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nabíjanie

Ford Gen-E sa na nabíjacej stanici nezdrží dlho. Maximálny nabíjací výkon je 100 kW, no vďaka plochej nabíjacej krivke (priemerný nabíjací výkon 70 kW) je nabíjanie väčšinou otázkou len 20 minút. Do jednej minúty po zapojení do siete prúdi do batérie energia s výkonom 98 kW a aj pri dosiahnutí hranice 80 % nabíjací výkon neklesne pod 45 kW. Palubná nabíjačka na nabíjanie striedavým prúdom má výkon 11 kW, za výkonnejšiu sa nedá priplatiť. Dynamicky ide o priemer, z 0 na 100 km/h akceleruje v priebehu 8 sekúnd, čo je štandard tejto triedy. V porovnaní s konkurenciou má o niečo vyššiu maximálnu rýchlosť (160 km/h, štandardom je väčšinou 150 km/h).

Prehľad nabíjania
Nabíjanie Čas
38 – 81 % 16:55 min
26 – 80 % 19:46 min
43 – 84 % 16:07 min
36 – 90 % 23:34 min

Interiér

Čo sa týka jazdných vlastností, podobne ako spaľovacia Puma, aj verzia Gen-E je naladená športovo. Riadenie nie je tak preposilované, v ruke držíte volant s veľkým priemerom a napriek jednoduchej zadnej náprave s vlečenými ramenami je komfort v meste obdivuhodný. Za volantom nám prekážal snáď len obmedzený rozsah nastavenia vonkajších spätných zrkadiel a užší priestor na nohy vpredu. Naopak, pochváliť musíme kvalitu obrazu a rýchlosť premietania 360-stupňovej parkovacej kamery, mäkkú lakťovú opierku a volič automatickej prevodovky premiestnený na stĺpik volantu. Predné sedadlá majú tvar, ktorý bude vyhovovať väčšine postáv, sú komfortné, no treba dodať, že nastavovať ich je možné len manuálne.

Ford Puma Gen-E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

To, že ide o prestavbu spaľovacieho auta na elektromobil, najviac vidieť v interiéri. A to konkrétne v priestore zadných sedadiel, kde sa citeľne zvýšila podlaha smerom nahor. Sedenie s kolenami hore bude pre osoby vyššieho vzrastu nepohodlné, ale zároveň to je jediná chybička, ktorú v prípade elektrickej Pumy musíte strpieť. V ostatných okolnostiach má v porovnaní so spaľovacími verziami navrch.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Batožinový priestor

Populárny megabox pod podlahou kufra, čo je vlastne praktická plastová vaňa s ventilom na vypúšťanie vody sa zmenil na gigabox s možnosťou zaťaženia až 100 kg. Tým, že Puma Gen-E nemá výfuk, vaňa mohla ísť ešte hlbšie a s ňou ponúka vozidlo prakticky bezkonkurenčný objem batožinového priestoru (566 litrov). Za príplatok je možné objednať aj ťažné zariadenie, Puma Gen-E si poradí s prívesom s hmotnosťou do 750 kg.

Ford Puma Gen-E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pravda, rezervné koleso tu v tomto prípade absentuje. Plató je šikovné vyriešené látkovým dielom, ktoré sa flexibilne prispôsobí nákladu. Ani raz sa tak nestalo, že by sme ho pri prevoze aj väčšieho množstva vecí museli nechať doma. Poteší takisto malý odkladací priestor pod prednou kapotou. Ford tu našiel priestor na odloženie nabíjacích káblov a povinnej výbavy, takže z Pumy je skutočne komplexné a univerzálne auto pre ľudí s rozmanitými potrebami a koníčkami.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hodnotenie

Ford Puma Gen-E je atraktívna i praktická voľba pre tých, ktorí hľadajú elektromobil s vysokou efektivitou a krátkymi nabíjacími časmi. Nedajte sa hneď na prvý dojem odradiť kompaktnejšími rozmermi, pretože možno zistíte, že Puma Gen-E v skutočnosti splní všetky vaše každodenné potreby. Najväčšou devízou vozidla je efektívna prevádzka s nízkou spotrebou energie, príjemné ovládanie a praktické riešenie batožinového priestoru s plastovou vaňou, ktorú je možné napustiť vodou a jednoducho vypustiť.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!