Na slovenský trh prichádza nové SUV, ktoré si trúfa postaviť sa etablovanej konkurencii z Kórey či Japonska. Omoda 5 vychádzajúca z čínskeho koncernu Chery je dôkazom, že čínske značky už dávno nevsádzajú len na atraktívnu cenu, ale snažia sa osloviť zákazníkov aj kvalitným spracovaním, moderným dizajnom a bohatou výbavou. Otázkou však zostáva, či dokáže Omoda 5 osloviť aj náročnejšieho vodiča, alebo jej meno zostane synonymom kompromisov.
Vozidlá značky Omoda sa chcú na slovenskom trhu odlišovať od konkurencie dlhou zárukou na 7 rokov alebo 150 000 najazdených kilometrov. Tradičný slovenský konzervatívny zákazník ocení aj prítomnosť čisto benzínového štvorvalcového motora pod kapotou bez akéhokoľvek stupňa elektrifikácie. Konkrétne hovoríme o preplňovanej benzínovej jednotke s objemom 1,6 litra a najvyšším výkonom 108 kW a krútiacim momentom 210 Nm. Výrobca, pochopiteľne, reaguje aj na rastúcu záľubu Európanov o automatickú prevodovku, preto je agregát spriahnutý so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Omoda tak dizajnom, cenou, zárukou i pohonným ústrojenstvom konkuruje tradičným kórejským výrobcom automobilov ako Kia alebo Hyundai, ktorí používajú podobné špecifikácie. Pokiaľ sa už venujeme priestoru pod kapotou, nedá nám nespomenúť hydraulické vzpery kapoty, ktoré sú akýmsi štandardom mnohých čínskych vozidiel, vrátane modelu Omoda 5.

Menší kufor, ale s rezervným kolesom
Ďalší odkaz na kórejskú konkurenciu nájdeme aj pri pohľade na kolesá, keďže vozidlo malo obuté pneumatiky kórejskej značky Kumho, konkrétne rozmer 215/55 R18. Omoda 5 nezaprie dizajnovú inšpiráciu japonskými vozidlami. Predná časť pripomína trochu aktuálny Nissan Qashqai, pri pohľade zozadu nám na um chodili predovšetkým SUV značky Lexus.
Veko batožinového priestoru je v najvyššej výbave ovládané elektricky a otvára vstup do kufra so základným objemom 378 litrov. Áno, v porovnaní s konkurenciou je tento objem o niečo menší, ale priestor je dobre využiteľný, využiť sa dá aj dvojité dno a úplne naspodku dokonca nájdete aj rezervné koleso. Zadné sedadlá sa síce nedajú sklopiť priamo z kufra, ale po ich sklopení v pomere 60:40 vznikne takmer úplná rovina.

Kvalitné spracovanie a nadštandardná výbava
Boli sme príjemne prekvapení úrovňou kvality spracovania interiéru. Všade okolo nás sa nachádzali mäkké materiály príjemné na dotyk. Dizajn kabíny už v súčasnosti snáď nikoho neprekvapí, digitálny prístrojový panel je vizuálne prepojený s obrazovkou multimediálneho systému. Vyššie osoby môžu mať mierne problémy s miestom nad hlavou, keďže v najvyššej výbave dosť znižuje strop aplikácie strešného okna. Palubná doska je vizuálne čistá, keďže neobsahuje žiadne fyzické tlačidlá. Tie sme našli až na stredovom tunely a išlo o základné ovládače funkcií klimatizácie, medzi ktorými bolo zakomponované tlačidlo výstražných svetiel, ale teplotu a intenzitu fúkania je potrebné nastavovať cez displej, čo je jedno z tých horších riešení.

V tejto časti sa nachádza aj odvetrávaná bezdrôtová nabíjačka na telefón či držiaky na poháre a objemný priestor pod lakťovou opierkou. V najvyššej výbave sú predné sedadlá vyhrievané aj ventilované (iba sedák, operadlo nie) a vďaka vyhrievanému volantu vám v zime nebude zima ani na ruky. Parkovanie uľahčuje 360-stupňová kamera.

Jazdou neprekračuje tieň priemeru
Podvozok auta je výrazne tuhý a hoci sa vzadu nachádza viacprvkové zavesenie kolies, filtrácia nerovností nedosahuje úroveň európskych alebo kórejských vozidiel. Za volantom to síce až tak necítiť, ale na zadných sedadlách to cítiť rozhodne je. Omoda 5 sa však mierne nedostatky opäť snaží dohnať výbavou, ktorú si spájame predovšetkým s drahšími vozidlami. Cenovo začína model Omoda 5 na sume 26 490 €, ale už za túto sumu dostanete okrem iného zdvojené akustické sklá na predných bočných dverách. Napriek tomu odhlučnenie nie je bravúrne, pretože hoci aerodynamický hluk je dobre potlačený, do kabíny výraznejšie prenikajú zvuky motora. Niekto to však nemusí brať ako negatívum a takéto nastavenie mu môže vyhovovať. Myslíme si však, že vozidlo bolo primárne vyvíjané ako elektromobil, kde je teda táto vlastnosť vyriešená prirodzenou tichosťou elektromotora.

Jazdné režimy ponúka Omoda 5 tri – eco, normal a šport. Po každej jazde sa zvolený režim resetuje a pri každom naštartovaní sa automaticky spustí režim eco. Toto si mohli inžinieri odpustiť, pretože komunikácia prevodovky s motorom je v tomto režime nevyhovujúca a vzhľadom na to, ako dynamicky sa jazdí po našich cestách, je nevyhnutné zvoliť aspoň režim normal. Raritou tohto vozidla je možnosť nastaviť si intenzitu zvuku smerových svetiel. Čo sa týka spotreby, preplňovaný benzínový štvorvalec si na okresných cestách vypýtal 6,5 až 7 litrov na 100 km, na diaľnici pri tempe 130 km/h to bolo okolo 8 l/100 km a v meste sa spotreba ustálila na 9 l/100 km.

Záver
Omoda 5 sa dizajnom inšpiruje u konkurentov, technicky ponúka osvedčené riešenia a výbavou dokáže prekvapiť. Nie všetko je však bezchybné. Podvozok je tuhší, odhlučnenie motora mohlo byť lepšie a kufor patrí skôr k menším v segmente. Na druhej strane, vďaka atraktívnej cene, bohatej výbave a dlhej záruke má Omoda 5 všetky predpoklady zaujať zákazníkov, ktorí chcú siahnuť po moderne vybavenom SUV, no nechcú zaň platiť prémiové sumy.