Na trhu pôsobí už od roku 1995. Do veľkej miery definovala segment SUV. Veľkú fanúšikovskú základňu má aj u nás a na našich cestách doteraz jazdia modely všetkých šiestich generácií. V redakcii máme na dlhodobý test Hondu CR-V s plug-in hybridným pohonom.
Vzhľad šiestej generácie modelu Honda CR-V je do veľkej miery ovplyvnený americkým vkusom, keďže práve na zámorskom trhu sa tomuto SUV darí predajne najviac. Najviditeľnejším prvkom odkazujúcim na americkú príslušnosť sú odrazové oranžové sklá na predných blatníkoch. Inak, samozrejme, nemožno hovoriť o nejakých divokých dizajnových nápadoch. Honda vsadila na dizajnovú evolúciu, originálne prvky, ktoré však nevzbudzujú kontroverziu. Auto si na ceste všimnete, ale nejaký hlbší dojem vo vás nezanechá. Tak to má byť, kto chce viac vytŕčať z davu, musí siahnuť po niečom inom.

Honda CR-V je však do veľkej miery zameraná na praktickosť a funkčnosť. To sú oblasti, ktoré jej idú najlepšie. Má veľa priestoru v interiéri, obrovský kufor, výborný výhľad, ukážkový pohon, skvelú ergonómiu. O CR-V sa do veľkej miery dá písať len v superlatívoch.
Napriek svojmu rodokmeňu je súčasná Honda CR-V orientovaná skôr na jazdu po spevnených komunikáciách. Špeciálne to platí v prípade plug-in hybridu, ktorý má batériu uloženú v podlahe. To na jednu stranu uvoľňuje priestor v kufri, na druhú znižuje svetlú výšku na 15,9 cm. Mnohé menšie mestské crossovery majú vyššiu svetlosť podvozka, ale na nejaký pomalší pohyb po lúkach, poľných cestách alebo pri parkovaní na obrubníku to stačí. Honda CR-V vo verzii s plug-in hybridným pohonom sa dodáva len s náhonom na predné kolesá. Pokiaľ chcete štvorkolku, musíte siahnuť po hybridnom prevedení.
Motor
Honda v modeli CR-V používa dvojlitrový benzínový štvorvalec, ktorý poháňa aj model Civic. Ide o atmosférický motor s priamym vstrekovaním paliva, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a môže sa pochváliť vysokou účinnosťou na úrovni až 41 %. V prípade Atkinsonovho cyklu ide o špeciálny spôsob časovania ventilov, keď nasávací ventil zostáva otvorený dlhšie počas kompresného taktu, čím sa časť nasatej zmesi „vráti“ späť do sania. Tým motor stláča menej zmesi, než by mohol, ale ju expanduje naplno a získava z nej maximum energie. Týmto spôsobom je docielená úspornejšia prevádzka. Takýto typ motora má spravidla nižší výkon a krútiaci moment, čo však kompenzuje elektromotor, preto je ideálny do hybridnej sústavy. Keďže o pohon vozidla sa primárne stará elektromotor a spaľovací motor slúži prevažne na dobíjanie batérie, dynamika vozidla sa nedá označiť za slabú, ale spotreba je vzhľadom na veľkosť vozidla príjemne nízka.

Maximálny výkon spaľovacieho motora je 150 koní a 190 Nm. Predné kolesá roztáča priamo prevažne pri diaľničnej jazde, inak po vybití batérie väčšinou slúži na pohon generátora energie, ktorý vytvára šťavu pre elektromotor. Pre jazdu sú teda podstatne parametre hlavného elektromotora, ktorý má výkon 184 koní a 335 Nm. Keďže aj v hybridnom režime poháňa kolesá elektromotor, jazda s CR-V pripomína elektromobil so všetkými jej pozitívami, vrátane okamžitej reakcie na stlačenie plynu a lineárneho záťahu, ktorý nie je závislí od otáčok spaľovacieho motora.

Batéria a nabíjanie
Batéria má kapacitu 17,7 kWh, pričom k informácii o využiteľnej kapacite je celkom náročné sa dostať, pretože Honda oficiálne tento údaje neudáva. Pre vodiča je však podstatné, koľko energie načerpá pri nabíjaní batérie a to v stave, keď pohon začne pracovať v hybridnom režime. Opakovane sme pri nabíjaní načerpali 15,45 kWh energie. Maximálny nabíjací výkon je 6,8 kW, takže plné nabitie batérie trvá približne 2,5 hodiny. K dispozícii je nabíjanie len striedavým prúdom a nie je možné využiť funkcie obojsmerného nabíjania ako napríklad V2L.

Kolesá a pneumatiky
Honda CR-V je dostupná výhradne s 18-palcovými diskami kolies a pneumatikami Michelin e-Primacy s rozmermi 235/60 R18. Ide o pneumatiky špeciálne navrhnuté pre elektrické a hybridné vozidlá s nižším valivým odporom. Medzi jej prednosti patrí nízka hlučnosť, dlhá životnosť a výborné vlastnosti na suchom povrchu vrátane hraničných jazdných situácií, kedy je potrebné vykonať uhýbací manéver. Medzi jej horšie stránky v porovnaní s inými typmi pneumatík patri nižšia priľnavosť na mokrom povrchu a tým aj dlhšia brzdná dráha za mokrých podmienok.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE