O osude spaľovacích motorov v Európe ešte stále nie je definitívne rozhodnuté. Mnohé európske značky, vrátane koncernu Stellantis, lobujú za to, aby aj po roku 2035 mohol byť povolený predaj plug-in hybridných vozidiel alebo takzvaných elektromobilov s predĺženým dojazdom, teda batériových vozidiel, ktoré majú pod kapotou zakomponovaný aj spaľovací motor slúžiaci ako generátor energie na predĺženie dojazdu. Presne ako v prípade modelu Voyah Free 318 REV.
Luxusné SUV pochádzajúce z čínskeho koncernu Dongfeng prichádza s mohutným výkonom, cenou dobre vybaveného mainstreamového európskeho SUV a technológiami, ktoré sú u nás spájané väčšinou s prémiovými výrobcami. Na jednu stranu jazdí Voyah na mimoriadne komfortnom vzduchovom podvozku, na druhú stranu ešte stále nie je možné objednať Matrix-LED svetlomety. To je ale iba jedna z mála výčitiek, ktorá môže smerovať k výbave tohto auta.

Predná časť je inak mimoriadne elegantná, full-LED svetlomety sú prepojené svetelnou líniou a svieti dokonca aj logo značky. Voyah Free v rámci decentného faceliftu dostal novú masku chladiča, ktorá je výrazne agresívnejšia, rovnako ako aj celý vzhľad auta. SUV stojí na 20-palcových kolesách, za ktorými sa nachádzajú efektné červeno lakované strmene bŕzd. Keď si pozorne prehliadnete vozidlo zo všetkých uhlov, určite vám neuniknú všadeprítomné kamery. V exteriéri je ich celkovo deväť a ďalšie dve sa nachádzajú ešte v kabíne.

Čo sa týka rozmerov, s dĺžkou presahujúcou 4,9 metra, rázvorom na úrovni 3 metrov má veľmi blízko k VW Touareg. Ten v podobe, v akej ho dnes poznáme, budúci rok skončí, takže časť klientely má možnosť prejsť práve k Voyahu. Spomenúť musíme aj skutočnosť, že vozidlo nám do testu zapožičala spoločnosť Petrocar, ktorá prevádzkuje autorizovaný predaj a servis vozidiel značky Voyah. Pokiaľ si model Free zakúpite u tohto predajcu, infotainment dostanete v slovenskom jazyku už v základe. A tým to nekončí, pretože majú ešte jeden špecifický príplatok navyše, ktorým je jemné elektrické dovieranie dverí. Vďaka vzduchovému podvozku je svetlá výška nastaviteľná v rozsahu od 113 do 211 mm (podľa zvoleného jazdného režimu).

Výkon mu nechýba
Priestor pod prednou kapotou je príkladne zakrytý, vyčnieva tu len hrdlo na dolievanie kvapaliny do ostrekovačov. Pod plastovým krytom sa nachádza 1,5-litrový benzínový štvorvalec, ktorý však nepoháňa kolesá priamo, ale iba slúži ako generátor. Jeho výkon je 110 kW, ale to nás v podstate vôbec nemusí zaujímať, pretože na pohon je oveľa dôležitejší kombinovaný výkon dvoch elektromotorov, ktorý je až 360 kW (490 k) a 720 Nm. Táto sila umožňuje Voyahu zrýchliť z 0 na 100 km/h v priebehu 4,5 sekundy. Napriek tomu, že má hmotnosť presahujúcu 2,3 tony. Palivová nádrž má objem 56 litrov a kapacita batérie je 43 kWh.

Batožinový priestor sa ovláda elektricky buď podkopnutím pod zadným nárazníkom alebo stlačením tlačidla, netradične integrovaného do zadného stierača. Ponúka základný objem 560 litrov, no nenájdete tu dvojité dno ani otvor ma prepravu lyží. Po sklopení zadných sedadiel však vznikne úplná rovina, ktorá je prekrytá kobercom. Hajlajtom interiéru je vysúvateľná palubná doska s tromi integrovanými displejmi. Napriek tomu sú na stredovom tuneli zachované tie najdôležitejšie ovládače na klimatizáciu alebo skratky pre infotainment. Priestor tu majú aj dva mobilné telefóny, indukčná nabíjačka má zabudované chladenie. Pod konzolou sa ukrýva USB port, 12V zásuvka a masívny priestor na odloženie aj nejakých väčších vecí. Dostatočne hlboká je aj schránka pod lakťovou opierkou a aj výplne vo dverách sú dostatočné.

Interiér bez chybičky
Materiálové spracovanie je na famóznej úrovni, pretože čohokoľvek, čoho sa dotknete, je obšité syntetickou kožou. Predné sedadlá sú vyhrievané, ventilované a nezabudlo sa ani na intenzívne programy masáže. Z hľadiska komfortných prvkov na palube môžeme pokračovať aj vôňou. Máte na výber tri rôzne a ich intenzita je naozaj silná. Naopak, o príjemný pocit v noci sa stará aj ambientné osvetlenie, ktoré je dostupné v celom farebnom spektre a nepôsobí prehnane. Čo býva trochu problém v prípade čínskych áut, je nastavenie jasu displejov, ale Voyah Free to má vyriešené naozaj výborne a sleduje v podstate uhol dopadu slnka na každý jeden z displejov, takže za každých okolností sme mali na obrazovky výborný výhľad.

Bezdrôtová konektivita funguje naozaj spoľahlivo, čo pri čínskych vozidlách zatiaľ ešte nie je úplne štandardom. U spomínaného predajcu Petrocar vám vedia vyriešiť aj funkciu sledovania videí na Youtube a to dokonca aj počas jazdy. Najväčšiu radosť z toho budú mať určite deti. Digitálny prístrojový štít pred vodičom má veľmi príjemnú, ale za to jednoduchú grafiku a nič vás nejakým spôsobom neotravuje. Všetko to, čo potrebujete, tak máte ľahko a prehľadne zobrazené.

Elektromobil s neobmedzeným dojazdom
Ak by mi niekto položil otázku, či by som si kúpil čínske auto, tak moja odpoveď by bola áno a ak by sa niekto spýtal, že aké, tak rozhodne jedným z kandidátov by bol Voyah Free a práve v tejto testovanej verzii REV. Pokiaľ jazdíte tak ako ja, to znamená, že potrebujete prejsť aj dlhšie diaľničné trasy a neobmedzovať sa v dojazde, tak takáto konštelácia so spaľovacím motorom je ideálna. Princíp technológie je veľmi jednoduchý a mnoho iných automobiliek ho síce má, ale nemá ho v takejto podobe a dotiahnutý až na takúto úroveň. A to z toho dôvodu, že tu máte hneď niekoľko vecí, ktoré niekoľkonásobne prekonávajú konkurenciu. 43 kWh batéria, palivová nádrž objemom porovnateľná s manažérskym sedanom, pohon všetkých kolies a skutočne vysoký výkon. Je to mimoriadne zaujímavý mix, ktorý si dokáže obhájiť svoju cenu, pretože európska konkurencia je podstatne drahšia.

Nie každé REV vozidlo však ponúkaný prirodzený pocit z jazdy, to však nie je prípad Voyahu, pretože tu to všetko spolu funguje absolútne dokonalo. Ani pri zošliapnutí pedálu plynu na podlahu spaľovací motor o sebe nedáva vedieť. Navyše sa nemôže stať, že studený motor vytočíte k obmedzovaču. Systém je nastavený tak, že pokiaľ spaľovací motor nie je dostatočne zahriaty, pohon pracuje s čiastočne obmedzeným výkonom.

Tak, prejde tých 1 400 kilometrov?
To, čo vás pravdepodobne bude najviac zaujímať, je dojazd. Výrobca ho deklaruje na úrovni viac ako 1 300 km. To sú hodnoty, ktoré dosiahnete len pri extrémnom snažení o úspornú jazdu, reálnym je skôr 1 100 kilometrov pri optimálnych teplotných podmienkach. Čisto na elektriku zvládne toto SUV prejsť solídnych 150 až 200 kilometrov. Spotreba sa pohybuje v rozmedzí od 22,5 do 25 kWh/100 km.

Čo je pre mňa v prípade auta tiež dôležité, je to, ako sa cítim. Posed za volantom, jazdná dynamika, i to, ako sa auto správa na ceste. A tu je k dispozícii hneď niekoľko jazdných režimov, z ktorých každý je diametrálne odlišný. V športovom režime auto zníži svoju svetlú výšku a doslova si sadne na cestu. To akým spôsobom dokáže jazdiť v zákrutách, ma naozaj baví. Na druhú stranu, v komfortnom režime je auto komfortné a filtruje nerovnosti, príkladne tak, ako sa na vzduchový podvozok patrí, no stále si zachováva potrebnú tuhosť, podobne ako napríklad v BMW. Vzhľadom na danú cenovú kategóriu jazdí Voyah Free skutočne pôsobivo.
Ešte jedna zaujímavosť. Audiosystém používa jednu netradičnú bezpečnostnú funkciu, ktorá obmedzuje hlasitosť na základe rýchlosti. Samozrejme, je možné ju deaktivovať a vychutnať si výkonnú sústavu naozaj na plné pecky. Toto vozidlo sa dá využiť aj na ťahanie prívesov, keďže dokáže potiahnuť aj príves s hmotnosťou 2 tony.

Záver
Voyah Free 318 REV ukazuje, že spaľovacie motory ešte nepovedali posledné slovo. Kombinácia veľkej batérie, generátora v podobe benzínového štvorvalca a dvojice elektromotorov poskytuje to najlepšie z oboch svetov. Pre vodičov, ktorí nejazdia dlhé trasy len sporadicky, no zároveň im dáva zmysel jazdiť po meste na elektrinu, ide o ideálnu voľbu.

Čínske autá už dávno nie sú len o nízkej cene, ale o prepracovaných technológiách, komforte a kvalitnom spracovaní. Voyah Free to dokazuje takmer v každom detaile, od luxusne a kvalitne spracovaného interiéru cez bohatú výbavu až po kultivované naladenie vzduchového podvozka. Áno, pár výhrad sa nájde, ako napríklad absencia Matrix svetiel, ale vo výsledku ide skôr o drobnosti než zásadné nedostatky. Cena na úrovni 63-tisíc eur sa v porovnaní s európskou konkurenciou dá považovať za výhodnú. Najmä ak vezmeme do úvahy výkon, priestor, spracovanie interiéru a technologickú výbavu. Vo výsledku tak Voyah Free 318 REV prináša balík, ktorý je svojou kombináciou dostupnosti, technológie a praktickosti mimoriadne presvedčivý.




























































